Vraag betreffende opzeg huur

baldwyn
Topic Starter
Berichten: 158

Vraag betreffende opzeg huur

#1 , 22 mei 2018 20:37

Hallo

Door omstandigheden gaf ik mijn huurappartement al op vorige maand aangetekend de 13e.

-3e jaar contract en opzeg

-Contract niet geregistreerd volgens de stadsdiensten

-Huurwaarborg in 2016 integraal moeten storten op rekening eigenaar ongeacht wetgeving (niet eens? Zoek iets anders)

Sinds ik de opzeg aantekende heb ik 2x bezichtigingen gehad waarop op 1 datum ook mijn gordijnen waren verwijderd 'om meer licht voor bezoek te geven'.

Vandaag kreeg ik een sms dat er morgen werd om 12u langsgekomen. De eigenaars eisen dat alle deuren worden open gelaten en zij het recht hebben om te bezoeken op alle dagen sinds de opzeg. Ik heb er echter nog duizenden euro's staan aan materiaal en betaal en huur nog tot eind Juli.

Wat zijn hierin mijn rechten aub? Kan de eigenaar zoals voor morgen eisen dat ik alle sleutels laat liggen als mijn verzekering me zegt dan niet in orde te zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 22 mei 2018 21:57

Bezichtigen gebeurt normaal volgens afspraak. Afspraak omtrent tijdstippen is ofwel gemaakt in het contract, ofwel nu te bespreken.

Gebruikelijk is twee of drie keer per week, gedurende bijvoorbeeld twee uren. Eisen dat bezoek elke dag zonder meer moet toegelaten worden, kan gewoon niet.

U hebt het volste recht om aanwezig te zijn.

Heeft de eigenaar sleutels van het appartement ?

Wat is de oorspronkelijke duur van het huurcontract ?

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 23 mei 2018 09:47

Gebruikelijk is twee of drie keer per week, gedurende bijvoorbeeld twee uren. Eisen dat bezoek elke dag zonder meer moet toegelaten worden, kan gewoon niet.
De verhuurder kan het woongenot niet verstoren want het appartement wordt enkel nog gebruikt als opslagplaats. Een sleutel afgeven zou eigenlijk de ideale oplossing zijn voor alle partijen:
TS moet geen tijd vrijmaken voor het appartement open te stellen op vaste tijdstippen.
De nieuwe huurder kan op eender welk moment bezichtigen (eventueel zelfs meerdere keren).
De verhuurder moet geen schrik hebben om voor een gesloten deur te staan met kandidaat-huurders.

(WIN WIN)
Wat zijn hierin mijn rechten aub? Kan de eigenaar zoals voor morgen eisen dat ik alle sleutels laat liggen als mijn verzekering me zegt dan niet in orde te zijn?
Uiteraard niet alle sleutels afgeven, één is voldoende, de verhuurder zal niet meer verwachten als je nog huur betaalt.
Je laat binnen wie dat je wilt op eender welk moment, verzekering heeft daar niets mee te maken.

Reclame

Terug naar “Huren”