Wonen

VanheesNick
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Wonen

#1 , 22 mei 2018 20:32

Beste mensen,
Uit goed hart heb ik een goede vriendin van mijn moeder gaan laten inwonen in een leegstaand huis op mijn naam, zij heeft zich daar ook gedomicilieerd en haar spullen naartoe verhuisd. Aangezien het huis nog in renovatie is, heb ik haar geen huurcontract opgelegd, maar haar wel heb gevraagd om het huis goed te onderhouden en hier en daar wat verven etc. Nu na enkele maanden is er quasi niks vooruitgegaan en aangezien ik het huis verder wil afmaken om het te verhuren, vraag ik mij af wat de legale opzegtermijn (niet echt opzeg- aangezien er geen enkele vorm van contract werd opgemaakt tussen ons 2) bedraagt voor deze situatie, en of dat deze banale situatie tot het vredegerecht enz moet getrokken worden? Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2018 11:26

een mondeling huurovereenkomst wordt in de huurwet gezien als een contract van lange duur. Je hebt dus dezelfde opzeggingsmogelijkheden als bij een contract van 9 jaar. Met andere woorden, voor het uitvoeren van belangrijke werken kan je eigenlijk pas de opzeg geven op het einde van een driejarige periode. De opzegtermijn bedraagt 6 maand.

Je kan natuurlijk altijd met de bewoner iets anders overeen komen, dit op papier zetten en alle partijen laten tekenen.

eylis
Berichten: 8837

#3 , 23 mei 2018 14:07

Betaalde deze persoon huur of kluste ze enkel wat in de woning? Indien geen huur, kan je niet spreken over een mondelinge huurovereenkomst, maar een "bezetting ter bede": en dat is een gunst die je ook meteen kan intrekken. Stuur de "bezetter ter bede" een AS waarin je meldt dat de bezetting ter bede eindigt op X datum omdat je het pand wil verhuren. Je bent niet verplicht een opzegtermijn te gunnen, maar een termijn van 3 maanden zou heel schappelijk zijn en door een rechter waarschijnlijk ook toegekend worden.

Reclame

Terug naar “Huren”