Geld terugkrijgen van de eigenaar van het huisje dat ik huur

Sabinevc
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Geld terugkrijgen van de eigenaar van het huisje dat ik huur

#1 , 22 mei 2018 11:43

Ik had 10000 euro gestort ( bewijzen) voor aankoop van een huisje. Toen een vriend van mij het huis kocht in mijn plaats ( daar ik alleen kwam te vallen en geen lening kon krijgen) .... uiteraard met nieuwe compromis, storte hij na de overmaakt bij de notaris , 6200 terug naar mij. Hoe kan ik mijn 3800 euro die ik nog moet krijgen terug eisen. Praten geprobeerd .... lukt niet. Ik huur dit huisje al 3 jaar nu en correct huur betaald, zelfs zonder contract, wel via overschrijving.
Mvg sabine.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2018 12:18

Wat heeft u allemaal getekend? Wat voor reden geeft de verkoper over de terugbetaling?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 mei 2018 12:55

Kan het zijn dat het hier om een schadevergoeding gaat wegens het niet nakomen van het compromis? (Het feit dat iemand anders de woning WEL koopt nadat u zich niet aan het compromis houdt, betekent niet dat zomaar zonder boe of ba het compromis kan opzeggen.) We hebben verder nogal weinig info om iets zinnigs te zeggen, vrees ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Sabinevc
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 mei 2018 13:16

Ik was eerst de koper en had 10000 gestort naar immobiliën kantoor. Dit bedrag werd naar de notaris overgemaakt. Toen kocht mijn vriend het huis met nieuwe compromis maar het voorschot bleef bij de notaris onder mijn naam. Mijn vriend ( de koper ) ging die 10 000 terug storten naar mij . Maar hij storte maat 6200 euro op mijn rekening. Ik vraag de rest ( 3800) maar hij komt niet over de brug. Hij kocht het huisje zonder lening en verhuurd het aan mij.
Ik vroeg hem om mijn 3800 om eventueel in mindering van huur maat ook dat wil hij niet. Dit is echt tussen mij en de koper en heeft niets te maken met verbreking van compromis.
Mvg

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 mei 2018 13:28

Als je geen schadevergoeding verschuldigd was aan de verkoper, waarom heeft de Notaris dit voorschot dan niet naar u teruggestort? Héél erg vreemde constructie, hoor.

Wat staat er exact in het "document" (wat dit document dan ook mag zijn) dat beschrijft dat uw vriend dit voorschot "overneemt" en aan u zal terugbetalen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sabinevc
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mei 2018 13:40

Mijn compromis werd vernietigd daar er geen 2 kunnen zijn. En mijn vriend en ik hadden dat mondeling besproken. Eigenlijk had ik beter via de notaris mijn geld laten terug storten. Ik was er trouwens bij toen de akte getekend werd. Toen zei de koper dat hij die 10000 ging terugstorten. Kheb kopie van mijn storting opgevraagd aan de notaris. Meer heb ik niet . Enkel bankafschriften heb ik.
Mvg

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mei 2018 13:53

Wie vernietigde uw compromis? Of beter, was iedereen die de compromise had ondertekend hiermee akkoord? Wat is de houding van de immo, aangezien u het geld aan hen had overgemaakt, dient u dit ook van hen terug te krijgen. Ik begrijp dat u juridisch gezien geen enkele relatie hebt met de uiteindelijke koper, dus waarom zou hij u het geld moeten terug bezorgen?
Uw notaris zou u moeten bijstaan, wat zegt/doet hij?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 mei 2018 13:57

aangezien u het geld aan hen had overgemaakt, dient u dit ook van hen terug te krijgen. Ik begrijp dat u juridisch gezien geen enkele relatie hebt met de uiteindelijke koper, dus waarom zou hij u het geld moeten terug bezorgen?
Da's inderdaad ook zo'n beetje waar ik mee zit. Ik begrijp de relatie (financieel / juridisch gezien dan) van de topic starter met de nieuwe koper echt niet. Hoe kan je een voorschot nu overdragen van de éne (ex-)koper naar de andere (nieuwe) koper?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sabinevc
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 mei 2018 14:33

Daar hij een vriend was van mijn met ( dacht ik ) goeie bedoelingen .... bleef het voorschot van mij bij de notaris en ging hij mij dat terug storten... ik ben raad gaan vragen aan die notaris en hij zei ook dat de huidige eigenaar ( de koper) dit moet terug betalen. En wat betreft de 1ste compromis was ik de enige die had getekend. Ik wou niet moeilijk doen omdat ik er mocht wonen van hem . Nu 3 jaar later wil hij de rest van mijn 10000 niet terug geven. Ik heb bewijs van de 6200 die hij mij terug storte ... en daar stopt het. Op het moment van de aankoop ( die hij volledig betaalde zonder lening ) had hij tekort voor de notariskosten en daarom liet ik het staan . Zelfs na dat de akte getekend was kreeg hij een aangetekende brief dat hij nog onmiddellijk 10000 moest betalen daar het groot beschrijf was en blijkbaar hadden ze dat over het hoofd gezien.... ook die 10000 had ik betaald. En heeft hij correct in 5 schijven terug betaald. Behalve nu nog die 3800 euro.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 22 mei 2018 14:54

Vreemde notaris, als je het mij vraagt, maar bon.

Ik denk dat het er basically gaat op neerkomen dat jij de schuld van €10.000 die uw vriend bij u heeft zal moeten bewijzen op één of andere manier. Dus ergens een document waarin staat dat die vriend u die €10.000 nog moet betalen. Met dat document + het bewijs dat er reeds €6200 betaald is, zal u dan naar de rechtbank moeten om de overige €3800 op te eisen.

U kan eventueel eerst nog een laatste aangetekend schrijven sturen waarin u verwijst naar het document dat de schuld bewijst en meldt dat er van dat bedrag nog €3800 te betalen valt en met de vraag dit bedrag binnen de 2 of 3 weken te betalen of dat u anders naar de rechtbank zal trekken.

Maar welk document het bewijs van de schuld kan leveren, daar heb ik op dit moment geen idee van. Eventueel kan de Notaris voor de rechtbank getuigen dat die schuld effectief bestaat, geen idee...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sabinevc
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 mei 2018 15:04

Oké.... alvast bedankt voor de reacties. Kzal contact opnemen opnieuw met de notaris.
Mvg sabine

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 mei 2018 16:31

Daar hij een vriend was van mijn met ( dacht ik ) goeie bedoelingen .... bleef het voorschot van mij bij de notaris en ging hij mij dat terug storten... ik ben raad gaan vragen aan die notaris en hij zei ook dat de huidige eigenaar ( de koper) dit moet terug betalen.
Bewijs dat u dit betaald heeft kan u dus gewoon opvragen bij de notaris. Uw "vriend" zal zelf voor zijn bewijs moeten zorgen dat hij u terug betaald heeft.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 mei 2018 16:48

Bewijs dat u dit betaald heeft kan u dus gewoon opvragen bij de notaris.
Inderdaad, maar de TS heeft dit niet betaald aan de vriend (zou ik zo denken). Met andere woorden, dit bewijst langs geen kanten dat de vriend een schuld heeft, enkel dat de TS dat bedrag betaald heeft (aan de notaris of de verkoper?). Het is dan aan de persoon aan wie dit bedrag betaald is, om dit terug te storten.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6854

#14 , 22 mei 2018 16:53

M.i. zal het erop neerkomen dat de notaris (als hij wil) gedetailleerd opgeeft hoe de prijs van het huis en de notariskosten betaald zijn, en vanwaar die gelden kwamen.

Dan is er wellicht voldoende aanwijzing dat er nog een schuld openstaat van de vriend (thans verhuurder ! ) aan TS.


Tenzij natuurlijk dat er ons nog gegevens ontbreken....

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 22 mei 2018 17:05

Maar dit zijn toch twee verschillende zaken? A: verkoop van het huis aan de topic starter en B: verkoop van het huis aan de vriend van de topic starter. Als er in zaak A al een voorschot betaald is, moet dit toch gewoon terugebetaald worden? De vriend is in zaak A toch helemaal niet betrokken?

Welke link is er tussen zaak A en zaak B? Dat begrijp ik niet (los van dat de kopers in A en B elkaar kennen, maar dit staat er verder los van).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”