Aanpassing huurovereenkomst

Genkie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aanpassing huurovereenkomst

#1 , 21 mei 2018 16:28

Een vraagje i.v.m een 3/6/9 huurcontract

Ik verhuur een appartement via een 3/6/9 huurcontact, wat nu ongeveer 4,5 jaar loopt.
De huidige huurder heeft mij aangegeven dat hij naar een iets goedkoper appartement opzoek is vermits hij zijn maandlasten te hoog vind.
Ik denk eraan om hem een voorstel te doen om de huur een klein beetje te verlagen zodat hij eventueel kan blijven.

Kan ik dit enkel na elke 3 jarige periode of ook op dit moment?
Hoe moet ik dit dan op papier zetten zodat ik ook weer kan indexeren vertrekkende van de nieuwe huur?

Alvast bedankt voor de reactie's

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 21 mei 2018 16:46

Dat kan u op elk moment als verhuurder net zo goed als geen of wel indexaanpassingen uitvoeren.
Stel een bijlage aan huurcontract op waarin staat dat vanaf 1 juni huurder X € moet betalen.
U schrijft dan ook dat u deze huur als nieuwe basishuur beschouwd.

Huurder weet toch dat er een opzegtermijn en schadevergoeding verschuldigd kan zijn bij opzeg.

Genkie
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 mei 2018 11:19

Bedankt voor de info,

De jaarlijkse verjaardag van de overeenkomst is 15 februari.

Als ik vanaf 1 juni een nieuwe basishuurprijs bepaal wanneer mag ik dan indexeren?
Is dit op de originele verjaardag van de huurovereenkomst (15 februari) , of steeds op 1 juni?

De huurder weet dat er een opzegtermijn is van 3 maanden.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mei 2018 10:59

u kan het ook nog verwoorden als een 'korting voor tijdig betalen'. Bijvoorbeeld; als de huurder vanaf nu steeds voor de derde van de maand betaald, dan mag 150 huur minder per maand betaald worden. Zodra de tijdige betalingen ophouden, verdwijnt ook deze gunstkorting

KJ86
Berichten: 2662

#5 , 29 mei 2018 11:25

Ik ben van mening dat je beter korting op de huur kunt geven, door een energiebesparende investering uit te voeren. Isolatie, energiezuinige cv-ketel, zonnepanelen, zonneboiler als er een elektrische boiler aanwezig zou zijn, hoogrendementsglas,...enz.

Als je gewoonweg elke maand € 50 (2 cocktails in de beachclub) korting zou geven, merkt de huurder dat verschil toch niet en gaat het gevoel dat de woonkost op zijn inkomen weegt, blijven bestaan.

Je lijkt mij een faire verhuurder, laat uw huurder maar eens rondkijken en betere voorwaarden proberen te bemachtigen.
Nieuwe huurder vinden is alleszins niet moeilijk!

JorisB
Berichten: 78

#6 , 29 mei 2018 16:49

Naast de motivatie om tijdig te betalen geeft LennieKs voorstel ook nog enkele andere voordelen:
- Er is geen discussie i.v.m. de waarborg. Sommige huurders zouden immers een deel van de borg willen terugeisen als de basishuurprijs wordt verlaagd.
- Bij indexatie wordt de volledige huurprijs geïndexeerd. De korting blijft echter het afgesproken vaste bedrag.

Bij het voorstel van KJ86 zit je natuurlijk zelf met een hoge investeringskost, louter omdat de huurder zijn huurlasten te hoog vindt.
U hebt ook het risico dat hij de investering direct afbreekt (altijd aanvullende plaatsbeschrijving maken) of alsnog zijn opzeg geeft.

Terug naar “Huren”