Verlenging huurtermijn contract korte duur

svendbr
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verlenging huurtermijn contract korte duur

#1 , 13 mei 2018 21:17

Hallo

Ik ben verhuurder en heb een overeenkomst gesloten van korte duur.
De termijn bedraagt 1 jaar en het contract werd vorig jaar geregistreerd.

Het contract is gestart op 01/08/2017.
In samenspraak met de huurder wens ik het contract 2 jaar te verlengen (omdat het maximum 3 jaar mag bedragen)

Wat moet ik hiervoor doen?
Is een aangetekend schrijven genoeg, zijn er ergens modelbrieven hiervan te vinden?

extra vraag:
Wat zijn de mogelijkheden indien we de termijn met 3 jaar willen verlengen?


alvast bedankt

Sven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 13 mei 2018 23:21

hmmm.

Contract van één jaar, gestart op 01.08.2017 , wordt op 01.08.2018 een contract van negen jaar, tenzij minstens drie maand op voorhand de niet-verlenging betekend is. gewoon een aangetekende brief kon volstaan, maar we zijn nu half mei, dus m.i. gewoon te laat.

Als het de bedoeling is van beide partijen om het contract beëindigen na de drie jaar, kan u de huurder bijvoorbeeld nu laten opzeg doen tegen die periode, en u laat hem weten dat u akkoord gaat. Volgens mij is dit sluitend.

svendbr
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 mei 2018 20:06

bosprocureur, bedankt voor je snelle reactie.

Klopt het volgende?
We doen niets en het contract wordt een contract van 9 jaar, met als startdatum 01/08/2017.
Na elke 3 jarige periode kan ik als verhuurder met een opzeg van minstens 6 maanden, het contract stopzetten.

De verhuurder kan op zijn beurt de huur opzeggen met een vooropzeg van minstens 3 maanden. Als ze dit na het 3de jaar doen, is er geen "boete" verschuldigd.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 14 mei 2018 21:46

Klopt min of meer.
De huurder kan altijd opzeggen, mits opzeg van drie maand te respecteren. Als de huurtijd verstrijkt in het eerste, tweede of derde jaar, is hij een vergoeding verschuldigd van resp. drie, twee of één maand huur.

De verhuurder kan enkel na elke driejarige periode opzeggen, mits opzeg van zes maand. Bij opzeg na drie jaar is hij negen(9!) maand vergoeding verschuldigd, bij opzeg na zes jaar "slechts" drie maand huur.


Zie ook : https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... ereenkomst en https://www.notaris.be/verkopen-kopen-h ... verhuurder

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 mei 2018 14:46

Je kan in mijn ogen nog steeds gaan voor een verlenging van het contract van korte duur. Maak een annex bij het contract, waar de duur van de verlenging op vermeld staat en laat alle partijen ondertekenen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 15 mei 2018 15:08

Inderdaad, maar dan zou je wel moeten gaan antidateren, want de juiste datum is definiteef voorbij . En dat kan niet echt door de beugel, dacht ik. Dit is nog altijd JF, remember.

Blijft de oplossing die ik suggereerde : Als het de bedoeling is van beide partijen om het contract beëindigen na de drie jaar, kan u de huurder bijvoorbeeld nu laten opzeg doen tegen die periode, en u laat hem weten dat u akkoord gaat. Volgens mij is dit sluitend.

Terug naar “Huren”