Niet geregistreerd huurcontract/vaste datum door notariële akte?

TheRocket
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Niet geregistreerd huurcontract/vaste datum door notariële akte?

#1 , 10 mei 2018 22:18

Beste,

Ik heb een huurcontract van mijn huidige hoofdverblijfplaats dat in augustus 2008 is afgesloten, maar niet geregistreerd werd door de verhuurder. Gevolg hiervan is dat ik op elk moment kan opzeggen, dus geen 3 maand vooropzeg moet geven. Nadeel hiervan is dat wanneer het appartement verkocht wordt, de nieuwe eigenaar mij na verlijden van authentieke akte een vooropzeg van 3 maanden kan geven ipv 6 maanden.

Nu heb ik gelezen dat buiten de registratie van het huurcontract op het regionaal registratiekantoor, het huurcontract ook een vaste datum kan krijgen door notariële akte. In 2014 werd mijn huur appartement verkocht aan een nieuwe eigenaar (mijn huidige verhuurder). Kreeg mijn huurcontract hierdoor een vaste datum omdat de notaris een notariële akte heeft opgemaakt van verkoop waarin waarschijnlijk wel zal staan dat de woning verhuurd is via een huurcontract en ben ik nu de woning opnieuw te koop komt te staan beschermd met 6 maand opzeg door de volgende eigenaar? Of betekent een vaste datum door notariële akte iets anders? En heeft mijn huurcontract nog steeds geen vaste datum?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 11 mei 2018 09:27

Jij hebt geen uitstaans met deze akte. Die ging tussen verkoper en koper. Volgens mij klopt die stelling dus niet en heb jij een NIET geregistreerd contract.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2018 10:35

Vredegerecht Gent, 18 april 2016
Krachtens art. 1328 BW verkrijgt een onderhandse akte onder meer vaste datum door overname van de inhoud ervan in een authentieke akte. Het vermelden van de hoofdinhoud in een authentieke akte is voldoende; een loutere verwijzing volstaat niet.
Art. 1328 BW
Onderhandse akten hebben, ten aanzien van derden, geen dagtekening dan van de dag waarop zij zijn geregistreerd, ofwel van de dag van het overlijden van degene of van een van degenen die de akten ondertekend hebben, ofwel van de dag waarop de hoofdinhoud ervan is vastgesteld in akten door openbare ambtenaren opgemaakt, zoals processen-verbaal van verzegeling of van boedelbeschrijving.

Reclame

TheRocket
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 mei 2018 16:22

Dus kan ik volgens art 1328 BW dat niet met zekerheid weten, omdat ik niet weet of het enkel een verwijzing was of een vermelding met de hoofdinhoud in de akte van verkoop. Want zoals mava105 zegt heb ik als derde geen uitstaans met hun akte.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 mei 2018 17:40

Ik dacht dat je op het hypotheekkantoor kopie van de akte kan bekomen.
viewtopic.php?t=20294&start=15
Je kan je de moeite besparen. Het zou me verbazen dat daarin de inhoud van je huurovereenkomst vermeld staat. Hoop en al staat er vermeld dat de woning krachtens huurovereenkomst van [datum] verhuurd is aan [datum].

eylis
Berichten: 8840

#6 , 11 mei 2018 19:13

Laat gewoon zelf je huurcontract registreren bij het registratiekantoor. Je kan dat doen en dan geniet je de bescherming van 6 maanden vooropzeg na verkoop.

TheRocket
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 mei 2018 23:49

Conclusie: wil ik beter beschermd zijn tegen de nieuwe eigenaar, dan laat ik het zelf registreren voor het verlijden van de akte. Vind ik volgende week iets beter dan kan ik gewoon mijn huurcontract met bvb: 10 dagen vooropzeg opzeggen, wat wel een vrij gevoel heeft natuurlijk..
Bedankt voor jullie hulp!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 12 mei 2018 12:03

Eens geregistreerd zal jijzelf u ook aan de wettelijke opzegtermijnen moeten houden. Dat werkt in de 2 richtingen.
Vertrekken met een opzeg van amper 10 dagen kan enkel bij niet registratie. Je zal dus moeten kiezen.

Terug naar “Huren”