Wat is realistische huurschade?

TimBRW
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wat is realistische huurschade?

#1 , 09 mei 2018 12:18

Beste,

Ik heb online al veel informatie verzocht te vinden maar helaas bestaat er redelijk wat onduidelijkheid bij mij over de regelingen omtrent huurschade. Ik woon al enkele tijd in België en heb al meermaals verhuisd, ik heb ook een relatief goede relatie met mijn huidige huurder maar ik heb enigszins het gevoel dat ik nu voor de kar gespannen wordt m.b.t. de herstellingen, vandaar dat ik toch even wil weten wat mijn verplichtingen zijn.
- Thermostaat, klepje aan een kant afgebroken, ik heb een nieuwe (2de hands). Thermostaat is zeker 20 jaar oud.
- Afvalbak keuken, ging open met openen van de deur, nu afgebroken. Ooit mondeling gemeld aan de verhuurder tijdens een bezoek maar toen te horen gekregen dat ik m maar in het kastje moest neerzetten. Ik zal een nieuwe bestellen en installeren.
- Handoekenrek badkamer, zaten 2 telescopische PVC stokken waarop handdoeken konden worden gehangen, een is onder het gewicht van de doek afgebroken ooit. Als ik voor nieuwe zoek vindt ik alleen RVS aan relatief hoge prijzen, zeker niet wat dit stukje plastic waard was. Wat te doen?
- Grootste vraag; schilderwerken. Huis was in matige staat toen ik introk, verschillende donkere kleuren geschilderd op verschillende muren en boorgaten alleen wit gedicht. Zelf heb ik niets opnieuw geschilderd, wel wat gaten geboord. Nu vraagt de verhuurder om de gaten te vullen, schuren maar indien zichtbaar ook opnieuw te verven, wat bij veel muren zal betekenen dat de hele muur geschilderd moet worden omdat de exacte kleur niet gekend is. Ik heb al toegezegd 1 kamer volledig wit te herschilderen (haar voorkeur, betekent wel door de donkere muren dat ik het zeker 2 keer moet schilderen). Daarnaast zal de andere slaap kamer op 3 van de 4 muren worden herschilderd, hetzelfde voor de hal en de woonkamer (elke kamer heeft 1 muur waar ik niks in heb geboord). Ook heb ik gaten in het plafond geboord i.v.m. speakers, volgens de huisbaas moet ik nu ook het hele plafond opnieuw verven omdat iemand ooit de plafonds grijs heeft geschilderd en die kleur dus niet exact bekend is dus het bij herstellen altijd zichtbaar blijft. Nu geeft ze ook aan dat in de opslag ruimte in de badkamer waar wij een rekje planken hebben gehangen, de hele ruimte opnieuw geschilderd moet worden (en niet alleen de muur waar de planken hangen), dit omdat de rest van de ruimte ook in een onbekende kleur geschilderd is.
Zijn haar verzoeken realistisch? ik heb foto's van de huurder voor de vorige huurder ontvangen (ik heb er 5 jaar gewoond de vorige huurder weet ik niet exact maar deze foto’s zijn van de huurder daar voor dus), maar toen al waren de muren deze kleuren geschilderd, ik schat dus dat de huidige verf zeker 10 jaar oud is.

Er is een rapport intrede gemaakt, er wordt ook een uittrede gedaan door een landmeetbureau maar mijn huurbaas bezit 65 panden en ik ben niet zeker in hoeverre ik er vanuit mag gaan dat dit volledig onpartijdig zal gebeuren. Ik ga wel uit van goede intenties en heb ook zelf totaal geen problemen met een aantal zaken te herschilderen, ik krijg gewoon nu de indruk zat men misbruik van mijn onwetendheid probeert te maken. Kan iemand mij vertellen wat mijn verplichtingen exact zijn m.b.t. bovenstaande voorbeelden als ook misschien een indicatie van wat een realistische aan te rekenen schade is bij bijvoorbeeld een boorgat (staat hier ergens een maatstaaf/ overzicht voor?). Ik ben nu namelijk bang dat als ik een gat ongeverfd zou laten zitten, de verhuurder mij het schilderen van de hele wand door een professional zal aanrekenen wat in mijn optiek niet echt realistisch is.

Bij voorbaat dank voor uw reactie en hulp.

MVG,

Tim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 25 mei 2018 23:19

Hoelang woont u er al?

Ook eens lezen
viewtopic.php?f=87&t=44510

Reclame

Terug naar “Huren”