Huurachterstal

Toy1989
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Huurachterstal

#1 , 03 mei 2018 12:15

Ik heb een vraag in mijn man zijn naam:
Hij heeft in 2010 een appartement gehuurd samen met zijn toenmalige partner, appartement stond op zijn naam maar zij stond op dat adres mee ingeschreven kort samengevat.
Sinds 2010 niets meer van gehoord en nu 2018 deurwaarder aan ons deur natuurlijk en wij vielen uit de lucht! Ondertussen al zoveel interesten bijgekomen dat het bedrag al meer dan het dubbele is! Die deurwaarders doen maar op en wat kunnen we hier tegen doen? Zowel omdat het sinds 2010 datteerd en zijn toenmalige partner dat hier niet voor moet opdraaien? Help

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 03 mei 2018 12:30

Lees ik het (tussen de lijntjes) goed dat het huurcontract op zijn naam stond, en hij daar in 2010 uitgetrokken is, ZONDER dat huurcontract op te zeggen of op naam van zijn ex-partner te zetten ?

Wat ook niet duidelijk is: wat komt de deurwaarder nu opeisen ? achterstallige huur ? En over hoeveel maanden gaat het dan ? welke periode ?

Zolang de ex-partner de huur betaalde, was er voor de verhuurder niks aan de hand. Als zij er ook uittrok, of als zij stopt met betalen, kan de verhuurder zich alleen maar richten tot de persoon die op het huurcontract staat: je man...

Enige wat misschien zou kunnen redding brengen, is de verjaring van huurachterstallen (5j)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 mei 2018 12:51

Die deurwaarders doen maar op
Deurwaarders doen niet maar op maar hanteren officiële tarieven. Mogelijks werden de rappels naar het oude adres verzonden.
Verjaring huurschuld is 10 jaar.
viewtopic.php?t=65856

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 03 mei 2018 12:58

Voor zover ik kan terugvinden verjaren huurachterstallen na 5 jaar
Art. 2277 B.W.
Art. 2277.T ermijnen van altijddurende renten en van lijfrenten;
Die van uitkeringen tot levensonderhoud;
Huren van huizen en pachten van landeigendommen;
Interesten van geleende sommen, en, in het algemeen, al hetgeen betaalbaar is bij het jaar of bij kortere termijnen,
Verjaren door verloop van vijf jaren.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 mei 2018 13:10

Wat kwam die deurwaarder doen? Is er al een vonnis uitgesproken en komt de deurwaarder nu betaling eisen van wat door de rechter uitgesproken werd?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 mei 2018 13:13

Hij heeft in 2010 een appartement gehuurd samen met zijn toenmalige partner, appartement stond op zijn naam maar zij stond op dat adres mee ingeschreven kort samengevat.
In dat geval is het enkel hij die huurde, niet de partner. Het is niet omdat de partner er gedomicilieerd staat, dat ze ook mee huurt.
Sinds 2010 niets meer van gehoord
Hoe bedoel je, niets meer van gehoord? Dus in 2010 heeft hij het appartement verlaten en er niet meer naar omgekeken? Maar ondertussen liep de huurovereenkomst, die ENKEL op zijn naam stond, gewoon verder? :shock:
en nu 2018 deurwaarder aan ons deur natuurlijk en wij vielen uit de lucht!
Jullie vielen uit de lucht? Uw man verlaat zijn huurwoning zonder de huur op te zeggen, en jullie zijn verwonderd dat je daar problemen mee krijgt? :shock:
Ondertussen al zoveel interesten bijgekomen dat het bedrag al meer dan het dubbele is! Die deurwaarders doen maar op
Die deurwaarders worden maar ingeschakeld nadat de verhuurder een zaak voor de vrederechter gestart is en gelijk gekregen heeft. Die deurwaarders doen dus niet zomaar op. Uw man "doet zomaar op" door gewoon de woning te verlaten zonder de huur op te zeggen!
en wat kunnen we hier tegen doen?
Tenzij de schuld verjaard is (maar ik heb zo'n vermoeden dat de verjaring wel zal gestuit zijn door acties van de verhuurder om zijn huur te krijgen), kan je niet veel meer doen dan de schulden die uw man nog heeft, te betalen.
Zowel omdat het sinds 2010 datteerd en zijn toenmalige partner dat hier niet voor moet opdraaien? Help
Zijn toenmalige partner stond niet vermeld op het huurcontract als ik goed begrepen heb. Zij heeft dus geen enkele schuld ten opzichte van de verhuurder.

Kortom, uw man zal in eerste instantie zijn schuld tov de verhuurder moeten vereffenen (als deze niet verjaard is), en zou vervolgens kunnen proberen de huur van de periode dat zijn toenmalige parner daar woonde zonder te betalen, op die partner te verhalen. Of dit laatste veel kans op succes heeft, durf ik te betwijfelen.

Maar wie verlaat er nu ook een huurwoning en kijkt daar niet meer naar om, als hij als enige op het huurcontract staat als huurder? :shock:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Toy1989
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 03 mei 2018 13:23

Ik zeg het nogmaals ik weet geen details en hoe dat het koppel toen vertrokken is daar.
Sinds 2010 niets meer gehoord bedoel ik de deurwaarder en dat snap ik niet goed, als je iemand zoekt waarom zit er 8 jaar tussen?

Toy1989
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 mei 2018 13:29

Wat kwam die deurwaarder doen? Is er al een vonnis uitgesproken en komt de deurwaarder nu betaling eisen van wat door de rechter uitgesproken werd?
De deurwaarder werkt in opdracht van de verhuurder, er was een dagvaarding in 2010 ook... ik weet enkel wat er op het papier staat van de deurwaarder

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 mei 2018 13:31

En wat staat er dan op dat papier van de deurwaarder?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 mei 2018 13:38

Ik zeg het nogmaals ik weet geen details en hoe dat het koppel toen vertrokken is daar.
Dit zijn geen "details". Dit is essentiële informatie om u te kunnen verder helpen. Het is toch uw man? Kan je het hem niet gewoon vragen? Als wij niet weten of het contract nu al dan niet enkel op zijn naam stond en of hij het al dan niet reglementair opgezegd heeft, missen wij echt wel de belangrijkste info om iets zinnigs te kunnen zeggen, hoor...
Sinds 2010 niets meer gehoord bedoel ik de deurwaarder en dat snap ik niet goed, als je iemand zoekt waarom zit er 8 jaar tussen?
Als uw man het zomaar afgebold is, maar zijn toenmalige partner betaalde nog eventjes de huur verder, is dit best mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan volgend scenario:
1. 2010: uw man vertrekt. Partner blijft en betaalt huur (hoewel ze dit niet hoeft, want ze staat niet op het contract). Verhuurder blijft zijn huur ontvangen, dus voor hem is er helemaal niets aan de hand.
2. 2015: toenmalige partner leert iemand nieuw kennen, die haar duidelijk maakt dat ze de huur helemaal niet hoeft te betalen, aangezien ze niet op het huurcontract staat.
3. 2015: toenmalige partner gaat bij nieuwe parner wonen en verlaat zonder iets te zeggen de woning.
4. 2016: na aantal maanden geen huur te ontvangen, schrijft de verhuurder een AS naar de huurder (uw man) op het huuradres. Uiteraard blijft dit onbeantwoord.
5. 2016: verhuurder start dan ook een zaak voor het vredegerecht. Uitnodiging voor de zaak wordt mogelijk ook naar het huuradres gestuurd. Uw man daagt niet op, en wordt bij verstek veroordeeld.
6. 2017: vonnis wordt betekend en een deurwaarder krijgt opdracht de huur in te vorderen. De zaak is nog lang niet verjaard in dit geval... Deurwaarder moet wat moeite doen om de huidige woonplaats van de huurder te achterhalen, en ondertussen zijn we dus 2018...

Dus zo verwonderlijk is het niet dat er een aantal jaren tussen zit.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Toy1989
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 03 mei 2018 13:49

Ik zeg het nogmaals ik weet geen details en hoe dat het koppel toen vertrokken is daar.
Dit zijn geen "details". Dit is essentiële informatie om u te kunnen verder helpen. Het is toch uw man? Kan je het hem niet gewoon vragen? Als wij niet weten of het contract nu al dan niet enkel op zijn naam stond en of hij het al dan niet reglementair opgezegd heeft, missen wij echt wel de belangrijkste info om iets zinnigs te kunnen zeggen, hoor...
Sinds 2010 niets meer gehoord bedoel ik de deurwaarder en dat snap ik niet goed, als je iemand zoekt waarom zit er 8 jaar tussen?
Als uw man het zomaar afgebold is, maar zijn toenmalige partner betaalde nog eventjes de huur verder, is dit best mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan volgend scenario:
1. 2010: uw man vertrekt. Partner blijft en betaalt huur (hoewel ze dit niet hoeft, want ze staat niet op het contract). Verhuurder blijft zijn huur ontvangen, dus voor hem is er helemaal niets aan de hand.
2. 2015: toenmalige partner leert iemand nieuw kennen, die haar duidelijk maakt dat ze de huur helemaal niet hoeft te betalen, aangezien ze niet op het huurcontract staat.
3. 2015: toenmalige partner gaat bij nieuwe parner wonen en verlaat zonder iets te zeggen de woning.
4. 2016: na aantal maanden geen huur te ontvangen, schrijft de verhuurder een AS naar de huurder (uw man) op het huuradres. Uiteraard blijft dit onbeantwoord.
5. 2016: verhuurder start dan ook een zaak voor het vredegerecht. Uitnodiging voor de zaak wordt mogelijk ook naar het huuradres gestuurd. Uw man daagt niet op, en wordt bij verstek veroordeeld.
6. 2017: vonnis wordt betekend en een deurwaarder krijgt opdracht de huur in te vorderen. De zaak is nog lang niet verjaard in dit geval... Deurwaarder moet wat moeite doen om de huidige woonplaats van de huurder te achterhalen, en ondertussen zijn we dus 2018...

Dus zo verwonderlijk is het niet dat er een aantal jaren tussen zit.
Ok ga meer informatie vragen momenteel is dat noet mogelijk, ben het net te weten gekomen daarmee ben ik nu in paniek...

Toy1989
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 mei 2018 13:53

En wat staat er dan op dat papier van de deurwaarder?
Het hele dossier heb ik noet in handen enkel de gedetailleerde afrekening

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 mei 2018 13:59

Ok ga meer informatie vragen momenteel is dat noet mogelijk, ben het net te weten gekomen daarmee ben ik nu in paniek...
Ik wil je niet nodeloos ongerust maken, maar het zou best eens terecht kunnen zijn dat je in paniek bent. Als zou blijken dat de zaak niet verjaard is en wat de deurwaarder eist terecht is, kan je best proberen een afbetalingsplan te regelen, denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”