enkele vraagjes ivm aangerekende kosten huurappartement

huurdertje911
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

enkele vraagjes ivm aangerekende kosten huurappartement

#1 , 02 mei 2018 12:31

Ik ben huurder van een klein appartementje, en heb enkele vragen ivm de aangerekende kosten, omdat deze volgens mij redelijk hoog zijn...
zo is er bv : "frais de conciergerie : 272euro" "entretien & petit materiel : 95e" "electriciteit gemeenschappelijke ruimtes : 124euro" en "frais d'administration : 142euro" ... verder is er ook nog : onderhoud verwarming, onderhoud lift, onderhoud tuin ... allemaal ten laste van de huurder....
Zijn dit normale bedragen ???
en wat bedoelt men met frais d'administration ???

komt erop neer dat ik jaarlijks 1300euro betaal aan kosten, waarvan 'slechts' 500 voor verwarming, warm en koud water, de resterende 800euro voor de kosten die ik hierboven beschreef....

Is dit de normale gang van zaken ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 mei 2018 12:52

Welke kosten zijn vermeld in de huurovereenkomst? Indien er niets voor de syndicuskosten is voorzien, mogen, er geen administratieve kosten worden doorgerekend
Is er ook sprake van een conciërge in de huurovereenkomst? Woont die ook effectief in het gebouw, en voert die taken uit? Welke?
Hoeveel appartementen, zijn er in dat gebouw?

huurdertje911
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2018 15:02

..in het huurcontract staat idd vermeld dat kosten syndicus en concierge voor de huurder zijn:)
Het gaat om een gebouw dat 3 ingangen heeft, en 3 huisnummers. Op elk huisnummer zijn 6 verdiepingen met op elk verdiep 2 appartemen,ten,

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 mei 2018 15:35

Korter gezegd: er zijn 36 appartementen.
Als het vermeld is moet je betalen.

huurdertje911
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2018 16:20

Algemene voorwaarden :
Artikel 9 : de huurdezr zal aan de verhuurder zijn deel betalen, in
de lasten van het geheel van het onroerend goed waarvan het verhuurde goed deel uitmaakt,
op basis van de afrekeningen van de verhuurder of syndicus. Deze lasten omvatten de uitgaven gedaan door de mede-eigendom
voor rekening van de bewoners, waaronder onder meer worden begrepen de kosten van verbruik en onderhoud, zoals water, gas, electriciteit
en verwarming, de kosten voor onderhoud en verzekering van de
liften en gemeenschapelijke of indiv. verwarmingsinstalatie, verluchting en andere technische uitrustingen, de vergoeding van de syndicus, de lonen,
en sociale lasten voor de concierge, alsmede voor het personeel belast met onderhoud
en herstelling van de gemene delen. Deze opsomming is niet limitatief.

De huurder zal aan de verhuurder, samen met de huur en op dezelfgde vervaldag, de provisie overmaken vermeld in de bijzondere voorwaarden
onder de letter G. Bij ontvangst van de afrekening zal de verhuurder of de huurder onmiddelliojk aan de andere party het verschil overmaken tussen het
reeds gestorte provisie en de reele kosten. Het bedrag van de provisie zal jaarlijks herzien worden op basis van de reele bedragen
van het afgelopen jaar. De huurder verklaart kennis ghenomen te hebben van de bepalingen van de statuten en het rezgelment van
orde, en deze, evenals de beslissingezn van de algemene vergadering te zullen eerbiedigen...


bijzondere voorwaarden :
G Lasten en provisies ;
provisies : 150euro voor gemeenschappelijke delen, water en verwarming
Electriciteit : individueel


De verhuurder bezorgde mij een deel van de afrekening die hij kreeg van de syn,dicus. Hierop staan alle kosten, bijna alles is voor rekening van de huurder
(frais de conciergerie, entretiuen et petit materiel, electricite des communs, entretien chauffage et assenseurs, fais d'administration,
entretien garages et jardin, frais privatifs locataires), in totaal dus 1300euro
Volgende kosten staan vermeld als kosten voor de eigenaar, maar ik merk nu net dat de eigenaar deze ook gewoon doorrekent aan mij :
frais de copropriete (71euro), travaux & frais immobiliers (39euro),
traveaux chauffage (7eur), nog is frais de copropriete (1,83euro) en frais privatyifs proprietaires : 15euro...

Het gaat om een gebouw met 3 ingangen (3 huisnummers).. elke ingang geeft toegang tot 6 verdiepen, met op elk verdiep 2 appartementen en 1 studo : dus 3 X 6 X 3 : dus 54 woningen.
De concierge huurt eveneens een appartement, zij heeft een contract van 20u voor poetsen van de gangen en buitenzetten vuilnis

huurdertje911
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 mei 2018 16:22

in de bijzondere voorwaarden is er dus geen sprake meer van kosten syndicus enzo.. maakt dit iets uit ?

Kan de verhuurder dus gewoon ALLES aan mij doorrekenen, zoals nu het geval is ?

Zit de onroerende voorheffing hier ergens inbegrepen ?

huurdertje911
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 mei 2018 16:25

ik vernam ook dat de lift niet voldoet aan de huidige wetgeving, en dat er momenteel geen geld is om deze te vernieuwen conform de wetgeving... heeft dit enige betekenis voor mij ?

zijn dit normale bedragen ?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 02 mei 2018 18:19

Alleszins mag er an de huurder niets worden doorgerekend van de blokpolispremie, noch grote herstellingskosten en renovatiekosten van de lift.
Al de verbruiken daarentegen zeker wel.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

huurdertje911
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 mei 2018 18:43

[quote="Thomas Morus"]Alleszins mag er an de huurder niets worden doorgerekend van de blokpolispremie, noch grote herstellingskosten en renovatiekosten van de lift.
Al de verbruiken daarentegen zeker wel

Ja hallo... dat weet ik ook wel, maar dat was mn vraag helemaal niet he !!!

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 02 mei 2018 19:55

Ja het bedrag dat u betaalt lijkt me normaal.
Was dat uw vraag want het is niet erg duidelijk. wat u wil horen.
Stelde u geen vraag over de lift? Heb ik die niet beantwoord?

Om te weten of ze u onroerende voorheffing aanrekenen moet je de kostenafrekening bekijken.
Wij hebben die niet! Men mag ze u alleszins niet aanrekenen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 02 mei 2018 20:07

Hoe wordt de syndicus betaald? Een bedrag per appartement /per maand? Dan zijn daar normaal al zijn administratieve kosten inbegrepen, en mag hij er geen bijkomend meer aanrekenen. Maar daarom moeten we ook zijn contract kennen.

huurdertje911
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 02 mei 2018 22:21

ik kan enkel de info geve die ikzelf heb he..
Daarom hierboven dus een artikel uit het huurcontract, dit contract is een standaardcontract van het immokantoor, het 1e deel zijn de algemene voorwaarden, deel 2 de bijzondere bepalingen...
In die bijzondere bepalingen staat G Lasten en provisies ;
provisies : 150euro voor gemeenschappelijke delen, water en verwarming
Electriciteit : individueel

Als ik dit lees is er geen sprake van syndic kosten in de maandelijkse provisie... Of vergis ik mij???

En wat ivm de kosten die de syndicus aanduid als zijnde voor de verhuurder, die de verhuurder dan doorrekent aan mij (zoals in vorige post reeds gevraagd)

huurdertje911
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#13 , 02 mei 2018 22:28

Ja het bedrag dat u betaalt lijkt me normaal.
Was dat uw vraag want het is niet erg duidelijk. wat u wil horen.
Stelde u geen vraag over de lift? Heb ik die niet beantwoord?

Om te weten of ze u onroerende voorheffing aanrekenen moet je de kostenafrekening bekijken.
Wij hebben die niet! Men mag ze u alleszins niet aanrekenen.
µ
Ik stelde idd een vraag over de lift, maar niet over de renovatiekosten van de lift...
Dat onroerende voorheffing niet mag aangerekend worden was me ook redelijk duidelijk, maar ik heb er geen idee van of die normaal gezien ook door de "syndicus" betaald word. Het enige waarvan sprake of de afrekening staat in mijn 1e post...

huurdertje911
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 02 mei 2018 22:38

Hoe wordt de syndicus betaald? Een bedrag per appartement /per maand? Dan zijn daar normaal al zijn administratieve kosten inbegrepen, en mag hij er geen bijkomend meer aanrekenen. Maar daarom moeten we ook zijn contract kennen.
Dit zijn de totaalbedragen van de afrekening :
1. Frais de coppropriete 6734euro (waarvan 71euro ten laste van eigenaar staat erbij, maar doorgerekend aan mij
2. Frais d'administration 13486(waarvan 142euro ten laste vd huurder)

dat is 20.000euro samen... stevig bedrag wel...kan me niet voorstellen dat dit allemaal naar de syndicus gaat....

Ik probeer te weten te komen hoe de syndic betaald word, maar tot nu toe niemand hier die daarop kon antwoorden..

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 02 mei 2018 22:39

"in het huurcontract staat idd vermeld dat kosten syndicus en concierge voor de huurder zijn:)"

Je hebt zelf het antwoord gegeven. Ja, die met je betalen want je hebt dat contract ondertekend.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Huren”