Contractbreuk

loebasje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Contractbreuk

#1 , 01 mei 2018 16:21

Dag iedereen.

Mijn vriendin en ik zijn samen een huis gaan huren 1 april 2017 met een contract van maximum 3 jaar.
Is dit correct dat de verhuurder ons niet kan buiten zetten ookal wil hij er zelf intrekken?
Ik had dit gelezen omdat het contract 3 jaar of korter is??

Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 01 mei 2018 16:23

Wat staat er juist vermeld over opzegging in dat contract?

loebasje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 mei 2018 17:14

Dank je voor je tijd, er staat

De huur wordt afgesloten voor een duur van ten hoogste 3 jaar na het ondertekenen van deze overeenkomst.
Indien de duur van de huurovereenkomst drie jaar of minder bedraagd, eindigt zij, indien
zij door 1 van beide partijen minstens 3 maanden voor het verstrijken van overeengekomen periode wordt opgezegd.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 01 mei 2018 17:54

U hebt een contract met een vaste duur van drie jaar.

Ik vrees dat de mogelijkheid van opzeg , de eerste drie jaar althans, alleen voor u kan gelden, en zeker niet voor de verhuurder, ook niet om zelf te gaan bewonen. De regeling dienaangaande is van dwingend recht.

loebasje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 mei 2018 20:13

Indien wij het pand (moeten) verlaten zonder wederzijdse overeenkomst, is er dan sprake van een schadevergoeding of niet?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 01 mei 2018 20:41

Hoe zouden jullie het pand moeten verlaten, met welke reden?
Uit je openingspost maak ik uit dat de verhuurder er zelf wilt intrekken.
Dit is enkel toegelaten mits onderlinge overeenkomst, dus enkel als jij akkoord gaat, en dan mag je zelf de schadevergoeding bepalen.
Aangezien het contract nog maar een jaar loopt, zou ik het extreem zwaar eisen: het bedrag die jullie voor de rest van de looptijd van het huurcontract zouden moeten betalen als huur, als schadevergoeding.


loebasje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 mei 2018 20:53

Wij hebben een enorm grote tuin en ikzelf ken heel veel van tuinbouw etc daar ik er ook in werk (bijverdienste); dit was de hoofdreden waarom mijn vriendin en ik hier konden intrekken. (Verhuurder liet andere mensen hier bvb niet intrekken daar hij ze 'te zwaarlijvig' vond en sowieso fysiek niet in staat achtte de tuin te kunnen onderhouden).
Sinds het begin wij hier wonen worden wij heel vaak onaangekondigd 'bespioneert' door verhuurder of zijn vader. Die hebben hier achter de schuur een moestuin liggen maar heel vaak betreden zij daarbij het privatieve domein; onze tuin en terras dus.
Verhuurder klaagt steen en been indien hij het onkruid te veel acht, het gras te lang,...
Hij moeit zich met onze manier van onderhouden, wanneer wij dit doen etc,...
Dat is de hoofdreden waarom wij zouden wegmoeten. Ik citeer 'De tuin is een stort!'...
Ronduit belachelijk en volgens ons moet hij eerst een afspraak met ons maken als hij de tuin en/of het huis wil komen 'controleren'... Maar daar veegt verhuurder zijn laars aan...

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 02 mei 2018 09:23

Verhuurder heeft zich niet te moeien met het tuinonderhoud tijdens de huurperiode. Zolang u de tuin na faloop van de huuronvereenkomst in dezelfde staat achterlaat als beschreven in de ingaande plaatsbeschrijving is er geen vuiltje aan de lucht.

Laat de verhuurder met een aangetekend schrijven weten dat het huurcontract volgens dwingend recht niet opzegbaar is en hij verplicht is u het volle genot van de woning te geven, inclusief de vrijheid om de tuin op uw manier te onderhouden en dat zijn bezoekrecht voor het komende jaar is opgebruikt. Dat u verder niet zult aarzelen om de kwestie aan de vrederechter voor te leggen om desnoods een dwangsom te bekomen.

Op een goede huurder-verhuurderrelatie moet je daarna niet meer hopen, zullen sommigen hier opperen, maar die komt volgens mij toch niet meer goed.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 02 mei 2018 11:26

Kan je de plaats waar ze de tuin betreden niet afsluiten? Met een draad, een lint?

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 02 mei 2018 16:22

Of gewoon zorgen dat de plantjes op een milieuvriendelijke manier beschermd zijn tegen indringers?

https://www.youtube.com/watch?v=7jHYV6nJksw

Terug naar “Huren”