opzeg termijn voor huurder bij verkoop van appartement

Wolf1208
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

opzeg termijn voor huurder bij verkoop van appartement

#1 , 20 apr 2018 17:53

Hallo,

Mijn appartement wordt verkocht door de eigenaar. Tot nu is er geen koper voor dit appartement.
Ikzelf zie af van de aankoop van het appartement wegens mankementen in het appartement die reeds lang gemeld zijn geweest (bewijs via email verkeer tussen mij en de verhuurder) maar nooit zijn verholpen.
Nu heb ik eventueel de kans om een ander appartement dat onmiddellijk beschikbaar is te huren.
Mijn vraag is, nu dit appartement verkocht wordt moet ik zelf opzeg termijn betalen of kan ik huurcontract opzeggen zonder opzeg termijn uit te doen.
Of kan ik dit proberen te regelen met de verhuurder via onderlinge overeenkomst.
Ik vind veel i.v.m. met de rechten van de huurder maar niets of ik zelf kan opzeggen zonder opzeg termijn te moeten betalen en/of respecteren of een eventuele regeling te treffen met de verhuurder.

Alvast hartelijk bedank

met vriendelijke groeten

Wolf

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 apr 2018 19:52

De verkoop van een appartement schort de opzegtermijn niet op, noch de eventuele opzegvergoedingen.
Je kan natuurlijk altijd minnelijk overeen komen met de verhuurder.
Als het huurcontract niet geregistreerd is kan je wel onmiddellijk weg, zonder enige opzeg noch boete.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 20 apr 2018 23:45

Welk type huurcontract hebt u een korte termijn of een van 9 jaar.
Vanaf pag 62 staan er schema's
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 apr 2018 10:14

Een minnelijke overeenkomst kan altijd, maar dat betekent dus letterlijk dat je overeen moet komen met de eigenaar en dat duidelijk op papier zet.

Als je jouw opzeg zou krijgen van de nieuwe eigenaar (en dat kan die pas nadat de akte verleden is) dan kan je een tegenopzeg doen van 1 maand.

Dat laatste lijkt dus niet ideaal, want dan moet je nog minstens 4 maand huren en dan nog 1 maand opzegperiode doorlopen.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 apr 2018 10:15

En je kan vertrekken zonder boe of ba (dus zonder opzegperiode of opzegvergoeding bedoel ik daarmee) als jouw langdurig (negenjarig) huurcontract niet geregistreerd is. Bij een contract van korte duur (max 3 jaar) kan dat niet.

Terug naar “Huren”