Zwangerschap melden aan huisbaas

OpheliaV
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Zwangerschap melden aan huisbaas

#1 , 19 apr 2018 23:56

Hallo,

Ik huur sinds juli vorig jaar een appartement samen met mijn vriend. Ik ben zwanger en nu vroeg ik mij af of ik mijn zwangerschap moet melden aan mijn huisbaas.

Hij heeft niets gezegd over dat er geen kinderen mogen, maar zegt wel iedere keer dat we hem zien al lachend tegen ons "niet te snel aan kinderen beginnen he, daar is het appartement te klein voor." Het is overigens gewoon een appartement met 2 slaapkamers.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Luis S
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2018 01:39

Absoluut niet. De verhuurder heeft geen zaken met uw lichaam.

Een verhuurder kan u trouwens ook nooit verbieden kinderen te hebben in de woonst.

OpheliaV
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2018 09:08

Absoluut niet. De verhuurder heeft geen zaken met uw lichaam.

Een verhuurder kan u trouwens ook nooit verbieden kinderen te hebben in de woonst.
Ok, super. Bedankt voor je antwoord!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 apr 2018 09:16

En je heeft 2 slaapkamers, en een baby moet ook zoveel plaats niet hebben in de eerste jaren !!

Je huisbaas kan er niks tegen doen, zelfs een huisdier kan hij niet verbieden hoe zou men dan een kind kunnen verbieden !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 20 apr 2018 10:19

Je moet u geen zorgen maken, de verhuurder heeft al lachend een levenswijsheid meegegeven, meer moet je daar niet van maken.

@ denlowie

Wat is dat toch? Elke keer als hier een discussie op gang getrokken wordt over huisdieren zijn er forumgebruikers die refereren naar kinderen. Nu is er eens een vraag over kinderen en wordt er naar huisdieren verwezen.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 20 apr 2018 10:28

U wil het echt niet snappen hé?
Artikel 8 – Recht op eerbiediging van privé familie- en gezinsleven

1. Een ieder heeft het recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.
2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.
Huisdieren vallen net als kinderen onder het privé, familie- en gezinsleven. We weten ondertussen dat het niet in het kraam van uw lobbygroep past, maar het is nu eenmaal de realiteit.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 apr 2018 10:37

@ denlowie

Wat is dat toch? Elke keer als hier een discussie op gang getrokken wordt over huisdieren zijn er forumgebruikers die refereren naar kinderen. Nu is er eens een vraag over kinderen en wordt er naar huisdieren verwezen.
Dit is toch normaal, ik heb geen enkel huisdier, maar ik zie toch rondom mij heen dat er zeer veel mensen zijn die hun dieren behandelen als kinderen, ze praten er mee, ze zeten het hondje in een soort kinderkoets omdat het niet moe zou worden, is het koud dan krijgt het een mantel.

Met dit alles heb ik geen probleem, zij behandelen hun dieren als kinderen vandaar dat ik ook de vergelijking maakt met dieren en kinderen.

Het is niet omdat ik altijd in het vlees heb gewerkt dat ik niet graag dieren zie hé.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 20 apr 2018 11:05

Er zijn zelfs mensen die hun hond de hele dag dragen, alsof dat dier geen poten gekregen heeft om te lopen. Dat is gewoon dierenmishandeling, en hun zou het dier gewoon moeten worden afgenomen. :evil:

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 apr 2018 14:04

Mijn voorgangers hebben gelijk, u moet dit absoluut niet melden aan uw huisbaas. Maar een geboortekaartje sturen zou ik nu wel durven doen :D

Er zijn wel degelijk normen over hoeveel inwoners een bepaalde woning mag hebben (de bezettingsnorm zoals opgenomen in de Vlaamse Wooncode) maar het moet echt al gortig worden tegen dat men van overbewoning spreekt. Denk in de lijn van een studio waar men met 8 personen samen hokt :D

En dan nog, stel dat je de woning op een bepaald moment overbezet, dan moet de huisbaas nog steeds via de vrederechter als hij actie wil ondernemen.

OpheliaV
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 apr 2018 14:32

Oei ik wou hier geen hele discussie ontketenen, haha. :D Maar bedankt voor alle reacties iedereen! Mijn huisbaas is een man van in de 80, en hij kan nogal streng overkomen. Een geboortekaartje sturen zou ik inderdaad ook wel durven doen en als er iets moet geregeld worden in het appartement en hij tot hier moet komen zal hij het sowieso wel merken want ik heb een duidelijke bolle buik. Maar goed dan weet ik alvast dat ik niet verplicht ben om het te melden.

Van overbevolking is denk ik sowieso geen sprake want het appartement is misschien niet heel groot maar heeft inderdaad gewoon 2 slaapkamers en er is voor een baby zeker plaats genoeg.

Bedankt iedereen!

Thomas Morus
Berichten: 5928
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 20 apr 2018 14:38

We leven niet meer in het feodale tijdperk.
"Ius primae noctis" en dergelijke hoort er niet meer bij.
Ook niet voor verhuurders.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

KJ86
Berichten: 2663

#12 , 20 apr 2018 15:52

Dat zou wel eens een oplossing kunnen zijn voor ons probleem van betaalbaar wonen. Vlaanderen zou opeens een serieus overaanbod kennen. :D

Terug naar “Huren”