Opzeg appartement + geschil met huisbaas

Evandj
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Opzeg appartement + geschil met huisbaas

#1 , 18 apr 2018 04:27

Hallo, even een situatieschets. Mijn moeder heeft 8 jaar en drie maanden in een appartement gewoond, toen ze er is ingetrokken heeft ze een contract getekend, één A4 blad met vermelding van gegevens van verhuurder, gegevens van mijn moeder, de huurprijs en de maandelijkse lasten. Een plaatsbeschrijving werd er niet opgesteld. Er werd mondeling afgesproken dat de huur elke maand voor de 10e moest betaald zijn. Wat ook gebeurd is. Nu ze haar opzeg heeft gegeven beginnen er opeens problemen met de huisbaas. Het appartement waar ze woonde is niet echt in goede staat te noemen, ramen die niet meer opgengaan, een terras waar niet mag opgelopen worden, als men op de deurbel duwt gaan de lichten knipperen in het appartement, geen verlichting in de gemeenschappelijke ruimtes (inkomhal en traphal). Verder staan de watermeters en elektriciteitsmeters in een ruimte op het gelijkvloers waarvan de deur altijd op slot is. De verwarming wordt afgezet door de huisbaas omdat hij vindt dat de bewoners te weinig betalen voor mazout, hij beweert wel dat hij de verwarming niet afzet maar de ketel steeds in veiligheid springt en daardoor automatisch uitvalt. Dus in geval van brand of waterlek kan de hoofdkraan van het appartement niet worden dichtgezet. Verder vermoeden we dat de huisbaas water neemt van mijn moeder haar appartement, maar dit kunnen we niet bewijzen aangezien we niet in die ruimte kunnen. We heben enkele aangetekende brieven ontvangen waarin hij drie maanden huur vraagt als opzegvergoeding en alle contact dient via zijn advocaat te gebeuren.

Mijn moeder heeft op 26/03 haar opzeg gegeven via aangetekende zending, deze is afgeleverd op 28/03, op dat moment was het huurcontract nog steeds niet geregistreerd, na bijna 9 jaar, dus geen registratie is geen opzeg. Nu beweert de huisbaas dat de brief die mijn moeder heeft gestuurd om het appartement op te zeggen enkel een lege enveloppe was, dus volgens hem is er nog steeds geen opzeg gebeurt. Bovendien is hij op 03/04 een contract gaan laten registreren, dit contract bevatte opeens 6 pagina's ipv 1 oorspronkelijk, er zat een plaatsbeschrijving bij van alles wat hij volgens hem laten repareren of vervangen had voor mijn moeder erin trok. Via zijn advocaat hadden we een afspraak om vorige week vrijdag de meterstanden op te nemen en de sleutels van het appartement te overhandigen, wij waren aanwezig op vrijdag, hij is niet komen opdagen. Het enige wat zijn advocaat ons kon vertellen was dat hij de agenda van zijn client niet kent. Nu heeft zijn advocaat voorgesteld om deze week (wachten nog op precieze datum) de meterstanden gaan op te nemen in het bijzijn van zijn client en een door hem aangestelde deurwaarder.

De dag na mijn moeder haar verhuis (paasmaandag) hebben we van hem een aangetekende zending ontvangen waarin staat dat we niet langs de trap mogen verhuizen (de verhuis was toen al gebeurd), nu beweert hij dat we door de verhuis schade hebben aangebracht aan de trap. Een waterlek in mijn moeder haar appartemen was volgens hem haar fout omdat ze haar keukenboiler foutief gebruikte, dat haar waterfactuur opeens zo hoog was is volgens hem te wijten aan het feit dat er een tweede persoon bij haar zou inwonen en dat het dus om waterverbruik van twee personen zou gaan, nochtans heeft mijn moeder daar meer dan 8 jaar alleen gewoond.

Nu is mijn vraag, kunnen de kosten van die deurwaarder aan mijn moeder worden aangerekend? Is het genoeg om te beweren dat een enveloppe leeg is om te beweren dat er geen opzeg is gebeurd (zou een rechtbank dit aanvaarden? Klopt het dat zolang de sleutels niet zijn afgegeven de verhuurder huur kan eisen? Zolang hij de sleutels niet wil ontvangen kunnen we nog lang betalen. We hebben zelf ook een deurwaarder laten komen om te noteren dat het appartement proper is achtergelaten en geen beschadigingen zijn aangebracht. Het probleem is dat de huisbaas geld heeft geroken en we vrezen dat hij niet gaat opgeven tot we voor de rechter staan, wat hij met al zijn vorige huurders ook al heeft geprobeerd, wel alle zaken verloren maar dat betekent niets. Bij de watermaatschappij en elektrabel stellen ze voor elke maand een som te betalen tot de eindafrekening kan gemaakt worden, aangezien mijn moeder nu op een ander appartement woont en ze daar niet meer komt kan er ook geen verbruik zijn maar dat kunnen we dus niet controleren zolang die deur vast is.

Ondertussen hebben we ook al een advocaat ingeschakeld maar die is niet van plan van veel te doen tot de advocaat van de huisbaas iets zegt of doet en volgens hem zal alles afhangen van het feit dat de rechter aanvaardt dat de enveloppe leeg was of niet.

Heeft iemand ervaring met gelijkaardige gevallen, wat zouden de beste opties zijn om alles zo snel mogelijk afgehandeld te krijgen? Is een huurcontract geldig als enkel de laaste pagina getekend is, dus geen paraf op elke pagina? We hebben nooit een copie van het originele contract gezien, werd ons wel altijd beloofd maar op den duur zijn we gestopt met te vragen, was altijd een excuus. Liefst willen we een rechtszaak vermijden maar we willen ook niet zomaar drie maanden huur en lasten betalen als het niet wettelijk verplicht is, de vraag is enkel staat de wet aan onze kant of zijn kant.

Politie komt er al niet meer omdat er te dikwijls klachten zijn over hem en ze toch niets kunnen doen, hun advies was om advocaat in te schakelen.

Alle advies is welkom.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 18 apr 2018 08:42

Eigenlijk heeft de verhuurder de opzeg impliciet erkend door toch nog vlug een contract te gaan registreren. Een vrederechter is ook niet van gisteren; waarom zou een huurder een lege envelop aangetekend versturen naar de verhuurder en hoewel die zogezegd leeg was, reageert de verhuurder er toch op alsof het een opzegbrief was.

Ik zou me niet al te veel zorgen maken; zijn plaatsbeschrijving is niet tegensprekelijk gebeurd en dus juridisch waardeloos. Deurwaarder om meterstanden op te nemen is compleet overbodig; beide partijen kunnen hopelijk lezen en dus objectief en tegensprekelijk vaststellen welke cijfers er op de meters staan. Laat zijn advocaat alvast weten dat u niet akkoord gaat met het aanstellen van een deurwaarder en dat als die toch opdaagt, die volledig voor rekening van zijn cliënt is.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Terug naar “Huren”