Handelshuur vervroegd opzeggen wegens financiële problemen

Sylvia1
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Handelshuur vervroegd opzeggen wegens financiële problemen

#1 , 14 apr 2018 11:39

Goedemorgend

Wij hebben een handelshuur afgesloten voor 9 jaar.
Dit kan eenzijdig opgezegd worden elke 3 jarige periode met een opzegperiode van 6 maanden voorafgaand aan de datum van het verstrijken van de driejarige periode

Nu zijn wij goed anderhalf jaar ver en helaas vallen de inkomsten tegen.

We zitten in een winkelstraat waar de laatste maanden 8 winkels verdwenen zijn en ik kan goed begrijpen waarom

Met de inkomsten die we nu binnenkrijgen, kunnen we onmogelijk nog anderhalf jaar verderdoen

Voorlopig verdrinken we nog niet, maar dit gaat uiteindelijk wel komen

Ik zou dus graag stoppen met mijn handelszaak nu we nog zonder al te grote schulden zitten

Hier en daar een kleine achterstand bij een leverancier, maar niks dat we niet opgelost krijgen

Maar om nu weer een investering te doen om mijn winkel vol te krijgen, om er dan weer niks van te verkopen, dat lukt echt niet

Ik ga eerst en vooral met mijn huurbaas praten en zou willen voorstellen om bijvoorbeeld 6 maanden huur als schadevergoeding te betalen

Dan ga ik terug fulltime werken en met het geld van de uitverkoop, kan ik de huurbaas dan betalen

Want mensen willen dat een volle winkel maar als hij dan vol zit, kopen ze niks.
Dus ik heb wel stock genoeg zitten om via een uitverkoop mijn huurbaas een schadevergoeding te betalen

Als hij niet akkoord gaat, is er dan een wettelijke bepaling van de schadevergoeding?

Bedankt voor de reacties alvast

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2018 12:41

Je huurbaas moet zich van je problemen niks aantrekken, dit is u probleem, je had maar een goed markt onderzoek moeten doen eer je begon, kijk hoe het in je huur contract staat voor het vroeg tijdig beëindigen.
Heb je geen vennootschap ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 14 apr 2018 12:47

Tenzij akkoord van de verhuurder, zijn er geen andere mogelijkheden om wettelijk een vervroegd eind te stellen aan die handelshuurovereenkomst (tenzij faling)

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 apr 2018 13:17

Een andere huurder zoeken.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 14 apr 2018 13:18

En de verhuurder is verplicht die andere huurder zonder meer te aanvaarden ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 apr 2018 13:25

En de verhuurder is verplicht die andere huurder zonder meer te aanvaarden ?
1. Als de huurovereenkomst geen verbod op overdracht van huur bevat kan de huur worden overgedragen.
2. Als men een huurder vindt die bereid is te huren aan dezelfde voorwaarden, en voorstelt een schadevergoeding te betalen van bijv. zes maanden huur, en de verhuurder dan toch weigert akkoord te gaan met de beëindiging van de huur, kan dit als rechtsmisbruik beschouwd worden, zodat de rechter toch de beëindiging van de huur kan uitspreken.

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 14 apr 2018 14:27

Bedankt.

Dan kan TS dus nog op een aanvaardbare manier een streep trekken onder deze ervaring. Het alternatief voor de verhuurder is dan allicht het op een faillissement te laten aankomen, en een wat langere onderbreking van huurinkomsten te "genieten" + de hele administratieve reutemeteut...

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 14 apr 2018 15:48

Voor een verhuurder duurt dat helemaal niet langer en is er geen bijkomende administratieve reutemeteut.
Gewoon de curator aanporren de huurovereenkomst zo snel als mogelijk te verbreken. Ondertussen dient hij wel nog de huur verder te betalen aan de huurder voor zover en nog geld beschikbaar is. Heb tijdens mijn beroepscarrière dikwijls genoeg curatoren het leven moeilijk gemaakt met vroegtijdige verbrekingen en huurschade. Zelfs 2 maal een curator gedagvaard, en mijn gelijk gehaald omdat hij het pand niet wou vrijgeven.

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 14 apr 2018 16:22

En net dat bedoel ik met die administratieve beslommeringen.
Niet iedereen heeft , ervaring daargelaten, de kennis en de moed + durf om een curator het vuur aan de schenen te leggen, nog daargelaten het risico op verlies van enkele maanden huuropbrengst. Wat voor de één een fluitje van een cent is, kan voor een niet-beroeps gewoon onoverkomelijk lijken.

En bij een faillissement denk ik niet dat de verhuurder op de eerste rij mag gaan staan als het op verdeling van eventuele beschikbare gelden aankomt.

Maar kom, ik ben intussen serieus aan het afwijken van de vraag van TS.

Terug naar “Huren”