Vraag m.b.t. opzegvergoeding

Mid@s
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vraag m.b.t. opzegvergoeding

#1 , 14 apr 2018 08:24

Beste leden, graag zou ik willen vragen hoeveel vergoeding ik mijn verhuurder zou moeten betalen indien ik deze maand de huurovereenkomst zou beëindigen.

Ik woon inmiddels ongeveer 7 jaar in het pand, maar ik zou 3 maanden huur moeten betalen als schadevergoeding? Is dat wettig? Het lijkt me in strijd te zijn met de informatie die ik vind op:

https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... ereenkomst

...maar ik ben geen expert. Kunt u mij helpen aub?

- De overeenkomst werd getekend in juni 2012, werd geregistreerd en is getiteld "HUUROVEREENKOMST (korte periode)"
-Bij "Duur" staat het volgende:

A. De huurovereenkomst wordt afgesloten voor een vaste en beperkte periode van drie jaar, zij neemt een aanvang op 01/07/2012 om te eindigen op 30/06/2015.
B. De overeenkomst wordt beëindigd als één van de partijen minimum drie maanden voor het verstrijken van de in deze overeenkomst bepaalde duur, via een aangetekend schrijven een opzegging betekent aan de andere partij.
C. Indien er door geen van de partijen een opzeg wordt betekend, of als de huurder het pand verder blijft bewonen zonder dat de verhuurder zich hiertegen verzet, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van 9 jaar te rekenen van de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden. De huurprijs en de andere voorwaarden die bepaald waren in de aanvankelijke overeenkomst van korte duur blijven in dit geval verder gelden.


-Bij "Verbreking" staat het volgende in mijn contract:

Als de huurder de huurovereenkomst wil beëindigen tijdens de looptijd van het contract van beperkte duur kan dit op twee manieren:

1. Wederverhuring via (Naam Immokantoor) :
De huurder moet, als hij kiest voor deze mogelijkheid, dit via een aangetekend schrijven aan de eigenaar en via een gewone brief aan (Naam Immokantoor), laten weten. De huurder is in dit geval verplicht op zijn kosten de herverhuring van het onroerend goed uitsluitend te laten uitvoeren door het vastgoedkantoor (Naam Immokantoor). De huurder blijft verantwoordelijk voor de nakoming van huidig contract totdat er een nieuwe huurder wordt gevonden, en tot op het moment dat de nieuwe huurovereenkomst een aanvang heeft genomen.
De kosten herverhuringskosten, waaronder begrepen de factuur van (Naam Immokantoor), komen ten laste van de verbrekende partij.

2. Verbreking via vooropzeg met schadevergoeding :
De huurder kan deze huurovereenkomst ook verbreken door het geven van een opzegging die bij aangetekend schrijven ter kennis van de verhuurder wordt gebracht en met in acht name van een opzeggingstermijn van drie maanden. In dit geval dient de huurder ook een schadevergoeding te betalen gelijk aan 3 maanden huur.


Alvast heel erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 14 apr 2018 08:49

De huurwet (u citeert ze zelf) is van dwingend recht : bepalingen die ermee strijdig zijn worden beschouwd als niet geschreven.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 14 apr 2018 09:59

[quote]A. De huurovereenkomst wordt afgesloten voor een vaste en beperkte periode van drie jaar, zij neemt een aanvang op 01/07/2012 om te eindigen op 30/06/2015.
[/quote
]
Hiermee wordt dus gezegd dat de huurovereenkomst er eentje is van het korte type, en zo'n contract wordt na (hier) drie jaar automatisch omgezet in een contract van negen jaar, met alle gevolgen van dien.

Als de huurder de huurovereenkomst wil beëindigen tijdens de looptijd van het contract van beperkte duur kan dit op twee manieren:

.........../................

2. Verbreking via vooropzeg met schadevergoeding :
De huurder kan deze huurovereenkomst ook verbreken door het geven van een opzegging die bij aangetekend schrijven ter kennis van de verhuurder wordt gebracht en met in acht name van een opzeggingstermijn van drie maanden. In dit geval dient de huurder ook een schadevergoeding te betalen gelijk aan 3 maanden huur.
Wees gerust, deze clausule geldt enkel en alleen tijdens de eerste drie jaar, en is zelfs een versoepeling van de wettelijke regeling omdat er in de normale regeling überhaupt geen tussentijdse opzeg mogelijk is.

Op dit ogenblik kan u, mits opzeg van drie maand, opzeggen op elk moment dat u kiest, zonder schadevergoeding. Als u echter deze maand de huurovereenkomst wil be-eindigen, dus zonder rekening te houden met vooropzeg, zal u wel de volgende drie maand nog gewoon de huur moeten betalen; dit is geen schadevergoeding, maar gewoon uw opzeg die u moet uitdoen.

Natuurlijk kan u nog altijd minnelijk iets anders overeenkomen met de verhuurder.

Reclame

Mid@s
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 apr 2018 14:40

Ok, hartelijk dank voor jullie snelle repliek - jullie hebben mij goed verder geholpen!

Terug naar “Huren”