Bezichtigingen huurwoning voor verkoop

Cath_
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Bezichtigingen huurwoning voor verkoop

#1 , 12 apr 2018 16:28

Besten,

Ik kom even bij jullie ten rade, gezien noch mijn notaris, noch mijn collega-juristen hier verder raad mee weten en/of mij een gouden tip kunnen verschaffen.

Situatieschets;
Momenteel huren ik en mijn man een woning sinds een 5-tal jaren.
In mei 2016 kochten wij een andere woning aan ter totaalrenovatie, met de bedoeling deze te vernieuwen terwijl we nog steeds de huidige huurwoning konden bewonen.

Hiervan brachten we de eigenares van onze huurwoning ook op de hoogte, daar we steeds een goede band hebben gehad met haar en zodanig zij niet voor een voldongen feit komt te staan wanneer de opzegbrief in haar brievenbus terecht komt.
Zij liet ons op haar beurt weten dat zij niet meer wenst te verhuren en ze de woning te koop zou stellen. Op die moment konden we onmogelijk een einddatum voorspellen van de renovatiewerken.

Zo gezegd, zo gedaan. Vanaf juni '17 kwam onze woning te koop te staan via de notaris.
We kregen zelf de leiding over de bezichtigingen, die gingen door wanneer het ons het beste paste. Er was immers voor de eigenares geen haast bij de verkoop, gezien wij de woning intussen perfect onderhouden. Van makelaars wou ze absoluut niet weten.

Zoals verwacht volgden de maanden daarop ettelijke folders en visitekaartjes van vastgoedkantoren in onze bus (die ik uiteraard verticaal klasseerde ;-)).
Helaas - we weten nog steeds niet hoe, want de eigenares woont zelfs niet in dezelfde stad - is er toch een gladde Jan aan de contactgegevens van de eigenares gekomen, die na lang aandringen een contract verkreeg vanaf november '17.

We hebben toegestemd in 2 bezoekmomenten/week van elk 2u, de sleutel wordt NIET afgegeven daar we niemand in onze privésfeer willen wanneer we zelf afwezig zijn en we met huisdieren zitten die absoluut niet mogen ontsnappen. Niettemin blijven de makelaars hiervoor aandringen.

Intussen staat de woning al bijna een jaar te koop, zonder resultaat (mede wegens de te hoge vraagprijs).
Elke week bezichtigingen (slechts een 6-tal gemiste weken tot op heden) en slechts 1 bod (dat werd afgewezen).
Al 3 maal is onze hond en een van onze katten ontsnapt door de laksheid van de makelaar en de bezoekers. Dit komt intussen onze spuigaten uit...

Wij zelf verhuizen in juli dit jaar, maar gezien we nu volop in de afwerkfase zitten van onze eigen woning, kunnen we die bezoeken missen als kiespijn!
Kunnen we ons hiervoor nergens op beroepen?

Ons contract is vrij summier en daarin staat dat we minimaal 2 tot 3 bezoeken moeten toestaan per week. Maar er staat nergens te lezen voor hoe lang.

Volgens mijn collega's zijn er in bepaalde gevallen enkel bezoeken toegestaan vanaf het moment dat de opzegtermijn van de huurders ingaat.
In sommige gevallen spreekt men over de laatste 6 maanden, maar dit valt moeilijk te bepalen in ons geval.

Ik wil kost wat kost de makelaars buiten houden, zonder in conflict te komen met onze eigenares uiteraard om onze waarborg te bewaren.

Zijn er eventueel andere omwegen?

We zijn intussen ook te weten gekomen dat onze huishuurbazin nog steeds geen dubbel van het contract verkregen heeft van de makelaar (héél verstandig, inderdaad), dus ze heeft ook geen kennis van wanneer dit afloopt. Vreemd genoeg heeft zij al meermaals contact met hen proberen opnemen, zonder antwoord. Dus we vermoeden dat die termijn reeds verstreken is...

Ik zie graag jullie advies tegemoet!

Alvast bedankt!


Cath

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 12 apr 2018 16:43

Een contract van een makelaar duurt max 6 maand, en kan nadien enkel verlengd worden met telkens 1 maand, tot opzeg of verkoop. dus ergens in mei 2018 zou dat moeten kunnen aflopen.

En dan dat probleem van dat getekende exemplaar van haar contract. Ik neem aan dat de eigenares wel ergens ondertekend zal hebben dat zij een dubbel ontvangen heeft. Nu, één van de dingen die in zo'n contract moeten staan, is dat zij maandelijks moet op de hoogte gehouden worden van alle acties die de makelaar ondernomen heeft om haar huis te verkopen.

En alweer een veronderstelling, ook dat heeft ze niet ontvangen, zeker niet aantoonbaar. Op zich is dit meer dan voldoende, dacht ik, om dat contract met onmiddellijke ingang te ontbinden, waarbij zij ook eventueel schadevergoeding kan eisen, naargelang het geval.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 12 apr 2018 16:52

Die contracten lopen gewoonlijk maar 6 maanden.
Ik zou verhuurster aanraden, via aangetekend schrijven, contract met onmiddellijke ingang, op te zeggen. Makelaar zal dan wel antwoorden .
Heeft hij maandelijks een lijst overgemaakt van de kandidaat kopers? Indien niet is dat al een goede reden om op te zeggen.
Volgens mij is dat een louche tiep, die het adres van verkoper heeft vastgekregen via kadaster, en die een zeer hoge en onrealistische schatting doet om alzo het contract binnen te halen.
Dat soort volk moet op dezelfde wijze aanpakken. Vraag verhuurder een einddatum in de aangetekende brief te vermelden, en na die datum laat je gewoon niemand meer binnen

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 12 apr 2018 17:39

Mag ik wat aanvullende info vragen ?

De woning heeft dus te koop gestaan via de notaris. Was dat aan dezelfde prijs? Weet u wie die (te hoge?) prijs bepaald heeft ?

Terug naar “Huren”