Huurder betaalt niet

Wim1985
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Huurder betaalt niet

#1 , 12 apr 2018 10:02

Beste,
Mijn huurder betaalt zijn huur niet meer. De persoon moet normaal de huur en de voorschatten (samen is dit ongeveer 630 EUR) betalen op de eerste van de maand.
Het is een contract voor 1 jaar.
Start contract 1-3-2018.
Maart 2018 is betaald (wel laattijdig)
April 2018 is niet betaald en ik kan de huurder niet meer bereiken.

We hebben een plaatsbeschrijving laten doen door iemand en de kosten zouden gedeeld worden door 2 (staat ook zo in de huurovereenkomst).
Ik heb de plaatsbeschrijving wel, maar ik kan de huurder niet meer bereiken om de plaatsbeschrijving te overlopen en te laten tekenen. Ik heb de plaatsbeschrijving ook volledig betaald (omdat de plaatsbeschrijver dit zo wou).

Vanaf hoeveel maanden huurachterstand kan ik naar de vrederechter gaan?
Wat moet ik nu doen met de plaatsbeschrijving?
Wat zijn de stappen dat ik nu kan ondernemen om de achterstand zo klein mogelijk te houden? (AS, ... )

Alvast bedankt,
Wim

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 12 apr 2018 10:07

Was de huurder tenminste aanwezig bij de plaatsbeschrijving?

Wim1985
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 apr 2018 11:01

Beste,

Nee, ik was er ook niet bij, De PB is alleen gedaan door een 'expert in onroerende goederen'. Ik wou deze gaan overlopen met de huurder, maar de huurder kan ik niet meer bereiken.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 12 apr 2018 11:40

Heeft hij de sleutels ontvangen? Ben je al eens terplaatse gaan kijken en aanbellen? Navragen bij de buren?
Heb je hem al aangetekend ingebreke gesteld?
Na 2 maande huurpachterstal kan je al naar de VR om de verbreking van het huurcontract te vragen.

Wim1985
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 apr 2018 12:08

Beste, de huurder heeft de sleutels ontvangen (en heeft een waarborg van 2 maanden huur betaald). We hadden afgesproken om de plaatsbeschrijving te overlopen, maar de huurder deed de deur niet open (zijn gsm was wel in het pand aanwezig). Ik heb nog geen ingebrekestelling gestuurd. (kga dit wel vandaag doen)

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 apr 2018 12:28

Huurder is mogelijks wel in het pand aanwezig, maar niet (meer) in de gelegenheid om te reageren. Kan je naar binnen kijken? Anders even de politie waarschuwen.

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 12 apr 2018 15:31

Inderdaad. Maar in dat geval zal die GSM intussen ook wel plat zijn...

Als u de sleutels nog hebt, kan u de politie voorstellen samen een dringend bezoek te doen.

Wacht daar niet mee. Dit belet niet dat u ingebrekestelling kan sturen , en een dagvaarding voor de vrederechter voorbereiden.

Franciscus
Berichten: 38595

#8 , 12 apr 2018 15:55

En heeft de huurder al een verzekering brand afgesloten?

Wim1985
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 apr 2018 20:25

de gsm van de huurder springt direct op voicemail.
Of de huurder een verzekering heeft tegen brand weet ik niet, dat staat wel in ons contract dat hij dat moet hebben. waarom?

Franciscus
Berichten: 38595

#10 , 12 apr 2018 20:33

Dat argument kan u ook aanhalen bij de vrederechter.
Ook feit of de huurder zoals voorzien het appartement of huis voldoende bemeubeld heeft als een goed huisvader?
's avonds ook eens langsgaan?
Morgen een AS sturen dat u geen contact met hem kan krijgen.
Ook bij de politie navraag doen ..inderdaad kan dood achter de voordeur liggen.
Soms 'weet' de wijkinspecteur wel waar huurder is.

Om zijn adres te weten te komen gaat u met uw huurcontract naar de gemeente dienst bevolking en vraagt zijn huidig adres op - reden in gebreke stelling voor huur.

Terug naar “Huren”