Decoratie op vensterbank appartementsgebouw verbieden?

Abbyroza
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Decoratie op vensterbank appartementsgebouw verbieden?

#1 , 11 apr 2018 09:57

In een appartementsgebouw heeft een huurder op het gelijkvloers een paar postuurtjes gezet op de binnenste vensterbank. Die zijn van buitenaf te zien. Een eigenaar van een ander appartement in het gebouw eist nu dat die postuurtjes worden verwijderd 'omdat deze de eenvormigheid van het uitzicht van het gebouw' zouden schaden. Moet de huurder zijn postuurtjes, waar hij erg aan gehecht is, verwijderen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#2 , 11 apr 2018 10:21

Naar mijn bescheiden mening heeft die eigenaar niks te vertellen over wat de huurder op zijn vensterbank zet.

Waarop denkt die eigenaar zich te kunnen beroepen ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 11 apr 2018 11:26

Op de tekst van de basisakte, waarin waarschijnlijk staat dat er een eenvormig uitzicht voor de gevel moet zijn. Sommige basisaktes schrijven zelf de soort en de kleur van de gordijnen voor..

Reclame

Abbyroza
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 apr 2018 11:28

Hij beroept zich op deze passage in de statuten van het gebouw: "Bekleding van vensters en balkons: de mede-eigenaars zullen aan de vensters of op de balkons noch reclameborden, noch wasgoed, noch welkdanige voorwerpen mogen aanbrengen.” Vallen de binnenste vensterbanken daar onder? Een twijfelgeval....

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 11 apr 2018 11:36

Dat gaat hoofdzakelijk over hetgeen er aan de buitenkant zit. Dus postuurtjes op de raamtablet binnen vallen daar niet onder

eylis
Berichten: 8840

#6 , 11 apr 2018 12:30

En met bekleding worden tevens de gordijnen bedoeld. Postuurtjes en planten zijn geen bekleding, maar decoratie. Daar heeft deze mens echt niets over te zeggen.

Terug naar “Huren”