Buis vervangen watermeter

rechtbank23
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Buis vervangen watermeter

#1 , 08 apr 2018 16:03

Beste,

De verhuurder moest van de bevoegde instanties een loden buis vervangen die aan de water meter zit, nu heb ik ontdekt dat deze lekt..
Kan ik de verhuurder hier voor op enige wijze aansprakelijk stellen?

Een bijkomende vraag is:

Als er geen aarding en verliesstoomschakelaars aanwezig was en een niet functionerend toilet bij aanvang van de woning, de huisbaas heeft dit pas na 2 maanden vervangen, krijg ik dan normaal geen deel van de huurgelden terug..?

Wat moet ik doen?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 apr 2018 17:54

Een loden buis in 2018 ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

rechtbank23
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 apr 2018 17:55

yep een loden buis in 2018 ;)

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 08 apr 2018 18:04

In mijn huis zijn alle buizen (aan- en afvoer) in lood. Niet zo uitzonderlijk, dus.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 apr 2018 18:11

Schrijf een aangetekende brief aan de verhuurder en geef hem de nodige tijd om alles te herstellen en indien niet hersteld schrijf je dat je u zal wenden tot de vrederechter.

Als hij dit leest zal hij begrijpen dat je het meent.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 apr 2018 18:12

In mijn huis zijn alle buizen (aan- en afvoer) in lood. Niet zo uitzonderlijk, dus

.
In huurwoningen zijn loden leidingen niet toegestaan. De verhuurder is verplicht om ervoor zorgen dat het water in de keuken drinkbaar is. Loden leidingen in een huurwoning zorgen voor ongeschiktheid van de woning. De huisbaas is dus verplicht om de loden leidingen te laten vervangen.

bron: https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... rleidingen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

rechtbank23
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 apr 2018 22:02

je mag dus achter de watermeter zomaar een loden buis vervangen, ik dacht dat dat moest gebeuren door iemand van de watermaatschappij, ik kan mis zijn hoor. De verhuurder heeft al 45 strafpunten voor de woning gekregen.

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 09 apr 2018 00:27

je mag dus achter de watermeter zomaar een loden buis vervangen, ik dacht dat dat moest gebeuren door iemand van de watermaatschappij, ik kan mis zijn hoor. De verhuurder heeft al 45 strafpunten voor de woning gekregen.
Als het huis onbewoonbaar verklaard wordt moet je wel op zoek naar een andere woning. Ga je iets vinden aan de huurprijs die je nu betaalt? Dit belet niet dat de verhuurder de erhuurdersherstellingen moey uitvoeren ...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 09 apr 2018 09:07

je mag dus achter de watermeter zomaar een loden buis vervangen, ik dacht dat dat moest gebeuren door iemand van de watermaatschappij,
Alles VOOR de watermeter (kant straat dus) is tenlaste van de watermaatschappij. Alles kant woning is tlv de huiseigenaar.

rechtbank23
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 apr 2018 18:36

Het is met een flexibel hersteld, wat volgens een bevriende loodgieter niet mag.

P-Stone
Berichten: 280

#11 , 10 apr 2018 19:03

En waarom zou dat niet met een flexibel mogen ?
En als die "bevriende loodgieter" het zo goed weet, waarom helpt hij dan niet even een vriend en herstelt hij niet even het probleem ? Is voor een loodgieter toch maar een kleintje.

rechtbank23
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 apr 2018 12:29

Omdat je een Keerklep moet hebben dat is verplicht. Hij komt er liever niet aan.

P-Stone
Berichten: 280

#13 , 11 apr 2018 20:00

Met een flexibel kan je -vlak na de watermeter- ook een terugslagklep plaatsen.
Toch niet zo een goede vriend dan, als hij wel commentaar geeft op het werk van een ander, maar er zelf liever niet aan komt.
Maar bon, dit is allemaal naast de kwestie en niet juridisch....

rechtbank23
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 12 apr 2018 15:18

De waterteller staat momenteel op 3000m³ wat ik op 7 maanden niet kan verbruikt hebben en dus wel het lek de fout is.. volgens mij. De voorschriften staan op de site van Farys de huisbaas had dit eigenlijk moeten testen naar mijn mening of deze goed aangesloten zat en op de reglementaire manier is geplaatst, wat hier niet het geval is..

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 12 apr 2018 16:34

Met de huidige stand van de watermeter kan je geen lekken opsporen.
Neem de juiste stand op op een ogenblik dat de ganse familie het gebouw verlaat, en neem die terug op bij thuiskomen. Dan zou die niet mogen zijn veranderd.
Doe dat enkel keren zo, om zeker te zijn, en stuur dan, indien nodig een aangetekende brief naar de verhuurders.

Terug naar “Huren”