huurachterstand

landscamp
Topic Starter
Berichten: 32

huurachterstand

#1 , 07 apr 2018 11:45

Onze huurder heeft momenteel een achterstand van 3 maand onbetaalde huur.
Meerdere beloftes werden niet gehouden.
Nog aan toevoegen dat hij momenteel werkloos is en zijn vrouw niet werkt. Zij zorgt voor de 2 kleine kinderen.
Er is ook sprake van budgetbeheer. Want sinds enkele maanden is er sprake van een advocaat die de huur 'moet' betalen.
Helaas zolang er geen geld op de rekening komt kan ook de advocaat weinig doen.
Tot op heden heb ik nog geen aangetekend schrijven verzonden. Wat ik nu wel van plan ben..maar wil dit wel juist doen vandaar dit bericht.
In de huurovereenkomst afgesloten voor een duur van negen jaar vanaf 1 mei 2016. Huurprijs 725/maand te betalen vooà de vijfde van elke maand.
februari,maart en april nog niet gestort.
Vraag 1 wanneer gaat de 3de maand achterstal in? vanaf 5 april of vanaf het einde van de maand april...dan zitten we al in mei ...zo kan het vier maanden achterstand worden.
Vraag 2 bij opmaak van de huurovereenkomst hebben beiden (zowel man als vrouw) ondertekend. De vrouw geboren op 24/09/1198 was bij onderteken op 24/04/216 nog geen 18 jaar oud. Speelt dit een rol bij opmaak van het aangetekend schrijven?
Moet ik bijgevolg op het aangetekend schrijven beiden vermelden of enkel de man die wel meerderjarig was bij ondertekenen van overeenkomst.
Vraag 3 wat met bijkomende intresten daar staat niks van in de huurovereenkomst?
Vraag 4 Kan ik al na 3 of misschien 4 maand vragen aan de vrederechter om een einde te maken aan de huurovereenkomst?
Hartelijk dank voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#2 , 07 apr 2018 12:36

Zijn de betrokken gehuwd dan zijn ze wettelijk meerderjarig.
Gezien beide getekend hebben dient u ze beiden en afzonderlijk in gebreke te stellen met een aangetekend schrijven - te vermelden AANGETEKEND - datum plaats en IN TWEEVOUD.
Een AS wordt opgesteld in 2-voud een voor u en een voor de betrokkene.
Som op de gegevens van huurcontract. (Is het huurcontract geregistreerd?) http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf . Van blz 61 staan er schema's.
De maanden achterstand.
Dat u binnen de X dagen na ontvangst ( wordt normaal verondersteld binnen de drie dagen ontvangen te zijn) de achterstal van de drie maanden moet betaald zijn. Achterstand gaat in vanaf de 5de de dag van betaling.
Schrijf eveneens in de AS brief dat de brief ook per gewone post zal verzonden worden en verstuur die een dag of drie later.

U kan perfect aan vrederechter gezien al drie maanden niet betaald de ontbinding van het huurcontract vragen. Normaal moet vrederechter dan eerst het OCMW vragen om tussen te komen.
U kan ineens dagvaarden en niet eerst met verzoekschrift minnelijke regeling. U moet natuurlijk zelf weten wat u doet maar minnelijk kan het direct opgelost zijn als ze akkoord gaan anders bent u weer een maand later.
Vrederechter is zo wie zo al maand mei en dan nog één maand OCMW dus vonnis zal pas ten vroegste juni zijn.
Om het werkbaar te maken zal u het vonnis nog aan beiden moeten laten betekenen wat ook weer kosten met zich meebrengt.

Hebt u al contact genomen met OCMW of de advocaat?

landscamp
Topic Starter
Berichten: 32

#3 , 08 apr 2018 19:47

Bedankt voor de nodige info.
Bij ondertekenen waren beide nog niet getrouwd. Ze zouden later trouwen maar dat weet ik niet echt.
Registratie van huurovereenkomst is in orde.
Begrijp wel niet waarom er na een AS een gewone brief mag verzonden worden en ook enkele dagen later?
Wat is het nut van een gewone brief?

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 08 apr 2018 19:58

Begrijp wel niet waarom er na een AS een gewone brief mag verzonden worden en ook enkele dagen later?
Wat is het nut van een gewone brief?
Dient om tijd te winnen. Als ze de aan getekende brief niet gaan afhalen in het postkantoor, weten ze toch al waarover het gaat.

eylis
Berichten: 8840

#5 , 08 apr 2018 20:08

Ik vermoed dat - als de vrouw niet meerderjarig was en niet getrouwd met de man op de datum van het ondertekenen van het huurcontract, haar handtekening als nietig moet beschouwd worden omdat een minderjarige geen geldige contracten kan afsluiten en ook gezien ze niet gehuwd waren er dus geen vervroegde meerderjarigheid geldt. Ik meen dat het huurcontract dan enkel geldig afgesloten is tussen u en de man.

landscamp
Topic Starter
Berichten: 32

#6 , 09 apr 2018 10:55

Oke bedankt voor de informatie, ga de nodige brieven opmaken....eerst nog eens naar de rekening kijken misschien is er toch één of meerdere maanden huur gestort....

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 09 apr 2018 16:32

Kans dat én de AS én de gewone brief niet aankomt is zelfs in BE met de post quasi onmogelijk en dus zal de rechter het argument van wij hebben niets gehad zo van zijn rechtbanktafel vegen.

@ eylis heeft gelijk maar kan altijd zijn dat de vrouw om een of andere reden toch wettelijk ontvoogd was dus geen risico nemen en ze beiden in gebreke stellen.

Terug naar “Huren”