nalatigheidsinteresten op te hoge provisie

Alexandra B
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

nalatigheidsinteresten op te hoge provisie

#1 , 31 mar 2018 15:23

Hallo,

Zoals bepaald in mijn huurcontract betaal ik (hoge) nalatigheidsinteresten in geval het bedrag niet de 1e van de maand op de rekening van de eigenaar staat. Dat zowel voor de huur zelf (logisch) maar ook voor de provisie voor lasten (verwarming, warm water, onderhoud gebouw).

Deze maandelijkse provisie werd niet meer herzien in functie van de reële kosten (jaarlijkse afrekening) sinds 2013 en is veel te hoog. Dat betekent -bij laattijdige betaling - dat ik al jaren interesten betaal op een bedrag dat ik eigenlijk niet verschuldigd ben.

Is dat legaal? Kan ik het deel van de interesten die aangerekend worden op uiteindelijk niet verschuldigde lasten terugvorderen?

Ik heb de indruk dat mijn eigenaar zich op deze wijze (bewust) verrijkt.
Immers: te hoge provisie > cumulatieve interesten op bedragen die 'in se' gewoon niet verschuldigd zijn. Is dat legaal?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 31 mar 2018 15:45

Provisies kunnen jaarlijks aangepast worden aan de noden. Je moet het gewoon vragen aan de verhuurder, en als deze weiger aan de VR

Alexandra B
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2018 16:36

Ja, maar ondertussen rekent de eigenaar voor de x voorbije jaren interesten aan op een bedrag dat veel te hoog was.
Dus interesten op iets dat ik - gezien de afrekening bij opname van de meters - eigenlijk helemaal niet had moeten betalen.

Interesten op geld dat ik gewoon niet verschuldigd was.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 31 mar 2018 17:05

En hoeveel % rekent hij dan aan? Met de huidig intrestvoeten kan dat toch niet zo enorm zijn

Sirkii
Berichten: 5415

#5 , 31 mar 2018 17:20

Betaal op tijd wat je contractueel overeengekomen bent. Dan betaal je geen nalatigheidsintresten. Voorts zoals geschreven een herziening van de provisie overeenkomen als ze te hoog is.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 31 mar 2018 17:51

Eventueel via vrederechter.

Terug naar “Huren”