Verhuurder verzoekt verwijdering van hond

Sireke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verhuurder verzoekt verwijdering van hond

#1 , 26 mar 2018 19:35

Ik had hier een vraag over hoe dat het wettelijk zit.

Wij wonen op het eerste verdiep van een appartement, en de verhuurder woont onder ons.
In het huur contract staat dat we geen huis dieren mogen tenzij schriftelijk toestemming van de verhuurder.
Nu hebben we 2 weekjes geleden een hond geadopteerd van vrienden die nergens naartoe kon, dit was op hele korte termijn.
De verhuurder is bijna nooit thuis dus we hebben pas net met hem besproken.

Bij het recente gesprek had hij klachten of over het trippelen dat hij soms hoort als de hond soms springt (dit gebeurt zelden)
maar al bij al ging het gesprek goed en eindigde met een ok toen ik had verteld dat we binnenkort naar de dieren arts gaan om de nageltjes te knippen, vanaf dat punt zou hij haar niet meer horen.

Nu het probleem, hij heeft ons een mail gestuurd met een verzoek van het verwijderen van de hond binnen de 14 dagen.
Nochtans heeft hij een verbale ja gegeven (vindt dit een beetje achterbaks) Wij zijn niet van plan om de hond weg te doen.

Wat zou er in dit geval gebeuren?
Als in geluidsoverlast/schade en zo verder ze blaft en jankt niet, het enigste is soms het trippel geluidje van de nageltjes.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 mar 2018 20:24

Juridisch: niets, hij kan je niets doen.
Niet-juridisch: hij kan je contract opzeggen volgens de wettelijke modaliteiten (niet-verlenging, of er zelf komen in wonen, hangt af van het soort contract).

Maarten_Creemers
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mar 2018 20:19

zoals blaatpraat aangaf: juridisch gezien kan hij in principe niets. Een algemeen verbod op huisdieren mag niet. Toch is dit grijze zone. Sommige vrederechters (daar zal de verhuurder moeten passeren wil hij je iets opleggen) kijken naar contract, anderen naar rechtspraak.

Echter, dit is een piste die je niet wil bewandelen.

Uiteindelijk kan hij je huurcontract wel stop zetten volgens de regels van de wet.

Geen fijne situatie, maar eigenlijk sta je voor de volgende keuze: geef je hem zijn zin en kan je rustig blijven wonen? Hou je de hond (wat ik perfect zou begrijpen) met het risico eens een keertje naar het vredegerecht te moeten gaan en in de wetenschap dat de kans groot is dat de verhuurder je huurcontract niet meer verlengd?

ik zou eigenlijk eens met hem gaan praten en eens kijken of hij geen minnelijke schikking wil uitwerken... want uiteindelijk, zo lang de hond niet heel het pand bijeen blaft is er niet echt sprake van overlast. Geloof mij: als je hakken aan doet maak je veel meer lawaai als het getrippel van een hond. En hij kan je zeker niet verbieden om thuis hakken aan te doen lol.

Reclame

Sireke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 mar 2018 10:54

zoals blaatpraat aangaf: juridisch gezien kan hij in principe niets. Een algemeen verbod op huisdieren mag niet. Toch is dit grijze zone. Sommige vrederechters (daar zal de verhuurder moeten passeren wil hij je iets opleggen) kijken naar contract, anderen naar rechtspraak.

Echter, dit is een piste die je niet wil bewandelen.

Uiteindelijk kan hij je huurcontract wel stop zetten volgens de regels van de wet.

Geen fijne situatie, maar eigenlijk sta je voor de volgende keuze: geef je hem zijn zin en kan je rustig blijven wonen? Hou je de hond (wat ik perfect zou begrijpen) met het risico eens een keertje naar het vredegerecht te moeten gaan en in de wetenschap dat de kans groot is dat de verhuurder je huurcontract niet meer verlengd?

ik zou eigenlijk eens met hem gaan praten en eens kijken of hij geen minnelijke schikking wil uitwerken... want uiteindelijk, zo lang de hond niet heel het pand bijeen blaft is er niet echt sprake van overlast. Geloof mij: als je hakken aan doet maak je veel meer lawaai als het getrippel van een hond. En hij kan je zeker niet verbieden om thuis hakken aan te doen lol.
Dus als ik het goed begrijp, wat er kan gebeuren is dat als het zoo ver komt de vrede rechter zou kunnen zeggen dat de hond weg moet (kleine kans) of te wel dat hij ons huurcontract opzegt?

Vb we hebben nu een huurcontract van 3 jaar, kan hij het contract opzeggen of blijft het bij niet verlengen?

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 28 mar 2018 11:05

Contract van korte duur dan eens goed lezen maar normaal kan er niet worden opgezegd
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Vanaf blz 60 of 62 staan er schema's.

Sireke
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 mar 2018 11:16

Contract van korte duur dan eens goed lezen maar normaal kan er niet worden opgezegd
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Vanaf blz 60 of 62 staan er schema's.
Dankje, Dit helpt al enorm!

Terug naar “Huren”