vroegtijdige opzegging bij verhuurcontract van het korte type

Yves Roovers
Topic Starter
Berichten: 4

vroegtijdige opzegging bij verhuurcontract van het korte type

#1 , 18 mar 2018 21:46

Beste,

Ik lees nogal wat tegenstrijdigheden op diverse sites ivm mogelijkheden rond clausules ivm vroegtijdige opzegging van een huurcontract van het korte type (<=3jaar).

Is het mogelijk voor een verhuurder om een contract van bvb 3 jaar op te stellen, met een clausule dat het contract éénzijdig kan worden opgezegd mits een termijn van 3 maanden?

Uit deze bron meen ik te verstaan dat het mogelijk is:
https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... korte_duur
Noch de huurder, noch de verhuurder kan de overeenkomst voortijdig beëindigen, tenzij zij anders overeengekomen zijn in het contract.
Ook deze bron lijkt dit te bevestigen:
https://www.dewaele.com/nl/advies/de-mo ... jdig#3jaar
Wat wél mogelijk is, is dat de partijen in het huurcontract toch contractueel voorzien in een (wederzijds) voortijdig opzegbeding, maar de geldigheid daarvan kan achteraf altijd door de Vrederechter worden afgetoetst. Wie zo'n beding in zijn huurovereenkomst wenst op te nemen, zorgt er best voor dat het evenwichtig is opgesteld (huurder en verhuurder krijgen gelijkaardige opzegmogelijkheid).
Ik vraag me trouwens ook af wat dan een concreet "evenwichtig" voorbeeld van een zulk een clausule zou kunnen zijn?

Andere sites lijken te zeggen dat zulke clausule enkel vroegtijdige verbreking door de huurder zou mogelijk maken.

Ik ben zeer benieuwd naar uw reactie.
Alvast dank bij voorbaat.

mvg,
Yves

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 18 mar 2018 22:12

Het klopt wat je op het einde zei:
Het wordt in het algemeen aanvaard als dit contractueel wordt opgenomen, maar de schade moet langs beide zijden even groot zijn.
Wat kan bijvoorbeeld niet? Schadevergoeding vragen als huurder opzegt, en geen als verhuurder opzegt.
Wat kan ook niet? Andere opzegtermijn voor huurder en verhuurder.

Als voor beide partijen de opzegmodaliteiten dezelfde zijn, kan het perfect.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mar 2018 22:45

Ik zie niet in waarom een clausule die enkel aan de huurder de mogelijkheid geeft vroegtijdig op te zeggen niet geldig zou zijn.
Een clausule die ook de verhuurder toelaat om de huurovereenkomst vroegtijdig op te zeggen is meer betwistbaar en zal door sommige rechters nietig verklaard worden.
Er is één arrest van het Hof van Cassatie (Cass., 18 december 2015), dat handelt over de mogelijkheid voor de huurder om de huur op te zeggen.

Reclame

Yves Roovers
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 19 mar 2018 09:36

@scorpioen: Ik meen uit dat arrest van Cassatie te begrijpen dat een huurder/verhuurder wel degelijk een contract kunnen sluiten waarin dergelijke clausule staat.

http://elfri.be/contractuele-vervroegde ... korte-duur
"...De rechtbank beslist bijgevolg dat de partijen hun contractuele vrijheid behouden..."

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mar 2018 10:28

Ik denk dat er toch een aantal vrederechters, en rechters in de rechtbank van eerste aanleg zullen zijn (beroep), die zullen oordelen dat een clausule die de verhuurder toelaat vroegtijdig een einde te maken aan de huurovereenkomst, nietig is. Niet alle rechters volgens slaafs de rechtspraak van het Hof van Cassatie.
Het Hof van Cassatie is zeer voorzichtig in zijn uitspraak en zegt: "Noch uit de tekst van die wetsbepaling noch uit het dwingend karakter ervan volgt dat elk beding dat de huurder toestaat een huurovereenkomst met betrekking tot zijn hoofdverblijfplaats, die gesloten werd voor een duur die korter is dan of gelijk is aan drie jaar, vervroegd te beëindigen, verboden is." (ik onderlijn). Het Hof zegt niet "de partijen". Ik ben dus nog niet zo zeker wat het Hof zou doen met een clausule die de verhuurder toelaat de overeenkomst vroegtijdig te beëindigen.

rsca_rsca
Berichten: 44
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mar 2018 09:29

Maar als een dergelijke opstapclausule voor de huurder in het contract van korte duur is opgenomen, kan een vervroegde opzeg door de huurder wel degelijk?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 mar 2018 12:46

Maar als een dergelijke opstapclausule voor de huurder in het contract van korte duur is opgenomen, kan een vervroegde opzeg door de huurder wel degelijk?
Ja. Het cassatiearrest waarnaar ik verwees is op dat vlak duidelijk.

Terug naar “Huren”