Contract korte duur niet verlengen

rsca_rsca
Topic Starter
Berichten: 44
Juridisch actief: Nee

Contract korte duur niet verlengen

#1 , 17 mar 2018 19:00

Dit is de situatie: contract van korte duur gestart op 01/10/2017 en eindigt op 30/09/2018. We wensen het niet te verlengen. Is het goed of een probleem om dit nu al per aangetekend schrijven te laten weten? Opzeg start dan van 01/07/2018 tot 30/09/2018.

Dit staat in ons contract: "Indien de duur van de huurovereenkomst drie jaar of minder bedraagt, eindigt zij, indien zij door één van beide partijen minstens drie maanden voor het verstrijken van overeengekomen periode wordt opgezegd".

Wat dient het aangetekende schrijven zeker te bevatten, o.a. dat we opzeggen en niet wensen te verlengen of iets die zin? Is hier ergens een modeldocument voor te vinden? (Beter iets te vroeg dan een dag te laat). Bedankt voor jullie hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Metool
Berichten: 39

#3 , 18 mar 2018 10:28

Beste,

Uw opzegbrief kan iets in volgende zin zijn:

"

AANGETEKEND en per gewone post

Plaats, datum

Na(a)m(en) en adres verhuurder(s)


Geachte,

Betreft: opzegging van onze huurovereenkomst.

Hierbij zeggen wij (of ik) de huurovereenkomst op m.b.t. het onroerend goed gelegen te ... (adres huurwoning). Overeenkomstig art. 3, §6 van de Woninghuurwet bedraagt de opzegtermijn drie maanden. Deze vangt aan op 01/07/2018 om te eindigen op 30/09/2019, hetzij het einde van de contractueel overeengekomen duurtijd.

Tegen het einde van de opzegtermijn zullen wij nog contact met u opnemen m.b.t. een afspraak om u de sleutels te kunnen overhandigen.

Vriendelijke groet,


Na(a)m(en) en adres huurder(s)

"

U kan dit naar eigen stijl aanvullen vb. met een bedanking om dit jaar van hen te kunnen huren.

Reclame

rsca_rsca
Topic Starter
Berichten: 44
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2018 20:33

Bedankt! Dus ik mag hieruit begrijpen dat opzeggen nu al mogelijk is met ingang opzeg van de juiste data?

Metool
Berichten: 39

#5 , 18 mar 2018 21:27

Bedankt! Dus ik mag hieruit begrijpen dat opzeggen nu al mogelijk is met ingang opzeg van de juiste data?
Ja hoor, je mag nu al opzeg geven.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 18 mar 2018 23:57

Hou er wel rekening mee dat de verhuurder de laatste drie maanden het recht heeft om met nieuwe huurders langs te komen.
Kan soms interessant zijn dat u nu al aangeeft op welke dag (3uur) en avond (3 uur) u dat zou wensen.
Ook kan u afspreken dat bezichtiging steeds kan na afspraak.
Een kennis heeft dat zo gedaan kon zich vrijmaken en met immokantoor was er een goed contact die bracht dan een aantal bezoekers samen nadat er een datum voor - namiddag of avond was afgesproken.

rsca_rsca
Topic Starter
Berichten: 44
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mar 2018 16:39

Dit is de opgestelde brief:

Geachte,

Conform de wet op de woninghuur delen wij u mee dat we de huurovereenkomst die wij met u hebben gesloten op [datum] en die betrekking heeft op het appartement gelegen te [adres] niet wensen te verlengen en via deze weg opzeggen. De opzeggingstermijn die wij moeten naleven bedraagt 3 maanden.

De opzegging gaat in op [datum] en eindigt op [datum].

Bedankt voor de mogelijkheid dat wij het appartement hebben mogen huren.

Met vriendelijke groeten,




[naam 1]
[naam 2]

Is dit volledig genoeg of zie ik iets over het hoofd?
Of zou ik op het einde nog om een bevestiging vragen dat de huur is opgezegd?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 26 mar 2018 20:23

U ziet niets over het hoofd, dit is voldoende al opzegbrief.
Deze aangetekend de post op (zolang het voor eind juni gebeurd, is dit goed), en klaar is kees.

Hooguit zou ik er nog in vermelden dat je graag hoort dat zij contact opnemen met je om de zaken van einde huur te regelen en dergelijke.

Bevestiging vragen is niet nodig, als je dit aangetekend verstuurd, is dit automatisch geregeld (spaar wel het bewijsje).

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 27 mar 2018 09:27

En als u nog kan, voeg er dan een tweetal tijdstippen toe (per week) , waarop het u past om bezoek te ontvangen. Die afspraak zal u sowieso moeten maken, neem dan best zelf het initiatief.

Terug naar “Huren”