Sociale huisvestingsmaatschappij

U071506
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Sociale huisvestingsmaatschappij

#1 , 16 mar 2018 21:52

SInds 1985 huur ik een huis van een sociale huisvestingsmaatschappij. Van 1985 tot op heden heb ik ononderbroken in 4 verschillende woningen van hen gewoond. De persoon die in de beginperiode hiervoor door de maatschappij was aangesteld heeft toen mondeling akkoord gegeven dat er geen huurwaarborg die de te betalen -aangezien ik toen heb verklaard dat ik alle nodige herstellingen zelf voor mijn rekening zou nemen. De herstelkosten zijn toen wel hoog opgelopen, maar ik heb hiervan uiteraard geen bewijzen meer. Vandaag heb ik tot mijn verrassing een brief ontvangen van de sociale huisvestingsmaatschappij (dus na 33 jaar !!!) waarin zij vragen om een huurwaarborg van 967 € te storten. Ik heb enkel een invaliditeitsuitkering en betaal 245 € huishuur per maand. Ben ik verplicht dit te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 17 mar 2018 16:02

Beste

Wat staat er in uw huurovereenkomst? Deze overeenkomst geldt als afspraak tussen u en de huurmaatschappij. Mondelinge afspraken vervangen geenszins de huurovereenkomst.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 18 mar 2018 08:57

1985?

Is er überhaupt wel een schriftelijke overeenkomst?

Ik weet wel zeker dat er op heden nog oude huurcontracten be-eindigd worden, bij overlijden b.v., waarbij blijkt dat noch de huurders noch de verhuurmaatschappij over een geschreven huurcontract beschikken, en waar de maatschappij dan wel (mondeling) bevestigt dat die vroeger dikwijls gewoon "vergeten" werden.

Reclame

U071506
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mar 2018 11:34

Ik kan mij niet herinneren dat ik toen een overeenkomst heb getekend

U071506
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 mar 2018 11:37

Ik heb wel nog fotos van het huis op het moment dat ik het betrokken heb...

U071506
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 mar 2018 11:44

Ik heb ook begrepen dat de verhuurder de sleutel pas overhandigd na betaling van de waarborg. In mijn geval hebben ze dus de sleutel overhandigd zonder dat zij een waarborg hebben ontvangen. Kan ik dit niet aanhalen als bewijs dat zij akkoord waren. Zie situatie eerder vermeld (ik heb alle schade van de vorige huurder op mijn kosten hersteld)

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#7 , 18 mar 2018 14:50

Beste

U kan dat argumenteren. ik kan echter even goed begrijpen dat men één en ander wil regulariseren en voor elke huurder het huurreglement identiek wil laten toepassen. Mondelingen uitzonderingen en afspraken zijn letterlijk niet te beheren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 18 mar 2018 17:16

Mondeling huurcontract is alvast geldig, dit is pas in 1991 veranderd.
Heeft dezelfde waarde als een contract onbepaalde duur.
Het probleem zal hem zitten in: bewijs dit maar eens.

Ik zou alvast beargumenteren dat er toen geen waarborg gevraagd werd, en door de termijn dit ondertussen aantoonbaar is dat de verhuurder dit niet gevraagd had in het contract.

Terug naar “Huren”