Tijdelijk huisdelen

Imaginary
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Tijdelijk huisdelen

#1 , 16 mar 2018 09:44

Hallo allen, een vraagje rond tijdelijk huisdelen.

Een goede vriendin van mij zit in de problemen. De huisbaas heeft haar gevraagd om haar huurhuis te verlaten aangezien ze het willen verkopen. Op 31 april loopt haar huidige overeenkomst af, het appartement dat ze graag zou huren komt pas vrij tegen de zomer dus moet ze twee maand zien te overbruggen.

Ikzelf heb een eigen huis met een extra slaapkamer en ze heeft mij gevraagd of ze eventueel die periode bij mij kan wonen. In theorie is dit voor mij geen probleem, maar ik wil dit vastleggen in de tijd (max die 2 maanden), wil haar een bijdrage vragen in de vaste kosten en zit al helemaal in de knoop met haar domicilie... Want die moet ook ergens worden gezet.

Daarom, vooraleer ik toezeg wil ik echter wel weten wat voor problemen ik me op de hals kan halen. Iemand dit al gedaan? Waar moet ik rekening mee houden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 16 mar 2018 10:16

Als die vriendin bij u komt wonen en schulden blijkt te hebben, dan kan een deurwaarder uw inboedel opschrijven. Vergewis u er dus van dat dit zeker niet het geval is, want u zal wettelijk gezien een gezin vormen met haar.

BTW, verkoop van een huurhuis is geen geldige reden voor verhuurder om contract op te zeggen. Huurovereenkomst wordt overgedragen naar nieuwe eigenaar die bij een overeenkomst van onbepaalde duur deze kan opzeggen voor eigen bewoning met een termijn van 6 maanden.
"sowieso" schrijf je zo.

Imaginary
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mar 2018 11:14

Bedankt voor je reactive Didymus!

Wat betreft de huurovereenkomst: de overeenkomst zelf loopt af en wordt niet verlengd. De eigenaars zijn een ouder koppel die het verhuren niet meer zien zitten, vandaar de verkoop. Ze hebben het huis eerst aangeboden aan mijn vriendin, maar zij heeft niet genoeg middelen om het te kopen.

Voor zover ik weet heeft ze geen schulden en ze heeft een vaste job. Ik denk wel dat ze me een bankafschrift gaat tonen als ik daarom vraag, dus daar ben ik redelijk gerust in.

Reclame

artemis
Berichten: 3293

#4 , 16 mar 2018 11:19

Heeft ze reeds een huurcontract op het nieuwe appartement?
Ik denk dat je dan voor 2 maanden niet veel risico kan lopen.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 16 mar 2018 11:43

Noem de vergoeding die ze eventueel betaalt onder geen beding "huur", want dat zou een mondeling huurcontract van onbepaalde duur kunnen impliceren.
"sowieso" schrijf je zo.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 16 mar 2018 14:04

“Art.1713.Men kan alle soorten van goederen, zo roerende als onroerende, verhuren.”(Burgerlijk Wetboek=BW).

U kan dus ook uw extra-slaapkamer aan uw vriendin verhuren voor beperkte tijd en haar gedurende die huur toelating verlenen uw keuken,badkamer,enz. samen met u te gebruiken tijdens die huur.

Bevraag u VOORAF bij uw gemeentebestuur of uw vriendin kan opgenomen worden in het bevolkingsregister onder voornoemde voorwaarden

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 16 mar 2018 14:06

“Art.1713.Men kan alle soorten van goederen, zo roerende als onroerende, verhuren.”(Burgerlijk Wetboek=BW).

U kan dus ook uw extra-slaapkamer aan uw vriendin verhuren voor beperkte tijd en haar gedurende die huur toelating verlenen uw keuken,badkamer,enz. samen met u te gebruiken tijdens die huur.

Bevraag u VOORAF bij uw gemeentebestuur of uw vriendin kan opgenomen worden in het bevolkingsregister onder voornoemde voorwaarden

“Art.7.§ 1. Iedereen die zijn hoofdverblijfplaats wil vestigen in een gemeente van het Rijk of deze wil overbrengen naar een andere gemeente van het Rijk moet dit aangeven aan het gemeentebestuur van de gemeente waar hij zich komt vestigen...Art.16.§ 1. De bepaling van de hoofdverblijfplaats is gebaseerd op een FEITELIJKE situatie, dat wil zeggen de vaststelling van een effectief verblijf in een gemeente gedurende het grootste deel van het jaar. Deze vaststelling gebeurt op basis van verschillende elementen, met name de plaats waarheen de betrokkene gaat na zijn beroepsbezigheden, de plaats waar de kinderen naar school gaan, de arbeidsplaats, het energieverbruik en de telefoonkosten, het gewone verblijf van de echtgenoot of van andere leden van het huishouden.…”(16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”