huur contract

fa472746
Topic Starter
Berichten: 49

huur contract

#1 , 09 mar 2018 07:22

Hallo ik heb sinds 1 november 2017 een huur contract getekend van een jaar overgaand naar 3.6.9 kan ik nu opzeggen zonder schade vergoeding te moeten betalen .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 09 mar 2018 07:55

Is dat huurcontract geregistreerd ?

fa472746
Topic Starter
Berichten: 49

#3 , 09 mar 2018 08:47

ja het is geregistreerd

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 09 mar 2018 08:59

aanvang op 1 november 2017, duurtijd 1 jaar, eindigt dus einde oktober 2018.

U bent nog in het eerste jaar. Eerste mogelijkheid om contract te be-eindigen is tegen eind oktober, mits drie maand op voorhand te laten weten dat u niet wenst te verlengen. Aangetekend uiteraard.
Vroeger kan niet, tenzij u iets kan overeenkomen met de verhuurder.
Registratie is enkel van belang in de volgende twee jaar, als u dus de stilzwijgende omzetting naar een 3.6.9 contract laat doorgaan.
Dan moet u dus wel rekening houden met schadevergoeding, naargelang het einde van het contract valt tijdens het tweede jaar, of tijdens het derde jaar.

fa472746
Topic Starter
Berichten: 49

#5 , 09 mar 2018 09:31

Als ik het goed versta moet ik opzeggen 1 augustus en om te eindigen op 31 oktober 2018.en eventueel vroeger dat kan dus niet

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 09 mar 2018 09:52

1 augustus in nu net enkele dagen te laat.

Verhuurder moet kennis nemen van uw aangetekende zending VOOR 1 augustus, en de opzeg gaat dan in vanaf 1 augustus. Dus veiligheidshalve ten laatste 26 of 27 juli verzenden. Eigenlijk mag het nu al, dan raakt het niet vergeten.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mar 2018 09:58

Eigenlijk mag het nu al, dan raakt het niet vergeten.
Goede raad. Je kan nooit te vroeg zijn met uw opzeg, enkel te laat. Als je natuurlijk nu al opzegt, zorg dan wel dat je het bewijsje van je aangetekende zending niet verliest tegen de tijd dat je het zou nodig hebben. Misschien is ergens begin juli ideaal (je bent zeker op tijd, en loopt minder risico het bewijsje te verliezen). Tenzij je vermoed dat je dit dreigt te vergeten in juli. In dat geval doe je het best nu.

Bijkomende bedenking: als je vermoed dat de verhuurder eerder negatief zal reageren / een negatieve houding zal aannemen omdat jij de huur opzegt (lees: moeilijk zal beginnen doen over kleinigheden), dan doe je de opzeg best eind juli, om de period van "moeilijk doen" zo kort mogelijk te houden... Vrienden van mij hadden altijd probleemloos gehuurd, tot het moment dat ze hun opzeg gaven (ook enkele maanden extra op voorhand) omdat ze een huis gingen kopen. Vanaf dan stond de verhuurder regelmatig voor de deur: om de staat van de woning te controleren, zelfs al met potentiëel nieuwe huurders (nog voor de eigenlijke opzegperiode ingegaan was), etc... Het is dan regelmatig tot discussies aan de deur gekomen (vrienden wilden niet dat hij zomaar de woning binnenkwam als de wettelijke opzegperiode nog niet ingegaan was), waardoor de relatie op het einde van de huurperiode zo verzuurd was, dat ze nog moeite gehad hebben om hun huurwaarborg terug te krijgen. Ze hadden er dus dik spijt van dat ze de verhuurder zoveel op voorhand gezegd hadden dat ze de huur zouden stopzetten...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”