Is de huurindexatie geen geldklopperij?

Fruitcake
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Is de huurindexatie geen geldklopperij?

#1 , 06 mar 2018 18:24

He,

Ik woon een aantal jaren nu in België, en huur een appartement in Antwerpen. Mijn basishuur was 600 euro met 10 euro extra kosten. Momenteel na 3 jaar geïndexeerd te worden en dat de extra kosten met 15 euro gestegen zijn, betaal ik 673 euro per maand.

Ik heb wat onderzoek gedaan naar de indexatie, en het is gebaseerd op de gezondheidsindex. Veel heb ik er niet van begrepen, maar het is om de verhuurders te beschermen en dat is begrijpelijk.

Maar de huurders moeten toch ook beschermd worden? De prijzeninflatie stijgt ook voor hen? Nu worden zij dubbel gepakt naar mijn mening.
Een aantal dingen waarmee huurders opgezadeld worden (De 2 jaarlijkse check van de gasbrander) en dan zijn er nog een aantal dingen die mij het gevoel geven dat in België de huurders niet echt beschermd worden.

Ik ben van mening dat heel deze indexatie geschrapt mag worden, of zie ik dit helemaal verkeerd?

Ik ga dit jaar een huis kopen dus ik ben geen huurder meer (gelukkig)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 06 mar 2018 18:52

In theorie stijgen de lonen ook, maar in de praktijk stijgen de lonen inderdaad niet zoveel als met de huishuurindexatie.
Maar van 600 naar 648 euro lijkt mij wel veel, kun je eens aangeven in wanneer (maand en jaar) dat je het contract getekend hebt, en wanneer je in het huis ingetreden bent (jaar en maand)?

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 06 mar 2018 19:05

In België worden de huurders overbeschermd, niet onderbeschermd.

Reclame

CityBird
Berichten: 792

#4 , 06 mar 2018 19:16

Er zijn in Belgie heel wat dingen die beter kunnen, die huurindexering hoort er m.i. niet bij.

Als je ooit in het buitenland gewoond hebt weet je waar ik over spreek. In vele landen blijft de huur inderdaad constant over de volledige huurperiode. Op het einde van de termijn komt de huurbaas echter af met de boodschap dat de huur letterlijk verdubbeld. Take it or leave it. Dat zal je in Belgie niet snel aan de hand krijgen, precies door de stabiliserende werking van die indexering.

Huurwet is overigens in het algemeen erg pro huurder, ook wat de rest betreft. In vele jurisdicties betaal je de volledige termijn bij vroegtijdige opzeg.

Praat overigens eens met de huurbaas, meeste huurbazen geven de voorkeur aan continuiteit en zijn best bereid om nu en dan indexeringen over te slaan.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 06 mar 2018 20:06

Gezondsheidsindex
2013 = 100 feb 2018 106.54


Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (februari 2018) = Basishuurprijs (februari 2013) * GI [2004] januari 2018 / GI [2004] januari 2013

Dit geeft in cijfers:
642,30 EUR = 600,00 EUR * 128,46 / 120,00 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf februari 2018

+
Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (februari 2018) = Basishuurprijs (februari 2013) * GI [2004] januari 2018 / GI [2004] januari 2013

Dit geeft in cijfers:
642,30 EUR = 600,00 EUR * 128,46 / 120,00 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf februari 2018

+€15 is ongeveer € 657 en nog wat.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 06 mar 2018 20:16

Verhuurders zijn niet overbeschermd.
Nieuwbouw kan meestal rendabel verhuurd worden (relatief hoge huur; weinig onderhoudskosten).
Oudere gebouwen zijn problematisch voor verhuurder (relatief lage huur; tsunami aan onderhoudskosten).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

suzannamaria
Berichten: 43

#7 , 04 apr 2018 17:30

In België worden de huurders overbeschermd, niet onderbeschermd.
klopt ! kan ervan meespreken ..... :roll:

Terug naar “Huren”