Huurder houdt onterecht waarborg in

duveltje03
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Huurder houdt onterecht waarborg in

#1 , 03 mar 2018 19:42

Mijn zuster is net verhuisd en had een afspraak voor de sleutels af te geven op 28 februari. De huisbaas belde dan in de week om de afspraak te verzetten naar 2 maart. Op 2 maart komt ze terug in het huis aan met de huisbaas en de makelaar en deze beginnen direct mijn zus aan te vallen dat er volgens hen niet gepoetst is. Nochtans was alles grondig gepoetst op 25 februari. Dan zeiden ze dat er nog schimmel hangt. Maar mijn zus had al verscheidene malen gemeld dat er vochtproblemen waren, volgens allemaal geen probleem. Nu zeiden ze dat die vochtproblemen haar schuld was door de hond die ze had en daarna omdat ze zogezegd niet genoeg verlucht had. De enige mogelijkheid tot verluchten trouwens was de achterdeur openzetten, want men kan daar geen ramen openzetten. En die deur heeft als ze thuis was elke dag opegengestaan, zeker in de zomer. De raam van de deur moest vervangen worden, wat zij ook toe gaf van dat dit inderdaad wel haar schuld was, maar ze wilden het meteen meer dan 600€ inhouden van haar borg hiervoor. Ook mocht ze de meterstanden niet opnemen en dreigden de huisbaas met de politie te bellen en ze hadden ook woninginspecteurs in hun zak zitten dus daar moest ze ook niet mee beginnen. Dan zeiden ze ook dat ze nog een maand huur wilden afhouden omdat ze de sleutels pas in maart af had gegeven en niet eind februari. Ze is nu een groot deel van haar borg kwijt in ieder geval. Kunnen we hier nog iets aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1680

#2 , 03 mar 2018 21:23

ge bedoelt waarschijnlijk de VERhuurder?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2018 22:19

Staat de waarborg - zoals het hoort - op een waarborgrekening? Want dan blijft die "geblokkeerd" tot beide partijen overeenkomen of de vrederechter uitsluitsel geeft.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 mar 2018 09:19

Heb jij de verhuurder destijds van die schimmel en dat vochtprobleem AANGETEKEND op de hoogte gebrachte?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 mar 2018 10:15

Heb jij de verhuurder destijds van die schimmel en dat vochtprobleem AANGETEKEND op de hoogte gebrachte?
Waarom zou dit aangetekend moeten?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 mar 2018 12:19

om een bewijs te hebben dat je hem daadwerkelijk op de hoogte hebt gehouden van het probleem.

duveltje03
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 mar 2018 12:21

Ja sorry idd verhuurder.
Verhuurder is meermaals op de hoogte gebracht en komen kijken. Maar hij heeft er niets aan gedaan. Het was niet aangetekend, gewoon telefonisch. Waarborg staat op een geblokkeerde rekening.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 04 mar 2018 14:56

Nadeel van telefonisch:
Het is geldig om dit te melden, maar jij als huurder hebt geen bewijs. Als verhuurder zegt dat je nooit gezegd heb, hoe ga jij het tegendeel aantonen?

duveltje03
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 mar 2018 15:45

Haar vriend was aanwezig wanneer hij voor de vochtplekken in de keuken, badkamer en living kwam kijken. Volgens hem was er geen probleem en de schimmel moest ze maar afwassen en voor de rest verluchten.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#10 , 04 mar 2018 16:12

om een bewijs te hebben dat je hem daadwerkelijk op de hoogte hebt gehouden van het probleem.
Kan bv. ook via email - zeker met manueel antwoord.
Ik ga akkoord dat aangetekend het bewijs sterk maakt. Maar het is geen essentiële voorwaarde: andere vormen van melding sluiten het bewijs niet uit.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Huren”