wie betaald de schade huurder of verhuurder

lieve2305
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

wie betaald de schade huurder of verhuurder

#1 , 03 mar 2018 15:48

Hallo,

ik huur in een app. het is een blok van 2 app. beneden en 2 app. op het 1ste verdiep.

Door het slechte weer zijn de watermeters bevrozen en hadden we geen water. De watermeters staan niet in de woningen maar in een
apart meterkot. De buitendeur van dat meterkot is een 1jarig houten sierdeur met een gat onderaan van ongeveer 10 cm. en de zijkant ongeveer 3 cm.
De watermeters staan ongeveer 30 cm van die deur en zijn niet geisoleerd door de maatschappij.

Er is nu een nieuwe meter gezet want die was kapot
maar wie moet nu al die kosten betalen. Er staat in het reglement niets over het meterkot; alleen dat we niets mogen veranderen zonder de maatschappij te verwittigen. Het meterkot staat wel naast een woning.

Groeten , lieve2305

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 03 mar 2018 17:45

Gezond agrariërsverstand lijkt me dat de bewoners verantwoordelijk zijn, net zoals ze in dit weer verantwoordelijk zijn voor het ijsvrij houden van de voetpaden en zo.

Een beetje isolatie aanbrengen is niet hetzelfde als iets veranderen.

is er iemand aangesteld voor dagelijks onderhoud ?

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 03 mar 2018 19:44

zijn niet geïsoleerd door de maatschappij.
De watermaatschappij isoleert nooit een meter. Dat is een taak voor de bewoner.
Aan de verhuurder echter de taak de meter in een degelijk lokaal te laten plaatsen, alhoewel dit geen wettelijke verplichting is. Dit mag de huurders er echter niet van weerhouden de nodige maatregelen te nemen tegen bevriezing. Hiervoor zijn zij verantwoorfdelijk.

Reclame

lieve2305
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 mar 2018 14:50

Met de maatschappij bedoelde ik de verhuurder en ik denk niet dat er iemand aangesteld is die verantwoordelijk is. Ikzelf woon er net geen half jaar. Het gebouw is en wordt ongeveer 15 maanden verhuurd.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 04 mar 2018 15:41

Ik zie hier dat er 4 appartementen zijn. Het is dus aan de verhuurder de nodige antivriesmaatregelen te nemen. Had dat de eerste maal niet gezien. Hij kan die kosten niet doorrekenen, omdat anders de huurders van de eerste huurperiode de pineut zijn, en de nakomende huurders niets meer hoeven te betalen. Met hooguit 50 € aan isolatiemateriaal is hij er vanaf. Er bestaan ook elektrische verwarmingssnoeren die je rond de buizen kan wikkelen, en die voorzien zijn van een thermostaat.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 04 mar 2018 16:40

Toch maar voor de zekerheid eens het huurcontract checken ?

Ook in het contract dat ik gebruik staat onder andere : "De huurder zal jaarlijks de schouwen laten vegen. Alle installaties, leidingen en toestellen moeten door de huurder in goede staat van werking worden behouden. Zij moeten gevrijwaard worden voor vorst en andere risico's. " .
Het is dus niet altijd zeker dat de verhuurder hier moet voor opdraaien

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 04 mar 2018 19:59

Het gaat hier wel over 4 appartementen doe op dezelfde meter zijn aangesloten, en die meter staat in een afzonderlijk kot (niet vast aan het hoofdgebouw)
Moeten die 4 huurders dan lotje trekken om te weten wie de werken MAG uitvoeren?
Deze meter ligt nog in de gemeenschappelijke delen, en dus niet in het appartement dat zij huren. Zij zijn er dus niet aansprakelijk voor.

Franciscus
Berichten: 38607

#8 , 04 mar 2018 21:39

Een gezamenlijke meter nu nog geplaatst voor 4 appartementen in een nieuwbouw ???

bosprocureur
Berichten: 6858

#9 , 05 mar 2018 07:20

Gedeelde verantwoordelijkheid zou ik zo zeggen. de huurders voor hun gebrek aan voorzorg, de eigenaar voor hetzelfde gebrek + dom gekozen en dom geïsoleerd meterkot.

Trouwens, wat zegt het huurcontract nu juist?

lieve2305
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 mar 2018 11:08

bedankt voor jullie reaktie.

de huurders hebben het zelf opgelost en kosten gedeeld.

groeten , lieve

bosprocureur
Berichten: 6858

#11 , 08 mar 2018 11:21

Case Closed dus.

En nu de eigenaar aan zijn oren trekken, om een deftige isolatie te voorzien, en tegelijk zo'n verwarmingsnoer te installeren . Kost een stuk minder dan een nieuwe meter, en er is geen onderbreking meer.

Bedankt om ons op de hoogte te houden.

Terug naar “Huren”