Opzeg huur appartement

edithrob
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Opzeg huur appartement

#1 , 01 mar 2018 21:06

Beste,
Mijn schoonmoeder huurt een appartement en wil naar een rusthuis. Ze heeft een aangetekende opzegbrief geschreven naar de eigenaar. Die eigenaar reageert nooit. Bij de afrekening van de gemeenschappelijke kosten moeten we zelfszetten via de syndicus de te betalen kosten afzetten tegen de betaalde voorschotten. Nooit enige reactie; een aangetekende brief is zelfs teruggekomen.
Wat te doen als ze, zoals steeds, niet antwoordt. Het adres van de eigenaar is correct.
1) Mag de huur na de opzeg van 3 maanden worden stopgezet?
2) Hoe kunnen wij een overdracht van energie (water, electriciteit, gaz), inboedelbeschrijving en d eterugstorting van de borg bekomen?
Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 01 mar 2018 23:30

Welk type contract heeft uw schoonmoeder?
Hier kan u zelf al eens kijken.
Vanaf pag 62 of zo staan er schema's.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

edithrob
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 mar 2018 17:50

Beste,
Ze heeft een contract dat toelaat 3 maanden opzeg te geven. Dat is niet het probleem.
Als de eigenaar(ster) nooit antwoordt, noch op telefoon, noch op mail, zelfs niet op aangetekende brief, ga ik uit dat mijn schoonmoeder de flat mag verlaten. Maar wat met de sleutels, de beschrijving, de documenten van overdracht van de energie, het vrijmaken van de borg, ed?

Reclame

venus5010
Berichten: 20

#4 , 05 mar 2018 06:47

Toch eens proberen na te gaan bij syndicus/conciërge waar de verhuurder zijn adres heeft.
Bij de energieleveranciers de lopende abonnementen opzeggen en laten afsluiten.
De laatste dag alles mooi opkuisen, foto's maken, eventueel met een getuige (bv buurman, huismeester, conciërge).
Sleutels afgeven aan syndicus en laten tekenen voor ontvangst of indien niet mogelijk in een onscheurbare envelop aangetekend versturen.
De huurwaarborg zal een andere koek zijn, als de verhuurder niet thuis geeft, zal het de vrederechter moeten worden.
Houdt al de correspondentie bij, ook de enveloppen en de papieren dat die zijn teruggekomen.

edithrob
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 mar 2018 20:20

Venus5010, dank voor de informatie.
Ik had ook al gedacht dat de vrederechter spijtig genoeg zal moeten tussenkomen...

Terug naar “Huren”