Huurwaarborg

Lilly1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurwaarborg

#1 , 23 feb 2018 13:51

Hallo allemaal graag zou ik jullie advies willen voor het volgende probleem.

Ik ben 1 maand geleden verhuisd. Bij de uittredende plaatsbeschrijving werd vastgesteld dat de woning in goede staat is. En dat we de volledige waarborg zouden terug krijgen. Nu deze week heb ik een mail ontvangen van het immokantoor dat de raad van mede eigenaars heeft gezegd dat we de traphal hebben beschadigd tijdens de verhuis. En dat ze 500 euro van onze waarborg willen inhouden. Wij zijn zeker dat we dit niet hebben gedaan. En dat de beschadigingen er al zaten. Wat zouden wij het best kunnen doen?

Alvast bedankt voor jullie advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 feb 2018 14:29

AS richten tot het immokantoor waarin u ten stelligste ontkent de beschadigingen aangebracht te hebben. Wijs hen er op dat in geemenschappelijke delen gelijk wie iets kan beschadigen, en vraag hen de bewijzen dat jullie dit zouden gedaan hebben. Meldt hen dat je uw volledige waarborg terug verwacht indien het bewijs niet geleverd kan worden dat jullie de beschadigingen veroorzaakt hebbeb, en dat je het niet zal nalaten naar de vrederechter te stappen om uw volledige waarborg terug te eisen.

Als er op dat AS niet wordt ingegaan, zal je ook effectief naar de vrederechter moeten stappen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 feb 2018 15:54

Was er een plaatsbeschrijving opgemaakt van deze trapzaal voor jullie verhuis? Indien niet, hebben ze niets te vragen.
Ik heb ooit een appartementsblok geweten waar de conciërge voor iedere verhuis, samen met de uittrekkende bewoner een PB opmaakte, en nadien weer. Indien voordien schade werd vastgesteld werd dit op papier gezet en door beiden ondertekend.
Ook in het gebouw waar ik nu nog een appartement bezit, gaat de verantwoordelijke voor en na de verhuis even rond met de verhuizende. Zonder evenwel iets op papier te zetten.

Reclame

Lilly1
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 feb 2018 19:25

Hallo bedankt voor jullie antwoorden

@mava105 nee er was enkel een plaatsbeschrijving van de woning maar niks over de traphal en in mijn contract staat ook niks. Een van de bewoners heeft me wel laten weten nadat ik weg was ze foto's zijn komen maken van de beschadigingen.

Ook ben ik even langs geweest. De beschadigingen die er zitten zijn enkel van op het gelijksvloers naar het 1ste verdiep. Ik woonde op het 2de verdiep en daar is nix op aan te merken. Kan ik dit ook eventueel gebruiken als bewijs?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 25 feb 2018 20:00

Wanneer zijn de bewoners van die eerste verdieping verhuist? Is dat recent geweest? Heb je verhuist met een verhuislift of via de trapzaal? Wat is de schade? Vegen op de muur of kappen in de muur? Lag er dan plaaster op de trap?

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#6 , 25 feb 2018 23:57

Beste

Met wie hadden jullie een huurcontract? Toch niet met die raad van mede eigenaars?
De waarborg geldt tussen de partijen die de huurovereenkomst afsloten. Andere partijen kunnen daar geen aanspraak op maken. Als ze claimen dat je schade aanbracht moeten ze maar procederen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 feb 2018 10:38

Kan ik dit ook eventueel gebruiken als bewijs?
Jij hoeft helemaal niets te bewijzen. Het is de eisende partij die moet bewijzen. Als zij geen bewijs hebben dat voor de verhuis de traphal in perfecte staat was, kunnen zij helemaal niets bewijzen.

Jij staat héél erg sterk in deze zaak, dus leg de bal gewoon terug in het kamp van het immokantoor. Vraag hen de bewijzen te leveren dat de beschadigingen waarover sprake door jullie verhuis veroorzaak zijn en als ze dit niet kunnen, moeten ze jou met rust laten.

Het zou me niet verwonderen dat ze dit soort "truukjes" bij IEDERE bewoner die verhuist, proberen toepassen... :evil:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”