Een hele tijd geleden postte ik hier al een vraag over problemen met mijn huurster N. (ik ben eigenaar van een appartement in Anderlecht, de huurster woont erin sinds 24/8/2015). Zie viewtopic.php?p=417077#p417077
Ondertussen heeft de situatie een vervolg gekregen en heeft mijn huurster een klacht ingediend bij de Brusselse Gewestelijke Inspectiedienst. Die is langs geweest in januari 2017 en had volgende opmerkingen:
- verschillende stroomkringen van het private verdeelbord benoemen en dit bord voorzien van beschermkappen
- oorzaak aanpakken van condensatievocht (schimmelplekken) in de badkamer
- overdrukgroep van de verwarmingsketel aansluiten op de waterafvoer
Ik had hiervoor een jaar de tijd om deze problemen op te lossen. Nu maandag 26/2 om 10u. komt de inspectie opnieuw langs voor een controlebezoek.
Ter info: Toen mijn huurster mij op de hoogte bracht van de schimmelvlekken in de badkamer, heb ik meteen een expert langsgestuurd en die zei dat het probleem grotendeels ligt aan een gebrek aan ventilatie en verwarming, waardoor de condensatie zich vastzet op de dunne buitenmuur (het is een oud huis, F-klasse EPB). Ik heb haar dit rapport toen doorgestuurd en haar aangeraden een antischimmelproduct te gebruiken en nadien voldoende te verwarmen en te ventileren. Ze was hier niet mee akkoord, wou vertrekken uit het appartement maar ik zei dat ze dan (zoals in haar contract staat) een verbrekingsvergoeding moest betalen. Ze was woedend en heeft uiteindelijk de huur niet opgezegd, maar dus wel een klacht ingediend.
Voor de opmerking ivm de verwarmingsketel wou ik een loodgieter langssturen, en op hetzelfde moment langsgaan om zelf de stroomkringen op het verdeelbord te benoemen en de beschermkappen (afdekplaatjes) te plaatsen. Twee kleine klusjes die niet veel tijd vragen. Ik probeerde N. vorige week te bellen om te horen wanneer ik met de loodgieter kon langskomen maar kreeg geen antwoord. Ik maak daarop zelf een afspraak met de loodgieter en stuur haar donderdag 15/2 een mail met het bericht dat ik woensdag 21/2 zal langskomen met een loodgieter en de vraag of ze thuis kan zijn of dat het oké is dat ik in haar afwezigheid binnenkom. (In het verleden heeft ze hierin vaak toegestemd wanneer er werken moesten gebeuren omdat ze niet veel thuis is.) Geen antwoord. Dinsdag 20/2 vraag ik een medebewoonster van het gebouw of ze een papier onder de deur kan schuiven met dezelfde vraag. Daarop krijg ik telefoon van N.'s vriend: dat ze woensdag niet aanwezig kan zijn en dat ik ook niet mag binnengaan als zij er niet is. Blijkbaar heeft N. intussen een nieuw gsm-nummer (de zoveelste keer in 3 jaar tijd) en was de mail (zogezegd?) in haar spam terechtgekomen. Ik vraag wanneer de loodgieter dan wel mag langskomen, hij zegt woensdag of donderdag om 15.30u. Ik vind met veel moeite een andere loodgieter die donderdag om 15.30u kan komen. Donderdag (gisteren dus) om 12u laat ze mij via sms weten dat ze er 'wegens familiale omstandigheden' niet kan zijn dus dat de afspraak verplaatst moet worden. Ik verplaats de afspraak naar maandag 26/2 om 8u en bevestig haar dat meteen. Geen antwoord. Vanmorgen een sms: ze heeft een andere afspraak op dat uur en is maandag alleen vrij tussen 12 en 14u. Ik begin er stilaan genoeg van te krijgen... Twee jaar geleden, toen er waterschade was in de badkamer, was het ook al een hel om een afspraak met haar vast te leggen. De loodgieter stond regelmatig voor een gesloten deur, ze zei altijd op het laatste moment af, enz, en klaagde dan achteraf dat de werken niet snel genoeg vooruit gingen.
Ik besef dat ik eerder een loodgieter had moeten langssturen, zeker wetende dat ze zo moeilijk is om een afspraak mee te maken. Om allerlei redenen is dat echter niet gelukt. Ik zou gewoon graag weten wat mijn rechten zijn en hoe ik dit kan oplossen. Ik zou toch echt graag die twee kleine zaken nog in orde brengen voor de inspectie langskomt maandag om 10u! Ik ben er zeker van dat ze helemaal geen andere afspraak heeft maandag om 8u. Maar als ik daar met de loodgieter voor de deur sta en ze doet niet open, heb ik waarschijnlijk geen poot om op te staan? Ik weet wel dat ik pas laat contact heb opgenomen met haar voor een afspraak, maar heb ik niet het recht om vlak voor de inspectie komt nog even binnen te gaan in mijn eigen appartement? Stel dat ik de loodgieter toch probeer te verplaatsen naar maandagnamiddag, en ik stuur daarna foto's van de reparatie door naar de Inspectiedienst, zou dat nog enig effect hebben op hun beslissing? Is er iets anders dat ik kan doen?
Alvast heel erg bedankt voor alle tips!