vroegtijdig opzeggen wegens gezondheidsproblemen door overlast

alex8
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

vroegtijdig opzeggen wegens gezondheidsproblemen door overlast

#1 , 22 feb 2018 14:47

Dag allen,

Ik zit in een moeilijke situatie en zou wat raad kunnen gebruiken. In een vorige post heb ik al uitvoerig uitgelegd dat we met enorm luidruchtige bovenburen zitten en nu is het op het punt gekomen dat ik in een depressie ben beland en hartproblemen ervaar (aritmia) door de constante stress en herrie in ons appartement.

De verhuurder heeft ons ook serieus aan het lijntje gehouden door te blijven beweren dat de luidruchtige bovenburen weldra gingen vertrekken. Daardoor hebben we ons éénjarig contract niet opgezegd voor het afloopte in de zomervakantie. We dachten namelijk dat ze tijdens de zomervakantie gingen verhuizen. Nu wij hebben laten weten aan de huisbaas dat we zo snel mogelijk willen verhuizen, omdat ik gezondheidsrisico's loop door in dit appartement te blijven, wil hij dat we per se nog 3 maanden hier blijven of een schadevergoeding betalen. Als ik hier nog 3 maanden langer blijf, kan dat nefast zijn voor mijn gezondheid. En de schadevergoeding vind ik een oneerlijk voorstel, want de verhuurd is mede verantwoordelijk voor het laten aanslepen van deze situatie met de bovenburen. De bovenburen hebben ook een betalingsachterstand op hun extra kosten, dus hij kon ze zelfs via die weg proberen buiten te krijgen, maar heeft nooit iets ondernomen. Ondertussen hebben we alles geprobeerd met de buren (bemiddeling, politie, ...) en zijn we ten einde raad en is verhuizen de enige oplossing.

Wij hebben een contract van één jaar afgesloten. Wij hebben nooit het contract verlengd, maar ik neem aan dat dit nu automatisch verlengd is geweest omdat we niets hebben opgezegd.

De verhuurder zelf heeft nooit echt de moeite gedaan om de situatie te proberen op te lossen. We hebben ook eens gevraagd of hij in de plaats de vloer niet wat beter kon isoleren, daar het niet echt in een goede staat is, maar hij wilt alle investeringen in het appartement vermijden.

We hebben ondertussen een super tof nieuw appartement gevonden en de nieuwe eigenaar is akkoord met een verhuis op 1 april (we zijn nu 22 februari). Wij willen dus zeker verhuizen op 1 april. Is er een wettelijke basis om dit zonder opzegvergoeding te doen of zonder opzegtermijn? Kan ik hiervoor naar de vrederechter gaan? Mijn huidige huisbaas wil alle gerechterlijke wegen vermijden, daar heeft hij duidelijk schrik van.

Ik vraag me af wat er precies gebeurt met een contract van één jaar dat automatisch verlengd wordt. En kan een huurder vroegtijdig opzeggen door gevaren voor diens gezondheid indien hij langer in het appartement blijft?

Alvast bedankt voor julllie raad.

Mvg
Alex

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 22 feb 2018 15:04

sinds wanneer woont u daar?
uw kortlopende contract is nu een 3-6-9 contract als het stilzwijgend verlegd is.
Voor zulke contracten geldt een opzeggingstermijn van 3 maanden. Er is ook een boete te betalen indien u opzegt binnen de 3 jaar van dat 3-6-9 contract (respectievelijk 3,2 en 1 maand huur). als u echter al meer dan 4 jaar in uw huidige pand woont is er geen boete verschuldigd.

is het contract geregistreerd? indien niet kan u zonder opzeg en boete het pand verlaten.

Uw opzeg moet aangetekend gebeuren en start de eerste dag van de maand volgend op verzending. Ik hoop dat u dit al in orde gebracht heeft aangezien u op 1 april een nieuw pand zal betrekken. Indien niet zal u met overlappende maanden en dubbele huur zitten.

u zal zich moeten houden aan de opzegmodaliteiten van uw huidige huurcontract. Daar kan uw gezondheid of de situatie niets aan veranderen.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 feb 2018 16:08

Een verhuurder is niet aansprakelijk voor overlast van de buren. Je had best onmiddellijk de bovenburen aangetekend aangeschreven en na herhaling naar de vrederechter gestapt. Nu sta je nog nergens. Burenhinder is een feitelijke hinder en moet tussen de betrokken partijen worden opgelost.

Reclame

alex8
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 feb 2018 12:19

UPDATE:

Onze huisbaas (we wonen in 1000 Brussel), heeft ons huurcontract niet geregistreerd. Ons éénjarig contract (startende op 01/08/16) is stilzwijgend verlengd tot een negenjarig contract. Dus hebben we het recht om zonder opzeg of vergoeding ons huurcontract te verbreken. De huisbaas heeft trouwens nooit enig huurcontract geregistreerd op dit adres (dus alle huidige en voorgaande bewoners op de andere verdiepen ook).

Bij het vernemen dat het contract niet geregistreerd is, schoot ik in de lucht van vreugde. MAAAAAR , sinds januari 2018 is er een nieuwe huurwetgeving in Brussel, die stelt:

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

Artikel 227. - Registratie
Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten en zolang de huurovereenkomst niet geregistreerd is door de verhuurder, zijn de opzegtermijnen en de vergoedingen die de huurder aan de verhuurder verschuldigd is krachtens artikel 237, § 5, eerste en tweede lid, artikel 238, derde en vierde lid, en artikel 256, § 2, tweede lid, niet van toepassing, voor zover een ingebrekestelling, door de huurder aan de verhuurder gericht met een aangetekende brief, om de huurovereenkomst te registreren gedurende één maand zonder verdere behandeling is gebleven.

Wat moet ik nu doen? Ik wil de huisbaas er zeker niet attent op maken dat het huurcontract niet geregistreerd is. Dat zal zeker argwaan opwekken, zelfs al heb ik de indruk dat hij dit doet om de fiscus te vermijden en zo niets aangeeft en niets wil registreren.
Ik vind het ook onnozel van die maand ingebrekestelling. Wat als je als huurder helemaal niet weet of het contract wel/niet geregistreerd is? Kan dit dan zelfs nog gebeuren nadat we verhuisd zijn en ons contract hebben verbroken?

Kunnen we gewoon een opzegbrief schrijven, waarin we vertellen dat we vertrekken op 1 april, maar niets vertellen over de niet-registratie van het contract? En dat we dan gewoon vertrekken op 1 april.

Als hij dan een vergoeding wil, moet hij naar het vredegerecht. Ik weet dat hij absoluut het gerecht wil vermijden, maar ik weet niet of dat een te groot risico is.

Of moet ik hem echt verwittigen en vragen naar de registratie van het contract per aangetekende brief? Indien hij toch daarna dan het contract zou registreren binnen de maand na ontvangst van mijn brief, zou hij ook een boete moeten betalen wegens laattijdig registreren, dus misschien houdt dat hem dan tegen. Maar dat is natuurlijk een risico. Wat wel vast staat, is dat als hij het achter een maand niet heeft geregistreerd, ik gewoon zonder opzegtermijn eind maart nog altijd de huur kan opzeggen om te vertrekken op 1 april. Klopt dat? Het is wel erg risicovol.

Of in de minne regelen en een kleine schadevergoeding aan hem betalen... Dat kan ook natuurlijk. Maar ik voel me er erg slecht bij, want hij heeft ons echt uitgemelkt op een erg onrespectvolle manier.

Benieuwd wat jullie hierover denken.

Bedankt,

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2018 13:52

Wat moet ik nu doen? Ik wil de huisbaas er zeker niet attent op maken dat het huurcontract niet geregistreerd is. Dat zal zeker argwaan opwekken, zelfs al heb ik de indruk dat hij dit doet om de fiscus te vermijden en zo niets aangeeft en niets wil registreren.
Als u nadien geen risico wil nemen, zal u toch die ingebrekenstelling moeten sturen en hopen dat de verhuurder gedurende een maand geen actie onderneemt.
Ik vind het ook onnozel van die maand ingebrekestelling.
Tja, als dit wetgeving is, heb je daar weinig over te vinden.
Wat als je als huurder helemaal niet weet of het contract wel/niet geregistreerd is? Kan dit dan zelfs nog gebeuren nadat we verhuisd zijn en ons contract hebben verbroken?
Je kan altijd opvragen of een contract al dan niet geregistreerd is. Als je het contract verbreekt zonder de ingebrekestelling te versturen, zal de verhuurder sowieso de schadevergoeding kunnen eisen, ongeacht het contract nu al dan niet geregistreerd is.
Kunnen we gewoon een opzegbrief schrijven, waarin we vertellen dat we vertrekken op 1 april, maar niets vertellen over de niet-registratie van het contract? En dat we dan gewoon vertrekken op 1 april.

Als hij dan een vergoeding wil, moet hij naar het vredegerecht. Ik weet dat hij absoluut het gerecht wil vermijden, maar ik weet niet of dat een te groot risico is.
Niemand kan dit hier zeggen. Niemand kent uw verhuurder. Je kan zo'n brief schrijven en hopen dat hij het zo laat. Maar wie zijn wij om het risico in te schatten dat hij toch naar het vredegerecht stapt?
Of moet ik hem echt verwittigen en vragen naar de registratie van het contract per aangetekende brief? Indien hij toch daarna dan het contract zou registreren binnen de maand na ontvangst van mijn brief, zou hij ook een boete moeten betalen wegens laattijdig registreren, dus misschien houdt dat hem dan tegen. Maar dat is natuurlijk een risico. Wat wel vast staat, is dat als hij het achter een maand niet heeft geregistreerd, ik gewoon zonder opzegtermijn eind maart nog altijd de huur kan opzeggen om te vertrekken op 1 april. Klopt dat? Het is wel erg risicovol.
Volledig correct: indien u via AS aan hem vraagt om het contract te registreren, en hij doet dit niet, kan je na een maand zonder enig risico gewoon opzeggen zonder vergoeding. Maar je hebt ook de kans dat hij WEL registreert, en dan moet je je opzegtermijn + schadvergoeding ophoesten.
Of in de minne regelen en een kleine schadevergoeding aan hem betalen... Dat kan ook natuurlijk.
Ook een mogelijkheid.

Ik denk dat je zelf alle risicos's wel opgesomd hebt. Niemand hier heeft een glazen bol. Als er iemand is die het risico het beste kan inschatten, zal jij het zijn, aangezien jij je huisbaas het beste kent... Een betere strategie was geweest om NIET over een verhuis te spreken tegen uw huisbaas, maar gewoon dat AS ivm de registratie van het contract te sturen. Hij had dan mogelijk de indruk gehad dat dit puur was om hem te jennen, en de kans was dan groot geweest dat hij het gewoon zou negeren, waarna jullie konden vertrekken. Als je nu dit AS stuurt, zal hij wel doorhebben dat dit is omdat jullie willen vertrekken zonder schadevergoeding te willen betalen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 23 feb 2018 15:43

Door 2 verschillende topics te hebben over hetzelfde onderwerp weet de ene niet wat de andere al geantwoord heeft. Aan de beheerder om beiden samen te voegen om een duidelijk antwoordje te hebben.

viewtopic.php?f=51&t=86022

eylis
Berichten: 8840

#7 , 23 feb 2018 15:54

Ik bekijk het van de practische kant (dus dit is een persoonlijke visie): de verhuurder kent blijkbaar niet eens de huurwetgeving dat een verhuurder zijn verhuurde panden moet laten registreren. Dan ga ik er ook van uit dat hij meer dan waarschijnlijk de inkomsten niet aangeeft bij de belastingen. (Vaak hangen die twee elementen "toevallig" samen). Dit is het profiel van iemand die zijn eigen belangen zelfs niet opvolgt (cfr bovenbuur met huurachterstand en op één of ander manier niet happig om gerechtelijke stappen te ondernemen) Als de verhuurder de basiswetgeving niet kent en toepast, ga ik er ook van uit dat hij de fonkelnieuwe huurreglementering voor het Brussels Gewest al helemaal niet kent. Dus ik zou het risico wel durven nemen. Twee sterktepunten die je in een discussie achteraf wél zou kunnen gebruiken tov de verhuurder: u heeft uw verhuurde panden niet laten registreren: dus de belastingen weten ook niet van uw inkomsten...niet-aangegeven inkomsten uit huurgelden worden met terugwerkende kracht belast én beboet. Laten we dit dus in de minne regelen....

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 23 feb 2018 16:10

meer dan waarschijnlijk de inkomsten niet aangeeft bij de belastingen...
En ik die die dacht dat huurinkomsten niet moesten aangegeven worden bij de belastingen, gezien ze al belast worden via de OV. :oops:

bosprocureur
Berichten: 6854

#9 , 23 feb 2018 18:28

meer dan waarschijnlijk de inkomsten niet aangeeft bij de belastingen...
En ik die die dacht dat huurinkomsten niet moesten aangegeven worden bij de belastingen, gezien ze al belast worden via de OV. :oops:

ik heb zo'n idee dat je toch gelijk hebt hoor Mava102.
Ik hoor het graag als ik fout zit.

Terug naar “Huren”