Eigenaar heeft verbouwd

tokko
Topic Starter
Berichten: 20

Eigenaar heeft verbouwd

#1 , 21 feb 2018 15:27

Hallo,

In juni 2017 zijn ze begonnen met het afbreken en opnieuw metsen van de zijgevel. Dit heeft alles bij elkaar toch een 3 maand geduurd met het nodige stof en kuiswerk alle dagen. Ze moesten namelijk eerst langs binnen een nieuwe muur metsen om dan de oude muur af te breken en de buitenmuur weer op te metsen. Wij hebben deze werken gewoon laten gebeuren. Hierbij gebruikte ze wel onze elektriciteit en ons water. Wie moet dit meerverbruik betalen? Zo stond er een betonmolen, een voegmolen en allerhande ander zwaar bouwmateriaal op elektriciteit. Natuurlijk voor hun metselspecie te maken hadden ze ook water nodig en vonden ze het plezant om elkaar eens nat te maken aangezien het warm was en alle dagen de stelling af te spuiten. Nu heb ik vorige week mijn eindafrekening gekregen van elektriciteit waar ongeveer 1000kwh meerverbruik is tegenover vorige jaren. En het water heb ik deze week gekregen. Dit geeft een meerverbruik van 45m³ water. Dit alles komt ongeveer neer op 600 euro meerverbruik. (Water vooral omdat we van basistarief naar comforttarief gaan boven de 100m³ en we zitten 35m³ erboven en dit is dubbel zo duur als onder de 100m³ jaarlijks) Hierover zijn natuurlijk geen afspraken gemaakt aangezien ik ook niet dacht dat dit zoveel ging zijn qua meerverbruik. Is het mogelijk om ze dit nog te laten betalen? Want ze willen de zomer dat komt ook een volledige nieuwe schuur bouwen waar de oude nu staat en zullen ze natuurlijk weer vragen om elektriciteit en water te gebruiken. Ik had dit al eens gezegd aan de eigenaresse maar zij zei dat we dat moesten regelen met haar zoon maar wij hebben geen huurcontract mee hem. Misschien niet onbelangrijk het is ook een boerenfamilie dus die staan wel "bekend" dat ze ni graag geld uitgeven. Hoe kan ik ze alsnog dit verbruik laten betalen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 feb 2018 16:37

Wat is een voegmolen? Ben 40 jaar in de bouwwereld actief geweest en heb dat woord nog nooit gehoord.
Stuur een aangetekend schrijven naar de verhuurder (wiens naam op de huurovereenkomst staat) Dus niet naar de zoon. Stuur kopie van de facturen van nu en deze van vorig jaar mee, en vraag terugbetaling van de gelden. Zeg nu reeds dat de aannemer geen water noch stroom meer krijgt tenzij er vooraf een akkoord is voor de betaling. Eventueel vooraf aan de aannemer een waarborgsom eisen. Zeker de werken niet laten beginnen voor dat het is geregeld. (tenzij je natuurlijk vragende partij bent van deze werken)

Als ze niet betalen zal je bij de vrederechter moeten zijn.

tokko
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 21 feb 2018 17:31

Hallo,

We waren enkel vragende partij voor de zijgevel aangezien deze volledig gebarsten was en op breken stond. Er heeft jaren lang een boom naast gestaan en zijn wortels zijn onder het huis gegaan en zo heel het huis eigenlijk opgetild. Maarja dit waren noodzakelijke werken aangezien de aannemer zei dat hij zeker geen winter meer ging meegaan. Ik kan het waterfactuur tonen van vorig jaar. Dit verbruik is al jaren hetzelfde. Maar wij hebben vorig jaar zelf nogal veel elektriciteit verbruikt zelfs meer dan dit jaar. Dus ik heb mijn verbruik bekeken op het jaar daarvoor en dit was al jaren hetzelfde. Heb vorig jaar zelf 2200 euro betaald voor elektriciteit en dit jaar is het nog "maar" 1900 euro. Terwijl jaren daarvoor ik op 1300 euro zat per jaar.(Dus heb grofweg gerekend omdat natuurlijk de 21% btw er terug is en de 100 euro elektriciteittaks. Dus ik kan wel mijn water bewijzen maar mijn elektriciteit gaat veel moeilijker zijn. Houd een vrederechter rekening met bouwovertredeningen? Want wij wonen in een bewaard huis waar niks aan veranderd mag worden eigenlijk. En ze al deze werken hebben uitgevoerd zonder vergunning. Alsook extra ramen gestoken en nog veel zaken dat eigenlijk niet mogen. Wil ook niet ervoor zorgen dat ze hierdoor problemen krijgen met een of andere instantie.

Ps: Voegmolen bedoelde ik zo een molen waar ze de voegmortel mee maken om de voegen mee op te vullen. Weet niet hoe ze dit machine juist noemen.

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2018 10:47

Je ziet toch hoeveel kwh je verbruikt hebt? Deel je factuurbedrag door het aantal kwh en dan ken je de kostprijs per kwh. Reken dan hoeveel kwh je meerverbruik hebt, maal de kostprijs per kwh.

Terug naar “Huren”