Vroegtijdig onderbreken van het huurcontract

Reneee
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

Vroegtijdig onderbreken van het huurcontract

#1 , 21 feb 2018 08:57

Huurcontract van lange duur is aangegaan aan een prijs van 725 € /maand ( excl vaste kosten ). In het begin van het derde jaar w de huur opgezegd. Hierop heb ik dus als verhuurder recht heb op 1 maand schadevergoeding.
Mag ik als schade vergoeding de , intussen 2x geïndexeerde huur, zijnde 744 € aanrekenen of ben ik wettelijk gebonden om mij te houden aan het bedrag van de aanvangsdatum van het huurcontract? zijnde 725 €.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1488

#2 , 21 feb 2018 09:05

het initiële bedrag van uw huurcontract is hierbij van toepassing

bosprocureur
Berichten: 6854

#3 , 21 feb 2018 18:19

Indien u de huur inderdaad geïndexeerd hebt, dan hebt u m.i. recht op één maand schadevergoeding aan het tarief van vandaag, dus die 744 €. Maar echt discuteren over dat verschil van minder dan 20 € zou ik niet aanraden

Reclame

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2018 10:49

U schrijft dat de opzeg gegeven werd in het begin van het derde jaar maar niet wanneer deze opzeg ingaat. Het is dat die van tel is voor het bepalen van de hoogte van de schadevergoeding.

Want misschien geeft de huurder zijn opzeg wel in het begin van het derde jaar maar gaat deze pas in na het einde van de driejarige periode?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 feb 2018 11:33

Wat telt is wanneer de huur eindigt. Dus niet datum opzeg, niet begindatum waarop opzeg ingaat, maar wanneer opzeg eindigt.

j.demoor
Berichten: 10360

#6 , 22 feb 2018 12:27

“Art.3...§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar. Zolang het huurcontract niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden bedoeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der registratie-, hypotheek- en griffierechten, zijn zowel de in het eerste lid bedoelde opzeggingstermijn als de in het tweede lid bedoelde vergoeding niet van toepassing.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

De huurder beëindigt de huur tijdens de eerste driejarige periode, zodat de verhuurder recht heeft op vergoeding. Ik ga ervan uit dat het contract tijdig geregistreerd is en een einde neemt gedurende het derde jaar, zodat de verhuurder recht heeft op een vergoeding gelijk aan één maand huur.= €744.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”