schadevergoeding vroegtijdig opzeggen huurders 9jaar

abx
Topic Starter
Berichten: 8

schadevergoeding vroegtijdig opzeggen huurders 9jaar

#1 , 20 feb 2018 09:44

Mijn vorige huurders (koppel, nu uit elkaar) hebben na 3 maanden hun 9-jaar huurcontract vroegtijdig opgezegd met 3 maanden schadevergoeding als gevolg en na afrekening met huurwaarborg en dergelijke zijn ze mij (verhuurder) €1655 verschuldigd. Ik heb hen hier schriftelijk van op de hoogte gebracht op 19/01/2018 met een betalingstermijn van 30 dagen. Heb van huurder A en huurder B afzonderlijk schriftelijk een bericht gehad dat ze elk de helft zouden betalen.

Vandaag, op 20/02/2018 heb ik van huurder A €100 ontvangen en van huurder B niets. Heb hen beiden een aanmaning gestuurd met nog 7 dagen om te betalen. Ter info,mijn huurcontract staat geregistereerd bij de Huurregistratie.

3 vragen:

1) het lijkt er op dat huurder A van plan is om haar deel in schijven te betalen, ze heeft mij ook bericht gestuurd dat maandelijks een bedrag gestort zal worden. Kan zij dit zomaar zelf beslissen zonder mijn toestemming? Wat is een redelijk termijn om te betalen?

2) ik heb het vermoeden dat huurder B in schulden zit en niet zal betalen. hoe pak ik dit verder aan? hij heeft de verordering aanvaard, betwist het bedrag niet, dus hoef ik misschien niet naar de rechter, maar kan dit meteen naar incasso-bureau?

3) blijft huurder A ook verantwoordelijk voor het onbetaalde deel van huuder B en vice versa? Maw, heb ik een vordering op hun beiden samen of 2 vorderingen op huurder A en huurder B apart, aangezien ze aangegeven hebben elk de helft te betalen? Ze staan beiden in het contract als huurders.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 feb 2018 10:37

Hoe kom jij aan een bedrag van 1655 €? Hoeveel was de maandelijkse huur? Hoeveel maanden de huurwaarborg?

abx
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 20 feb 2018 12:13

Maandelijke huur : €850, 1 Maand huur december was nog niet betaald + 3 maanden schadevergoeding wegens opzeggen in 1ste jaar van 9 jaar contract. 2 maanden huurwaarborg heb ik hiervan afgetrokken (+ kleine correctie)

Ter verduidelijking, huurders A en B betwisten het bedrag van €1655 niet.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6858

#4 , 20 feb 2018 14:14

Staat er in uw contract een of andere clausule waarbij de huurders zich solidair verbinden?

Ik denk, gezien u nog kan spreken met die huurders, in alle geval dat u er goed zou aan doen hen beiden in verzoening op te roepen voor de vrederechter, om de afspraken te laten vastleggen.

Met het nodige geduld zal u dan misschien aan uw geld geraken, en indien zij later niet meewillen hebt u nog altijd het bekomen akkoord, dat in feite de waarde van een vonnis heeft. Dat kan voor een minimum aan kosten.

abx
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 20 feb 2018 14:24

Staat er in uw contract een of andere clausule waarbij de huurders zich solidair verbinden?
het contract is een modelcontract van 9 jaar van de Huurdersbond

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 20 feb 2018 14:45

Dat geeft mij niet de nodige info, maar kom...

U kan in verzoening vragen dat beiden solidair instaan voor de hele achterstand, à rato van een haalbaar bedrag per maand. Blijft er eentje achter met betalen, dan heb je nog altijd de andere die dan maar wat langer moet betalen, en die dan maar moet zien dat hij/zij recupereert bij de partner die in gebreke blijft. maar dat maakt uw zorg niet meer uit.

Succes !

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 20 feb 2018 15:28

[]

het contract is een modelcontract van 9 jaar van de Huurdersbond
Bucht

abx
Topic Starter
Berichten: 8

#8 , 21 feb 2018 08:15

bedankt voor uw constructieve input, mava105

venus5010
Berichten: 20

#9 , 22 feb 2018 07:56

Wat bosprocureur en mava willen zeggen is dat er in het huurcontract expliciet staat vermeld dat ze beide solidair zijn.

Dit is van groot belang juist om de reden dat deze clausule u de mogelijkheid geeft om de andere verantwoordelijk te stellen voor het onbetaalde deel van de schuld. Blijkbaar gaat het hier om een stukgelopen relatie waar bij de partijen onderling de kosten hebben gedeeld onder elkaar, maar dat is hun eigen keuken.

Zelf als huurder A zijn schuld afbetaald is 100€ nogal weinig en huurder B schijnt zelf dat niet te doen, als u zou akkoord gaan met 100€ in de maand voor deel A, dan zit u nog met deel B die open blijft staan.

Die clausule is dus belangrijk, lees uw huurcontract er eens grondig op na.

Onze ervaring hier op de site is dat de info vanuit de huurdersbond niet altijd correct is vandaar de reservatie van mava.

bosprocureur
Berichten: 6858

#10 , 22 feb 2018 09:38

.................... Onze ervaring hier op de site is dat de info vanuit de huurdersbond niet altijd correct is vandaar de reservatie van mava.

O, wat bent u vriendelijk voor die organisatie.

Nu, er zitten daar heel gemotiveerde mensen hoor, en soms zelfs mensen die op de hoogte zijn. Het is alleen spijtig dat hun adviezen gewoon geloofd worden als de enige echte waarheid, en dat is niet altijd het geval.

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 feb 2018 10:43

.................... Onze ervaring hier op de site is dat de info vanuit de huurdersbond niet altijd correct is vandaar de reservatie van mava.

O, wat bent u vriendelijk voor die organisatie.

Nu, er zitten daar heel gemotiveerde mensen hoor, en soms zelfs mensen die op de hoogte zijn. Het is alleen spijtig dat hun adviezen gewoon geloofd worden als de enige echte waarheid, en dat is niet altijd het geval.
Ik moet zeggen dat het in onze regio de laatste tijd enorm verbeterd is. Ze hebben ingezien dat strijden met getrokken zwaarden niet altijd de beste oplossing is. Met bemiddeling hebben wij toch al veel kunnen oplossen, in samenspraak met de huurder, eigenaar en huurdersbond.

Ze zwaaien naar mijn goesting nog altijd iets te snel met een art 135, maar kom ... :)

Terug naar “Huren”