niet geregistreerde handelshuur

Angelia
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

niet geregistreerde handelshuur

#1 , 17 feb 2018 14:06

Ik ga proberen dit kort te houden

Wij hebben een handelshuur ondertekend in oktober 2014

Ik geef in maart 2017 mijn opzeg om in oktober 2017 te kunnen vertrekken naar een beter gelegen locatie

Geen tegenreactie gehad van de huurbaas tot we de sleutel binnenbrachten op 31/10

Opeens een officiele ingebreke stelling dat ik nog huur moet betalen tot eind december

Het contract is ondertekend in oktober 2014, maar ik heb het pand in gebruik genomen op 1/1/2015
Dus blijkbaar is de eerste 3 jaar niet om in oktober, maar pas in januari
Omdat de datum van ingebruikname telt en niet datum van ondertekening van het contract

Ondertussen heb ik een brief van zijn advocaat om de achterstallige huur van zogezegd november en december onmiddellijk te betalen

Ons handelshuur contract was niet geregistreerd
Hij zei bij de ondertekening: die registratie moet je niet doen hoor, dat is een formaliteit

Nu is mijn vraag: heeft hij wel enig recht op de zogezegde huur die ik nog zou moeten betalen
en is de datum van ondertekening van het contract niet binden? ipv de datum van ingebruikname?

We zijn mede ook vertrokken omdat hij het pand vorig jaar te koop heeft gezet.
Toen wij nog gewoon huurden
Ik kon niet riskeren van hier te blijven, omdat eens het verkocht zou zijn, we er waarschijnlijk zouden uitgezet worden mits de wettelijke termijn

Wij zijn dus deels vertrokken omdat het te koop stond en deels omdat we een nieuwe locatie hadden gevonden
Die we beginnen zoeken zijn nadat we te weten kwamen dat het te koop stond

Wat ik me ook afvraag: de foto's op de immo site, zijn foto's van binnen in de winkel, terwijl mijn verkoopwaar erin staat. Ze hebben mij nooit toestemming gevraagd om foto's te komen nemen. Ze zijn dus gewoon na de uren met hun sleutel binnengeweest in het pand waar ik op dat moment nog gewoon huurde en handelsgoederen had staan
Mag dat zomaar?
Ze hadden me dit ook gewoon kunnen vragen en dan had ik totaal geen probleem hiervan gemaakt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 feb 2018 16:09

De datum van ondertekening is niet noodzakelijk de datum van aanvang huurcontractie. Welke begindatum staat er vermeld in uw contact?
Ik denk dat je verkeerdelijk de 3 jaar hebt berekend vanaf de dag van ondertekening en niet van aanvang contract

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 17 feb 2018 16:14

Bij mijn weten is registratie handelshuur iets voor de huurder. Is geen woninghuur valt onder algemenere regels.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 feb 2018 17:21

TS heeft er blijkbaar geen enkel benul van van wat een handelshuur precies is.
Hieronder enig leesvloer voor hem
http://www.elfri.be/rechtspraak/verkoop ... andelshuur
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
https://www.vlaanderen.be/nl/ondernemen ... ereenkomst

Terug naar “Huren”