Verplichte domiciliëring voor huur

Carloscd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verplichte domiciliëring voor huur

#1 , 16 feb 2018 16:32

Beste,

We hebben eind 2016 met het gezin een huurwoning betrokken en betalen stipt en correct de huur voor deze woning (en zijn dit natuurlijk ook verder van plan). De huur van de woning en alle bijkomende kosten worden door mijn werkgever via mijn loon vergoed voor de looptijd van mijn "expatriatie" in eigen land. Het immo-bureau en verhuurder waren daarvan op de hoogte.
De huur werd altijd zoals ook alle maandelijkse facturen per overschrijving (op tijd) betaald en dit gedurende ongeveer 1,5 jaar. Eigenlijk zijn we "ideale" huurders.

Kort geleden ontvingen we een brief met de "vraag" om de huur vanaf nu via domiciliëring te laten innen met alle voordelen uitgelegd.
We hebben geen enkele domiciliëring op onze rekeningen staan, misschien uit wantrouwen, maar is persoonlijke keuze. Voor een immo-bureau wil ik zeker geen uitzondering maken, vooral omdat die woning voor mij eigenlijk tot mijn "professioneel leven" behoort.
Nu stond in die brief ook ergens een vermelding dat dit in het huurcontract opgelegd werd. Dit werd bij aanvang door mezelf en een jurist nagelezen maar over het hoofd gezien.


Volgende staat vermeld in contract :
"Vooruitbetaalbaar de 1e van de maand en tot nader bericht op rekening nr. BExx xxxx xxxx xxxx
van IMMO YYYY en dit doormiddel van een domiciliëringsopdracht.
Aanvangsindexcijfer (= gezondheidsindex) : maand : ZZZZZZZZ
Gelieve bij iedere overschrijving het dossiernummer: WWWWW te vermelden."


Vraag:
* Ikzelf en mij partner voelen ons niet confortabel met een domiciliëring op ons privé rekening. We zouden gewoon verder via overschrijving willen betalen
Kan dit afgedwongen worden ?
* Indien ja, kan open ik een extra zichtrekening (die niet negatief kan) waarop domiciliëring gevestigd kan worden en we telkens manueel de huur overschrijven.
Wat als immo de huur "te vroeg" int (=overschrijving nog niet gedaan)--> vloeien daar kosten voor mij uit ?

Vriendelijke groeten en bedankt voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 16 feb 2018 16:41

In principe pleegt u contractbreuk als u niet via domiciliëring betaalt. Deze clausule is zeker niet ongebruikelijk. Indien er onvoldoende geld op de nieuwe rekening staat op de dag van de inning, bent u daar verantwoordelijk voor.

Ik zou dan ook aanraden gewoon te betalen zoals het door u ondertekende contract bepaalt.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 17 feb 2018 13:08

Beste

Voor zover u inderdaad tijdig en correct betaalt kan tegenpartij geen nadeel of schade aantonen en is er dus geen grond tot geding.
De wijze van betalin mag dan wel in de overeenkomst staan, maar u pleegt geen contractbreuk door een andere wijze van betaling te hanteren.
Het contract bestaat essentieel uit 2 prestaties die partijen aan elkaar leveren; de verhuurder levert u een onroerend goed en omgekeerd levert u een betaling. dat zijn de essentiële onderdelen van de overeenkomst.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

adizal

#4 , 17 feb 2018 13:21

Een domiciliëring kan niet opgedrongen worden en weigeren via domiciliëring te betalen is geen contractbreuk.
Men is immers ook niet verplicht een bankrekening te hebben.

artemis
Berichten: 3293

#5 , 17 feb 2018 13:25

Ik denk dat hier mogelijk 2 dingen door elkaar gehaald worden: een domiciliering en een bestendige betaalopdracht.
Een bestendige opdracht heb je volledig zelf in de hand en je bepaalt zelf de uitvoeringsdatum. Voordeel voor de verhuurder is dat de huur dan op regelmatige vaste data betaald wordt. Maar je kan de opdracht steeds met een muisklik stoppen.
Een (SEPA) domiciliëring is iets heel anders en heb je minder in de hand.
Veel mensen halen beide vaak door elkaar.

Minerf
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 feb 2018 22:02

ik ben ongelofelijk verbaasd dat een immo een domiciliëring zou verkiezen boven een gewone betaling.

Binnen SEPA (betalingen in Euro binnen de Europese economische ruimte) heb je 2 soorten domiciliëring:
Core en b2b.

Omdat dit om een private persoon gaat is Core van toepassing.
In dit schema kan je tot 8 weken zonder uitleg je betaling terugtrekken. De bank is verplicht dit uit te voeren en dus je geld terug te storten.
Als je het geld gerechtigd verschuldigd was, ben je dit nog altijd, en dus zal je een andere manier van betalen moeten toepassen.
Je kan ook je geld tot 13 maanden terugtrekken als er een ongeautoriseerde inhouding plaats vond.

Dit wil zeggen dat de begunstigde pas na 8 weken zeker is van zijn betaling tov bij een gewone overschrijving is de begunstigde zeker van de betaling eens het geld op zijn rekening staat.

Bij de meeste banken kan je ook een maximum zetten dat er vanaf die partij mag opgevraagd worden.
Zo kan je bij een domiciliëring voor nutsvoorzieningen verhinderen dat een hoge slotfactuur automatisch je rekening plundert.

Veel bedrijven zoals onze syndicus willen net om die onzekerheid niet werken met domiciliëring en dus enkel gewone overschrijvingen krijgen.

Carloscd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 feb 2018 12:28

Bedankt voor de antwoorden

Terug naar “Huren”