Bewijs betaling huur

JDB77
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Bewijs betaling huur

#1 , 15 feb 2018 14:47

Beste,

Half december 2014 hebben we een huurhuis betrokken. Voor de halve maand december dienden we geen huur te betalen omdat we zelf de tuin volledig onder handen hebben genomen. De maand januari werd cash betaald omdat we toen nog geen rekeningnummer van de eigenaar hadden aangezien pas half januari het contract is opgesteld en ondertekend.
Half mei 2017 zijn we verhuisd (eigen woning gekocht). De eigenaar is op de hoogte gebracht in februari na het ondertekenen van de compromis. 3 maand opzeg werd dus voldaan ondanks dat dit eigenlijk niet hoefde (contract werd nooit geregistreerd.
Nu vraagt hij plots bewijs dat de huur van januari 2015 werd betaald. Maar jammer genoeg is het ontvangstbewijs verloren gegaan in de verhuis. Ook vraagt hij nu nog een halve maand huur voor december 2014, ondanks dat afgesproken werd dat dit niet hoefde voor de gedane werken, en nog verschillende andere kosten voor spullen die zouden verdwenen zijn. Er is echter ook nooit een plaatsbeschrijving opgemaakt en ik heb deze spullen daar nooit zien staan.
Hij dreigt nu naar het vredegerecht te gaan omdat ik weiger deze dingen te betalen. Kan hij nog iets eisen?

Mvg,

Jürgen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 feb 2018 15:41

voor het jaar 2014, 2015, 2016, 2017 kan je nog zien op je bankrekening via je PC
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 15 feb 2018 15:47

Voor iets dat niet in de PB stond kan hij niets eisen, en gezien er al helemaal geen PB is kan hij ook niet eisen.
Stom natuurlijk om niets op papier te hebben gezet en al helemaal niet om geen betalingsbewijs te hebben geëist
Heb je geen getuigen? Foto's van de tuin voor en na
Als hij naar de VR trekt zal het natuurlijk woord tegen woord zijn. Indien hij echter via de VR een aantal zaken vraagt om te vergoeden, (zaken die verdwenen zijn; huurschade) en verhuurder weet pertinent dat er geen plaatsbeschrijving is, zal de VR mogelijks wel zien dat tegenpartij oneerlijk is.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 15 feb 2018 15:52

voor het jaar 2014, 2015, 2016, 2017 kan je nog zien op je bankrekening via je PC
januari 2015 was een contante betaling met briefjes en muntstukken. Die zie of voel je niet op en pc :lol:

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 feb 2018 15:57

Wie betaald nu zijn huur cash ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#6 , 15 feb 2018 19:29

Zal voor beiden niet evident zijn.
Als de verhuurder een huursom niet ontving in december 2014 of januari 2015 had die je toen al moeten contacteren/in gebreke stellen.
Als er geen spoor van communicatie kan bewezen worden van zijnentwege is het in elk geval bizar dat hij pas 2 jaar later daarmee boven komt;
Als er geen plaatsbeschrijving werd gemaakt ligt de bewijslast volledig bij de verhuurder voor andere schade.
Mij lijkt die weinig kans te maken.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

venus5010
Berichten: 20

#7 , 16 feb 2018 08:36

Altijd bewijs vragen dat je betaald hebt, als je bij de kruidenier een bewijs krijgt van een betaling van 5€ dan is dat zeker van toepassing op een huur die over een groter bedrag gaat, maak zelf een papiertje, desnoods op wc papier ...
Nu als hij 3 jaar na datum zijn huur opeist en jij kan bewijzen dat gedurende de 3 jaar wel degelijk alles betaald hebt op tijd is de kans groot dat de vrederechter je verhaal wel gelooft, een mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, alleen is die moeilijk te bewijzen.
Er is dus een kans dat je ook niet wordt gelooft, en dan kan je weinig doen.

Als deze eigenaar voor de rechter staat zonder PB zal hij ook minder geloofwaardig overkomen voor de eis van zijn huur voor januari.
Dus gewoon doorgaan en laat hem rustig zelf zijn graf delven, rechters zijn doorgaans zeer goede leugendetectors en hebben het snel door als er een loopje met de waarheid wordt genomen.

Goede les ! Nooit je huur cash betalen !

eylis
Berichten: 8840

#8 , 16 feb 2018 09:27

Toch lijkt het me dat de Rechter dit een vreemde eis zal vinden van de verhuurder; Gezien bovenstaande argumenten én het volgende feit: de verhuurder laat er 3 jaar over gaan om plots huurgelden op te eisen die bij de start van de huurperiode zou voldaan moeten zijn. De verhuurder kan niet bewijzen dat hij die toen opgeeist heeft. Dat is vreemd en doet eerder vermoeden dat er géén openstaande schuld was. Bovendien zal de rechter ook wel bewijzen willen zien dat de huurder deze zogezegde openstaande schuld officieel heeft gevraagd (AS) en dat is er ook niet, neem ik aan? Als de verhuurder dom genoeg is, stapt hij zo naar de rechter zonder jou een AS te sturen .

eylis
Berichten: 8840

#9 , 16 feb 2018 09:33

Nog een tip: heb je de mens expliciet gemeld dat je het betalingsbewijs niet terugvindt? Wel: je kan het intussen best teruggevonden hebben, maar je bent helemaal niet verplicht dat aan hem te tonen. Hij moet voor zichzelf bij het uitschrijven van betalingsbewijzen ook een kopij houden voor zijn eigen boekhouding. Dus vertel de man mondeling dat je in de verhuis je betalingsbewijs teruggevonden hebt, maar dat hij best zelf zijn eigen kopij in zijn boekhouding opzoekt om na te kijken of de som betaald is. Meldt ook dat je het betalingsbewijs uiteraard ter beschikking houdt voor de rechter als hij stappen zou ondernemen. :-)

JDB77
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 feb 2018 13:26

Hij heeft inderdaad nooit enige melding gemaakt van een openstaande schuld. Het betalingsbewijs had ik misschien beter moeten bijhouden maar wie verwacht nu na bijna 3 jaar de betaling nog te moeten bewijzen.
Ik heb nu pas per mail voor de eerste keer hiervoor een schrijven van hem ontvangen. Hij eist nu ook nog een aanzienlijke som voor schade die er niet eens is.

venus5010
Berichten: 20

#11 , 17 feb 2018 08:42

Jouw verhuurder heeft klaarblijkelijk last van verlatingsangst ... :shock: :shock:

De email op zich heeft weinig te betekenen gezien er geen intredende PB is opgemaakt, buiten het feit dat email niet de manier is om dergelijke zaken aan te kaarten.

Ik denk dat het beter is om hem vriendelijk een brief te schrijven waarin u hem uitlegt dat u spijtig genoeg niet kan ingaan op zijn eisen, zonder al te veel in detail te gaan en dat u aandringt op een vlotte medewerking voor de beëindiging van het contract. Doe dit ook per mail en hou alles goed bij, de correspondentie tussen jullie is belangrijk en de kans is ook dat hij zo zijn mond voorbij praat en onofficieel de betaling van de huur wel toegeeft waar u dan wel weer een bewijs heeft.
Maar hou u argumenten voor de rechtbank want daar zal u zeker heen moeten voor uw waarborg op te eisen. Het voordeel is als hij eerst naar de rechter stapt zal hij moeten bewijzen dat die huur in jan niet betaald is en zal hij ook een PB moeten laten zien om de schade te bewijzen, beide dingen die hij moeilijk zal kunnen voorleggen.
Hij is op geld uit dat is zeker, dus kalm en rustig blijven en vriendelijk antwoorden, en probeer de conversatie gaande te houden door vragen te stellen, hou alle correspondentie heel goed bij, als het puntje bij paaltje komt zal dat in uw voordeel komen te staan.

JDB77
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 feb 2018 20:10

Hartelijk dank allemaal voor de feedback. Ik ben toch al wat meer gerust gesteld. Want we bebben nu een eigen huis gekocht en ik steek dat geld liever daarin. Ik zie wel goe het verder loopt.

Franciscus
Berichten: 38596

#13 , 17 feb 2018 21:56

Is de waarborg al terugbetaald?

Terug naar “Huren”