Overlijden huurder

Ilenae
Topic Starter
Berichten: 35

Overlijden huurder

#1 , 13 feb 2018 17:50

Beste, graag wil ik de volgende vragen aan u voorleggen.

Ik vond hierover niets terug op het forum. Alvast dank voor uw hulp!

Op heden worden de gevolgen van het overlijden van een partij in de huurovereenkomst geregeld door artikel 1742 van het Burgerlijk wetboek. Dit artikel bepaalt dat het overlijden van één der partijen geen enkele invloed heeft op de overeenkomst: de erfgenamen van de partijen zullen gehouden zijn tot de verplichtingen die werden aangegaan.

1. Wat als de erfgenaam (of erfgenamen) niet laat weten dat de huurder is overleden en de aangetekende brieven aan de (overleden) huurder uiteraard niet beantwoord worden?

2. Hoe kan de erfgenaam (erfgenamen) de huur betalen als de gelden van de overleden huurder nog niet vrijgegeven zijn in de successie? In eigen naam? Ik neem aan dat de huur ten laste van de nalatenschap is? Tot beëindiging of overname van de huur door een erfgenaam?

3. Wat is een redelijk voorstel aan de erfgenaam als hij laat weten dat hij de huur niet zal overnemen en als het gaat om een overeenkomst van lange duur, in het derde jaar van huur? Normaal gezien is de opzegtermijn 3 maanden, en bedraagt de schadevergoeding 1 maand huur. In het nieuwe huurdecreet - pas van toepassing in september 2018 - las ik dat de overeenkomst automatisch (van rechtswege) beëindigd zal worden op het einde van de 2 de maand na overlijden met een schadevergoeding van 1 maand huur. Dat komt neer op 3 maanden huurinkomen.

4. De rechten en plichten uit de huurovereenkomst, waaronder de betaling van de huurgelden, worden overdragen aan de erfgenamen van de huurder. Moeten zij aan de verhuurder bewijs leveren dat zij erfgenaam zijn? Welk bewijs?

5. Vermits de overeenkomst staat op naam van de overleden huurder, op welk adres en op welke naam moet eventuele briefwisseling na het overlijden?

Ik weet het, het zijn wel wat vragen. Alvast oprecht dank voor uw tijd en advies.

Groetjes

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Huren”