Temperatuur keuken = 13°

Bergop
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Temperatuur keuken = 13°

#1 , 13 feb 2018 14:10

Ik heb eind november een 3-6-9 huurcontract getekend voor het huren van een 3-gevelwoning (bouwjaar 1966) aan 1400€. Vanaf 2 december bewoon ik samen met mijn 2 kinderen het huis. Al vrij stel kwam ik erachter dat er een probleem was van koude komende vanuit de buitenmuur van de keuken. Hier staan lage keukenkasten tegen. Bovendien is er ook een raam in de desbetreffende muur. Wanneer het koud is buiten, komt er zo'n enorme koude door de muur en de raam (nochtans dubbel glas) dat de keuken amper warm te krijgen is. Vorige week was het in de loop van de dag 13° !!! graden in de keuken, ondanks het feit dat ik de thermostaat van de radiator in de keuken op maximum (=5) had staan. In de living, waar de thermostaat van de verwarming hangt, was het 21° graden. Om te vermijden dat de living te snel opwarmt en alzo de radiatoren in de andere plaatsen die plaatsen niet genoeg kunnen opwarmen, heb ik de thermostaten op de radiatoren in de living al op 3 gezet ipv op 5. Nog altijd helpt dit niet. Hetzelfde probleem doet zich voor in de slaapkamer van mijn dochter en ook in mijn kamer. Afgelopen nachten was het daar 11° en dat terwijl de radiator gans de dag op 5 staat. 's Avonds is het daar ok, maar doordat de verwarming lager wordt gezet 's nachts, koelt het dermate af in de slaapkamers, dat de temperatuur daalt tot 11° !!! Ik heb dit reeds meermaals gemeld aan de verhuurder. Vooral omdat ik dit niet ok vind voor een woning waar ik dergelijk hoge huurprijs voor moet betalen. Voor mijn slaapkamer heeft hij voorgesteld om een raam waar nog enkel glas in staat te vervangen door dubbel glas (moet hij in 2020 blijkbaar toch doen). Voor de rest van de woning onderneemt hij niet veel. Wel is hij langs geweest met een mobiele thermostaat, die ik dan bv. in de keuken kan plaatsen. Maar volgens mij is het bij lage temperaturen gewoon dweilen met de kraan open en zal ik dan ook nooit de "normale" temperatuur van 20° in de keuken kunnen bereiken gewoon omdat er teveel koude door de muren komt.
Nog wat extra info : ik heb ondertussen een isolatieplaat aan de achterwand van de keukenkasten laten bevestigen omdat het flessenwater dat in die kasten staat niet te drinken is omdat het zo koud is. Dit probleem is trouwens niet opgelost met de isolatie platen. Wat kan ik doen ? Kan ik afdwingen dat de eigenaar iets doet aan de koude instroom ? Kan ik vragen dat de huur naar beneden wordt aangepast ? Ik ben een beetje ten einde raad.
Alvast bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 feb 2018 15:36

Heb je een EPC rapport bij uw huurcontract ontvangen? Wat is de score?
Hoe dik is die muur? Is het onder een plat dak?
Per aangetekend schrijven de verhuurder hiervan op de hoogte brengen en vragen voor gepaste maatregelen ( bvb muren aan de buitenzijde isoleren, eventueel dak isoleren)
Vanaf 2020 is een verhuurder verplicht zijn dak te isoleren, maar van muren isoleren is er blijkbaar nergens sprake

Bergop
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 feb 2018 16:19

EPC bedraagt 589

Wat kan ik doen indien de eigenaar niet reageert ?

Wat bedoel ik : ik wil gerust een aangetekend schrijven sturen, maar als ik "juridisch" geen poot heb om op te staan dan legt hij dat zeker naar zich neer. Zowel de verhuurder als zijn kleinzoon zijn ingenieur/architect. Die gaan zich door mij als "huurdertje" niet laten inpakken als ik hen wettelijk niets kan maken.

Reclame

KJ86
Berichten: 2662

#4 , 13 feb 2018 18:42

Voor gebrekkige isolatie is de verhuurder niet aansprakelijk.
Je loopt voor op uw tijd, in de toekomst zal je de verhuurder wel in gebreke kunnen stellen.

Praktische oplossing is simpel, elektrische bijverwarming.

https://www.vandenborre.be/welke-bijver ... verwarming

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 13 feb 2018 19:58

:roll: Ergens in mijn geheugen blijven hangen: Wete gij wel, wat dat da kost ? Elektrisch verwarmen is nu niet de goedkoopste oplossing.

Gezien het beroep van de verhuurder moet hij wel weten wat er speelt, en moet hij er iets aan gaan doen. Zonder meer.

Akkoord, u wordt ook verondersteld uit uw doppen te kijken als u een huis bezoekt, maar dit gaat gewoon te ver. Ook die EPC score van bijna 600 is m.i. nog te laag omzo'n resultaten te verklaren.

Is de verwarmingsinstallatie wel berekend voor haar taak ? Is die nagezien en onderhouden, heeft het water een voldoende hoge temperatuur...

In elk geval, begin asap met hetgeen mava105 aanraadt, meld hem (de verhuurder dus) aangetekend de gebreken, en vraag, neen eis, maatregelen. u betaalt er genoeg voor.

Sirkii
Berichten: 5395

#6 , 13 feb 2018 20:03

Zoals geschreven kan je isolatie niet afdwingen ;-(. Je kan maatregelen vragen maar eisen ? ...

Uit je beschrijving blijkt dat de dimensionering van de radiators niet goed uitgevoerd is. Je kan daar omheen werken: Zet de termostaat in de woonkamer (veel) te hoog en regel de temperatuur overal met de thermostatische kranen. Verhoog eventueel de temperatuur van de verwarmingswater als t nog niet warm genoeg wordt. Om de circulatiepomp niet constant te laten draaien plaats je een tweede termostaat.

Elke avond de termostaatkranen in de living op bv stand 1 zetten zodat boven nog verwarmd wordt. Je kan goedkoop termostaatkranen kopen met ingebouwde klok.

Hou je energieverbruik wat ik de gaten om bij de afrekening niet al te hard te verschieten.

1.400€ is al een hoge huur. Met een dergelijk budget is er veel keuze op de huurmarkt en mag je je aan een tip top in orde zijnde nieuwbouw verwachten. Voor dat budget weet ik 5 cohousers die in de rand van Leuven een tip top in orde zijnde vijfslaapkamervilla gehuurd hebben. Bekijk dus de optie om te verhuizen. Je zit natuurlijk met de 3 maand verbrekingsvergoeding en opnieuw verhuiskosten.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 feb 2018 20:10

Z Je kan goedkoop termostaatkranen kopen met ingebouwde klok.
Hou de oude kranen bij, en zet ze terug bij verhuis op einde huur. Je kan die dan nog verkopen op 2de hands of dergelijke

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 feb 2018 20:13

:
Gezien het beroep van de verhuurder moet hij wel weten wat er speelt, en moet hij er iets aan gaan doen.
MOGELIJKS HEEFT HIJ HET VERSLAG ZELF OPGEMAAKT, ARCHITECT ZIJNDE. KIJK DAT EENS NA.

tira00
Berichten: 929

#9 , 13 feb 2018 20:28

Hebt u al gekeken of er geen lucht in de buizen zit?

Blaatpraat
Berichten: 3791

#10 , 13 feb 2018 20:55

Inderdaad: hebt u de radiator in de keuken al ontlucht?
Lijkt mij eerder dit te zijn.

Krijgt de radiator in de keuken wel warm (in alle hoeken voelen)?
Indien wel, dan zal het een verkeerde plaatsing, of een verkeerde druk op de ketel zijn.

Bergop
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 feb 2018 09:22

Bedankt voor al jullie reacties. Ik wou even wat feedback geven : chauffages zijn ontlucht, doorstroompomp is al naar gekeken en het water staat al bloedheet (80°). Het probleem zit hem ook niet in het feit dat de chauffages te klein zijn, maar in de extreme hoeveelheid koude die binnen komt. Het is als dweilen met de kraan open. Vandaar dat het ook nooit mogelijk zal zijn om bv. 20° in de keuken te krijgen als het buiten bv. 0° is.

Reageert er normaal een jurist op deze posts ? Zo ja, heb ik een poot om op te staan ? Kan ik isolatie afdwingen ? Zo nit, kan ik aankaarten dat de 1400€ echt niet in verhouding is met wat ik hier krijg ?

Bergop
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 14 feb 2018 11:01

En BTW er staan op alle radiatoren thermostatische kranen, daar "speel" ik dus al mee. Puur teveel koude die binnen komt.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#13 , 14 feb 2018 12:12

Wordt de ketel regelmatig onderhouden? Dat hielp bij ons in ieder geval.

j.demoor
Berichten: 10360

#14 , 14 feb 2018 12:15

“Art.5.§1.Elke woning moet voldoen aan..3° de winddichtheid, de thermische isolatie en de verwarmingsmogelijkheden, vooral de aanwezigheid van voldoende veilige verwarmingsmiddelen om de woongedeelten met een woonfunctie tot een normale temperatuur te kunnen verwarmen en, indien nodig, te kunnen koelen tegen redelijke energiekosten of de mogelijkheid om die middelen op een veilige manier aan te sluiten;Art.15.§ 1. Met behoud van de toepassing van artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet kan de burgemeester, op eigen initiatief of op verzoek, een woning die niet beantwoordt aan de vereisten en normen, vastgesteld met toepassing van artikel 5, bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren, op voorwaarde dat de gewestelijk ambtenaar de ongeschikt- of onbewoonbaarverklaring geadviseerd heeft en na de eigenaar en de bewoner gehoord te hebben. De burgemeester neemt in dat geval alle maatregelen die hij noodzakelijk acht ter uitvoering van zijn besluit.”(Vlaamse Wooncode 15 juli 1997 in https://codex.vlaanderen.be).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 14 feb 2018 12:17

Was je er niet bij bij de inhuurname? Heb je jezelf nooit de bedenking gemaakt dat dit wel een zeer hoge huur is?
Tenzij het natuurlijk een zeer groot huis is en in Knokke gelegen.
Indien de verhuurder geen maatregelen wil nemen, kan je toch gewoon 15 cm isolatie platen op een lattenwerk zetten, en bij vertrek terug afbreken. Een ietwat handige Harry kan dit oplossen.

Terug naar “Huren”