Vriend die in onze huurwoning blijft tijdens verlof

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

Vriend die in onze huurwoning blijft tijdens verlof

#1 , 11 feb 2018 16:06

Stel dat wij (wij huren een woning) een maand naar het buitenland gaan, en tijdens die maand verblijft een vriend/familielid in onze huurwoning omdat die tijdelijk dakloos is en kan zo een beetje alles onderhouden, ZONDER daarvoor aan ons te betalen (misschien enkel wat elektriciteit/water verbruik) ... mag dat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 11 feb 2018 16:40

Uw vriend is dus dakloos. Hij heeft dus nu geen domicilie ?

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#3 , 11 feb 2018 16:45

Nee hoor, is niet dakloos en heeft wel elders domicilie ... zijn domicilie staat bij de ouders, hij is eigenaar van een appartement dat nog in de verbouwingsfase zit maar dus nog niet bewoonbaar, pas ook uit elkaar met partner en kan dus daar ook niet meer verblijven, hij woont nu tijdelijk bij een andere vriend in diens prive woning maar daar heeft hij weinig privacy en aangezien onze woning toch even leeg zal staan dachten we dat het misschien wel goed zou zijn als hij daar even kon verblijven, hij wat meer privacy (en dichter bij werk) en wij hebben iemand die een beetje alles kan onderhouden ... ik ken deze persoon al van in mijn jeugd en heb volledig vertrouwen in hem.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 11 feb 2018 18:46

Je mag vrienden laten logeren bij jou. Je moet daar zelf zelfs niet aanwezig zijn. voorbaarde is wel dat het gaat over een periode die aannemelijk is voor een tijdelijke logeerpartij. Meer dan 3 maanden zou ik ook iets op papier zetten waaruit blijkt dat dit over een logeerpartij gaat en dat je er geen huur voor vraagt.

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#5 , 11 feb 2018 21:24

Je mag vrienden laten logeren bij jou. Je moet daar zelf zelfs niet aanwezig zijn. voorbaarde is wel dat het gaat over een periode die aannemelijk is voor een tijdelijke logeerpartij. Meer dan 3 maanden zou ik ook iets op papier zetten waaruit blijkt dat dit over een logeerpartij gaat en dat je er geen huur voor vraagt.
Ok, bedankt. Ja, dat is het inderdaad, gewoon een logeerpartij (sowieso niet langer dan 1 a 2 maanden) zonder dat we er huur voor vragen gewoon omdat dit nu toevallig zo goed uitkomt en wij deze persoon zeker vertrouwen ... fijn voor beide patrijen want wij zullen ook wel blij zijn dat ons huis er bewoond blijft uitzien (ondanks het feit dat we hiervoor wel maatregelen getroffen hadden), maar dus niet uit noodzaak of om er geld uit te halen ofzo ...

Terug naar “Huren”