Huurschade moet ik de nieuwprijs betalen?

Melvin A.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huurschade moet ik de nieuwprijs betalen?

#1 , 09 feb 2018 19:58

Ik heb na 7 jaar de huurovereenkomst opgezegd. Nu werd er tijdens de plaatsbeschrijving door de huisbaas opgemerkt dat de keramische kookplaat beschadigd is door gebrek aan onderhoud. Er zijn namelijk twee vuren die sporen vertonen van “inbranding” die niet verdwijnen na grondige reiniging. De rest van de woning was in perfecte staat.

Ik zat hiermee verveeld en stelde voor om hier financieel in tegemoet te komen. De huurbaas eist echter dat ik voor de volledige kosten opdraai (aanschaf en plaatsing) van een kookplaat van hetzelfde merk. Dit vond ik iets teveel van het goede gezien de kookplaat bijna 10 jaar oud is.

Vandaar mijn vraag of ik verplicht ben om de nieuwprijs te betalen voor de kookplaat? Zo niet hoe zal het berekend worden?

Alvast bedankt voor jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 09 feb 2018 20:52

Kan je niet gewoon de ingebrande plaat (metaal of keramisch glas?) laten vervangen, en daar een prijs voor overeenkomen? Een volledig nieuwe kookplaat vind zelf er wel wat over.

Het zou wel normaal dat u daar uw deel (te onderhandelen) zou van dragen.

Franciscus
Berichten: 38600

#3 , 09 feb 2018 20:57

Na 7 of 10 jaar is die toch volledig afgeschreven.
In een mij gekende zaak was wegens een kras een (fineer)eiken deur voor de eigenaar een nieuwe deur voor de vrederechter ( na aangestelde expert) toen 20 fr.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38600

#4 , 09 feb 2018 21:29

Ook eens lezen
viewtopic.php?f=43&t=69906 bij Xenophon een goede uitleg in de link.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 feb 2018 09:07

Men dient enkel de werkelijke waarde van vandaag te vergoeden. Dus rekening houdende met een vetusteit van 7 jaar (als die kookplaat toen nieuw was, anders meer.
Informeer eens bij het merk waar de die plaat vandaan komt wat een herstelling zou kosten en een nieuwe.
Met het typenummer van het toestel kan je vragen naar de ouderdom ervan. Indien ouder dan 15 jaar is de waarde nog 0,00 €

Melvin A.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 feb 2018 12:08

Alvast bedankt voor jullie reacties. Het heeft me goed op weg geholpen. Ik ga voorstellen om de helft te betalen van een nieuwe plaat. We zullen zien.

Terug naar “Huren”