Huisregels Appartement

Kiley
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huisregels Appartement

#1 , 08 feb 2018 23:05

Hallo,

Samen met mijn vriend woon ik sinds augustus 2017 in een nieuwbouw appartement, in augustus hebben we ook het huurcontract getekend en dat we elke maand tussen de 60€ en 70€ service kosten moeten betalen ( we betalen ondertussen 77€ per maand ).

Vandaag 8 februari 2018 krijgen we de “huisregels” van het syndicaat :lol:

De eerste nieuwe huisregel wat mij niet bevalt :

- Bij in en uitrek van de woning is een bedrag van 50€ door de huurder aan de verhuurder over te maken, de verhuurder maakt het bedrag over naar de syndicus. .

Waarvoor die 50€ zijn staat er niet, dat is ons ook nooit vermeld van te voren dat die kosten erbij komen.

De tweede :

- Zonder toestemming van het syndicaat mag geen andere vlag opgehangen worden dan de Belgische nationale vlag, de gemeentevlag, de vlag van de Duitstalige gemeenschap, de Waalse vlag en de Europese vlag.

Wat is als ik nu de Vlaamse vlag wil en met voetballen ben ik voor Spanje ? Mogen hun mij verbieden als ik een vlag wil ophangen op het balkon van een ander gewest of land ?


En de laatste maar ook de leukste :

- Verhuizen mag niet via het trappenhuis en ook niet via de lift. Bij mogelijkheid een verhuisbedrijf in huren.

Ja, deze klinkt mij ook gek in de oren.
Mijn bankstel is zoals de rest van de meubels via de lift naar binnen gekomen en zal ook via dezelfde weg weer naar buiten gaan.

Moet ik me houden aan die 50€ ? Mag ik een andere vlag ophangen ? En de derde hoef ik eigenlijk niet echt een antwoord op, is gewoon belachelijk.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
appartementsgoeroe
Berichten: 144
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2018 23:34

Die derde regel is niet belachelijk en wordt bijna overal opgelegd.
En vanzelfsprekend dient u aan het intern reglement te gehoorzamen.
Ook de eigenaars moeten dat.
Uw huurcontract zal er trouwens naar verwijzen.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 09 feb 2018 00:02

Als het huurcontract daar naar verwijst en als die kosten opgenomen zijn in uw huurcontract.
Ik vermoed dat er bepaalde kosten doorgerekend worden - dat kan maar dan moet dat in uw huurcontract staan en moet u de nodige documenten hebben gekregen verslagen van de algemene vergaderingen waarin dat beslist werd en liefst voor u het contract tekende en het huishoudelijk reglement van het gebouw dat u allen samen met uw huurcontract hebt gekregen.
Als de kosten voorzien waren en nu enkel aangepast werden aan de nieuwe tarieven kan het wel.

Als huurder hebt u niets te maken met syndicus zijn kosten als dat niet voorzien werd in uw huurcontract.
Uithangen aan balkon ... zou idd. aan regels kunnen gebonden zijn ... maar dan op zijn minst alle Belgische vlaggen ook die van Brussels hoofdstedelijk gewest en Vlaanderen.

Reclame

Kiley
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 feb 2018 00:23

Oké eerste en laatste keer dat ik een appartement huur. Dus als hun een regeltje aanpassen moet ik me er maar aan houden. Dat met de vlaggen vind ik gewoon racistisch, hier wonen ook Duitsers en Turken..

Dat reglement is op 4 december gemaakt.

Mijn huurbaas is er ook mee akkoord gegaan dat ik een hond mag hebben, nu staat in het reglement alleen “kleine huisdieren”. Ik heb een Pitbull geen Chihuahua, moet ik mij daar nu dan ook aan houden ?

Raar dat je het reglement zo mag aanpassen aan de mensen die hier wonen.

Bedankt voor het antwoord, het heeft dus geen zin om hier te veel tijd in te duwen, gewoon weer verhuizen :)

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 09 feb 2018 00:32

Ik heb duidelijk geschreven als u die gegevens had gekregen bij uw huurcontract.
Alles wat daarna als kosten en wijzigingen wordt beslist is discutabel want niet voorzien in uw overeenkomst.
Dus extra kosten niet verhaalbaar.
Wijziging van andere zaken zeer betwistbaar of ze moeten 'normaal' zijn.
Als u een hond hebt en dat staat zo in uw contract dan is een huidige wijziging niet zomaar afdwingbaar.

Kiley
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 feb 2018 01:10

Super bedankt Franciscus, ik had u eerste bericht nog niet gelezen voordat ik al had geantwoord op appartementsgoeroe :) Fijne Avond

Meeboo
Berichten: 1488

#7 , 09 feb 2018 11:25

.

Bedankt voor het antwoord, het heeft dus geen zin om hier te veel tijd in te duwen, gewoon weer verhuizen :)

Maar met de verhuislift ipv de personenlift. Je zou niet de eerste zijn die bestaande krassen mag vergoeden wegens het onrechtmatig gebruik van de personenlift

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 09 feb 2018 12:33

Het volstaat dat in het huurcontract van het appartement staat dat men zich moet schikken naar het huishoudelijk reglement.
Wordt dat reglement aangepast dan moet de huurder er zich nog steeds naar schikken.
Zo gaat dat indien men een appartement huurt dat valt onder de wet op de gedwongen mede-eigendom.
Anders worden appartementsgebouwen onbeheerbaar.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 09 feb 2018 15:54

Normaal hangt dit reglement wel ergens in de inkomhal

lansbergentoch
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 feb 2018 02:08

Het volstaat dat in het huurcontract van het appartement staat dat men zich moet schikken naar het huishoudelijk reglement.
Wordt dat reglement aangepast dan moet de huurder er zich nog steeds naar schikken.
Zo gaat dat indien men een appartement huurt dat valt onder de wet op de gedwongen mede-eigendom.
Anders worden appartementsgebouwen onbeheerbaar.
Dus als je toevallig met je grote hond een appartement huurt, en als daarna in het reglement een aanpassing gebeurt die zegt dat enkele kleine honden zijn toegelaten dan moet de huurder zich ernaar schikken en zijn grote hond gaan omruilen voor een kleiner exemplaar ?? (En dan liefst nog tegen een dwangsom van x aantal euro per dag dat de grote hond nog in het appartement is :)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 11 feb 2018 10:36

Ja. Als de reden waarom men dat beslist gewettigd is, niet tegen de wet indruist, is dat zo.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 12 feb 2018 15:51

Maar de eigenaar moet u wel in kennis stellen - uithangen van huishoudelijk reglement moet dan wel gebeuren in een afgesloten kast.
(beletten dat het door eender wie verwijderd wordt)

Kiley
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 12 feb 2018 20:26

Iedereen bedankt voor het antwoorden.

Wij hebben gelukkig 1 jaar contract tot augustus 2018.
Ik ga hem morgen voorstellen dat we het appartement al te huur zetten en samen een nieuwe huurder zoeken.

Anders zijn we gewoon in Augustus weg.

Fijne avond.

Terug naar “Huren”