Huurcontract stipuleert geen opzeg

moreau1980
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huurcontract stipuleert geen opzeg

#1 , 08 feb 2018 10:39

Hopelijk kan iemand mij duidelijkheid brengen in het volgende.
Sinds 1/05/2013 heb ik huurcontract voor gemeubelde studio (Vlaanderen), geen domicilie/hoofdverblijfplaats, contract werd geregistreerd. Het contract werd destijds opgemaakt voor een periode van 1 jaar, nadien gewoon stilzwijgend verlengd.
Deze maand informeer ik mijn verhuurder dat ik vanaf 1 maart het huurcontract wens op te zeggen, volgens het getekende contract is er geen opzeg vereist, er staat letterlijk bij Artikel 2 aanvangsdatum-duur en opzeg-indexering:
De huurovereenkomst wordt afgesloten voor een periode van 1 (één) jaar,
die ingaat op 1 mei 2013 om te eindigen op 30 april 2014.
Deze overeenkomst eindigt dan ook van rechtswege op 30 april 2014.
Een opzeg is voor geen van beide partijen vereist.
Indien de huurder na beëindiging van de overeengekomen periode het eigendom toch zou blijven bewonen zonder verzet van de verhuurder mondt dit uit in een stilzwijgende verlenging. Deze stilzwijgende verlenging gebeurt tegen dezelfde voorwaarden ook wat betreft de duur.
Bij verlenging is het contract uiteraard onderhevig aan indexering.


Nu zegt de verhuurder dat ik volgens de Belgische wet 3 maanden opzeg heb aangezien het contract geregistreerd werd?
Is dat zo? Of proberen ze mij op te lichten?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 08 feb 2018 11:04

In principe kan uw opzeg maar eindigen op 30 april (verlenging per jaar). Bij een contract van gemeen recht kan er volgens mij vrij overeen gekomen worden wat de opzegtermijn is.
"sowieso" schrijf je zo.

Huur-Recht.be
Berichten: 20
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 feb 2018 11:19

Bij een schriftelijke huurovereenkomst voor bepaalde duur eindigt de huurovereenkomst van gemeen recht (geen hoofdverblijfplaats) gewoon op het einde van de huurtermijn, zonder dat een opzeg noodzakelijk is. In principe kan geen van beide partijen het contract vroegtijdig beëindigen door een opzeg te geven, tenzij bij onderling akkoord.

Wanneer de huurder, zonder verzet van de verhuurder, na het verstrijken van de huurtermijn het pand blijft betrekken en de huurprijs verder betaald, wordt de huurovereenkomst stilzwijgend verlengd tegen dezelfde voorwaarden als het oorspronkelijke contract.

Een opzeg door de verhuurder is in principe niet noodzakelijk opdat het contract zal eindigen. Toch is het nuttig voor de verhuurder om het einde van het contract tijdig te melden aan de huurder, om een latere stilzwijgende wederverhuring tegen te gaan.

Door de stilzwijgende verlengingen eindigt uw huurcontract nu in principe op 30 april 2018, tenzij er opnieuw stilzwijgende verlenging gebeurt natuurlijk. U kan het pand alsdan dus verlaten, en niet vroeger. Tenzij onderling akkoord. U meldt dit zo aan de verhuurder, om opnieuw stilzwijgende wederverhuring te voorkomen.

Die drie maanden zijn aldus niet van toepassing!

Reclame

moreau1980
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 feb 2018 11:32

Bedankt voor de reacties.
Dus ik kan pas op 30/4/18 zonder opzegvergoeding het pand verlaten, dwz als ik vanaf 1/3/18 eruit ga, ik nog 2 maanden huur aan de verhuurder verschuldigd ben?

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 08 feb 2018 12:57

Klopt.
"sowieso" schrijf je zo.

moreau1980
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 feb 2018 13:09

Bedankt, had ondertussen nog gebeld met Jurifoon en zij bevestigen mij hetzelfde.

Terug naar “Huren”