Studentenstudio - Wooneenheid

TiboVDS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Studentenstudio - Wooneenheid

#1 , 07 feb 2018 19:52

Goedenavond,

Ik was onlangs op zoek naar een studio om te huren als student zijnde en had enkele vragen omtrent de legaliteit ervan.

Na even gezocht te hebben kwam ik op een studio uit die door de verhuurder verhuurd wordt als "appartement".
Er was een akkoord met de verhuurder om geen domicilie te zetten op het verhuurde appartement; echter staat dit appartement geregistreerd als wooneenheid en niet als studentenstudio. Ik heb me al laten vertellen dat dit een "grijze zone" is en dat ik hiermee zou moeten opletten.

Verder staat er in het contract ook het volgende.
Het verhuurde goed zal door de huurder gebruikt worden als woning, met uitsluiting van ieder professioneel gebruik.
Dit lijkt me erop te wijzen dat er wel domicilie zou komen, niet? Een aanpassing van het contract werd dan ook aangevraagd, en de verhuurder heeft voorgesteld om het aan te passen gebaseerd op een modelcontract (https://kot.gent.be/node/141 | Contract)

Nu vraag ik me het volgende af; Is het mogelijk om een appartement zonder domicilie te huren als student zijnde, wetende dat het verhuurd wordt als een wooneenheid? Indien mogelijk; zijn er dingen waarop er zeker moet gelet worden? Zijn er risico's aan verbonden? Hoe zit dit met de brandverzekering?

Alvast Bedankt!
- Tibo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 07 feb 2018 19:59

De grootste vraag is: wie zal er de extra belastingen op dit pand betalen?
Dit lijkt mij logischerwijs voor jou als huurder zijnde, maar je laat best aan de verhuurder weten dat deze er aan zullen komen volgend jaar.

Is het in Gent of in Leuven dat je wenst te huren?

TiboVDS
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 feb 2018 20:10

Daar is niets van ter sprake gekomen in het huurcontract.
Leek me alsof dat in de prijs zou zitten.

Ik wens in Gent te huren.

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 07 feb 2018 21:38

Dus: om geen problemen te hebben met de verhuurder, bespreek je dit best op voorhand.
Er zullen extra taksen komen, omdat er niemand gedomicilieerd is.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 08 feb 2018 09:23

Staat er nergens in dat contract, dat alle taksen ten laste van de huurder vallen?
En het is niet de verhuurder die een domicilie zet, maar dat moet je zelf doen.

Een studio is toch ook een wooneenheid?

Terug naar “Huren”