schadevergoeding vroegtijdig opzeg door verhuurder?

equilibrium
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

schadevergoeding vroegtijdig opzeg door verhuurder?

#1 , 06 feb 2018 22:49

Situatie:

1)huurovereenkomst getekend 1 jaar van 01/03/2016 tem 28/02/2017 dat stilzwijgend werd verlengd. ( niet opgezegd ten minste 3 maand voor einde huurovk zoals bepaald door de overeenkomst)
2) goed werd in september 2017 verkocht aan nieuwe eigenaar.
3) deze stuurt in november opzegsbrief ( zonder uitleg)zodat huidige huurovk afloopt op 28/02/2018.
4) terwijl we een datum voor de plaatsbeschrijving onderling op 28/02/2018 hebben bepaald, heeft hij ons gedagvaard (maar niet betekend), en werden we veroordeeld bij verstek ( eruit tegen 01 maart, occupatievergoeding van 41 eur per dag + aanduiding expert voor de plaatsbeschrijving + gerechtskosten)

Mijn vragen:

1) is het contract na de stilzwijgende verlenging niet automatisch een huurovk lange duur van 9 maand geworden vanaf 01/03/2017?
2) Indien ja, aangezien opzeggingstermijn van zes maanden niet werd nageefd en geen vergoeding werd betaald, kan ik hem nu toch zelf dagvaarden voor schadevergoeding wegens niet reglementait opzeggen huurcontract 9 jaar?
3) Indien schadevergoeding mogelijk, hoeveel maanden wordt wettelijk voorzien wegens niet reglementait opzeggen huurcontract 9 jaar? Ik zie op het net enkel negen maanden huur aan het einde van de eerste driejarige periode, maar we zijn nog maar in jaar 2 van de 9.

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 06 feb 2018 23:00

U bent reeds veroordeeld. Hoe gaat u dan nog schadevergoeding eisen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

equilibrium
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 feb 2018 23:07

Veroordeeld bij verstek maar vonnis is niet betekend.. dus termijn om verzet aan te tekenen of hoger beroep is nog niet beginnen lopen..

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 06 feb 2018 23:19

Veroordeeld bij verstek maar vonnis is niet betekend.. dus termijn om verzet aan te tekenen of hoger beroep is nog niet beginnen lopen..
Stond de mogeljkheid tot stilzwijgende verlenging met één jaar in het contract?
Is, indien contract is overgegaan naar 3-6-9, het contract geregistreerd?
Gaat de nieuwe eigenaar er zelf wonen?

EN: wat staat er als reden in het vonnis?
Want, indien contract niet geregistreerd is dan kan
de koper kan de huurovereenkomst beëindigen:
●mits een opzegging van drie maand (in plaats van zes maand);
●om het goed persoonlijk te betrekken, of om belangrijke werken uit te voeren of mits een vergoeding.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

equilibrium
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 feb 2018 23:31

Stond de mogeljkheid tot stilzwijgende verlenging met één jaar in het contract? Ja
Is, indien contract is overgegaan naar 3-6-9, het contract geregistreerd? Oorspronkelijke huurcontract is getekend bij immokantoor dus ik ga ervan uit van wel, kan ik morgen laten nakijken maar kans is dus zeer klein dat het niet geregistreerd is.
Gaat de nieuwe eigenaar er zelf wonen? Ja, maar er stond geen motief in zijn opzegbrief

Geen motivatie bij vonnis, wegens vonnis bij verstek..( we wisten niet dat we gedagvaard werden)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 07 feb 2018 00:24

U hangt reeds wegens de mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging.....
want dan is het dus niet overgegaan in 3/6/9.....
Dat zal de reden zijn waarom u werd veroordeeld.
Er werd correct opgezegd.
Contracten van bepaalde duur worden niet geregistreerd want niet verplicht.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6854

#7 , 07 feb 2018 07:13

U hangt reeds wegens de mogelijkheid tot stilzwijgende verlenging.....
want dan is het dus niet overgegaan in 3/6/9.....
Dat zal de reden zijn waarom u werd veroordeeld.
Er werd correct opgezegd.
Contracten van bepaalde duur worden niet geregistreerd want niet verplicht.
Toch een kleine bedenking : volgens mij is registratie wel verplicht voor alle huurcontracten (woninghuur)ook voor contracten van bepaalde (korte) duur, maar is er enkel een sanctie bij "normale" contracten van 9 jaar. In theorie loopt de verhuurder met een hctr van korte duur , en zonder registratie, wel het risico van een monsterboete van wel 25 € , als ik me niet vergis.
Als iemand het juiste tarief kent, graag!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 07 feb 2018 11:43

Een huurder met een huurcontract van (maximaal) drie jaar kan nooit zonder meer van vandaag op morgen weg, zelfs niet als u de registratie vergetenis (arrest van 4 februari 2010 zette het Grondwettelijk Hof ).

Maar het klopt dat er verplichting is tot registreren, maar het vergeten heeft buiten een risico op boete (voor de verhuurder) geen enkel gevolg.
Voor de huurder maakt het dus niets uit, hij krijgt niet meer rechten als het contract niet werd geregistreerd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 feb 2018 13:46

Waarvoor werd u gedagvaard? In heel uw verhaal zie ik geen enkele reden waarom de nieuwe eigenaar dit zou doen, dus wat mist er hier?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#10 , 07 feb 2018 19:56

Waarvoor werd u inderdaad gedagvaard, en hoe komt het dat u van niets wist?
Een dagvaarding gebeurt normaal door een deurwaarder, dus het is in feite onmogelijk om dit niet te weten...

Terug naar “Huren”