Stilzwijgend verlengd contract

Position
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Stilzwijgend verlengd contract

#1 , 05 feb 2018 12:39

Mijn huisbaas heeft mijn contract van 1 jaar niet tijdig opgezegd. Ik lees dat dit dan automatisch overgaat in een contract van 9 jaar. Moet er nu een nieuw contract ondertekend worden (contract van 9 jaar)? Of is dit niet nodig? Mat andere woorden, contract 1 jaar loopt af op 1 april, daarna heb ik niks meer ondertekend. Is dit wettelijk in orde?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Huur-Recht.be
Berichten: 20
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 feb 2018 14:03

In afwijking van het standaard negenjarige huurcontract, kunnen partijen ook een schriftelijk huurcontract voor maximum drie jaar sluiten. Deze bepaling biedt de oplossing voor een aantal specifieke situaties, zoals bv. studentenkoten.

De overeenkomst moet verplicht schriftelijk gebeuren. Indien geen geschrift voorhanden is wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor negen jaar.

De korte huurovereenkomst neemt een einde als een van de partijen een opzegging betekend minstens drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duurtijd.

Bij gebreke aan tijdige opzeg of indien de huurder het gehuurde goed na het eindigen van de termijn zonder verzet van de verhuurder blijft bewonen, wordt de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor de duur van negen jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke korte huurovereenkomst haar aanvang nam. Vanaf dan gelden de normale opzegregels bij woninghuur.

Er moet geen nieuw contract worden afgesloten. Het oude contract wordt automatisch geacht voor 9 jaar te zijn aangegaan.

https://huur-recht.be/kennisbank/woning ... ract-opzeg

Reclame

Terug naar “Huren”