Opzeg door huurder na 6 maanden

hanver
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Opzeg door huurder na 6 maanden

#1 , 05 feb 2018 10:49

Volgende doet zich voor:

01/09/2017 verhuur 9 jaar
10/09/2017 Aangetekend schrijven van mij aan bewindvoerder/advocaat wegens overlast (melding: aanpassen of opkrassen)
12/09/2017 Antwoord bewindvoerder/advocaat per mail: - neemt contact op met huurder en bespreekt
- vraag om mogelijkheid om kostenloos op te zeggen indien nodig.
12/09/2017 Bevestiging van mij per mail toen: kostenloos opzeggen mag
14/09/2017 Telefonisch contact met huurder: gaat zich aanpassen.

01/02/2018 Ontvangst opzegbrief aangetekend (van bewindvoerder). opzeg vanaf 01/02 tem 30/04/2018. (In mijn ogen te laat).

05/02/2018 contact met huurder: opzeg omwille van persoonlijke redenen (dichter bij werk wonen)

wat zijn mijn rechten nu?. volgens mij 3 maanden opzeg vanaf 01/03/2018 + verbrekingsvergoeding van 3 maanden

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 feb 2018 12:12

Je hebt hem toch op 12.09.2017 de toestemming geven om kosteloos op te zeggen? Dan kan je daar niet meer op terugkomen. De opzegperiode van 3 maand blijft echter van tel.

hanver
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2018 18:54

Beste mava105,

Klopt dat Ik dat toen heb gezegd (per mail, en op de toestand toen... nl. Na 10 dagen reeds overlast bij andere bewoners).
Echter daarna is telefonisch overseen gekomen dat hij zich zou gedragen. Dat deed in mijn ogen de keuze vervallen.
Mvg

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 05 feb 2018 19:59

Je kan niet zelf als rechter optreden. Je hebt erin toegestemd en al je nu wil veranderen zal je naar de VR moeten.
Wat ga je zeggen, als de huurder naar de VR trekt? Heb je bewijzen van uw bewering? Heb je hem aangetekend erop gewezen dat hij overlast veroorzaakt?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 feb 2018 23:06

Je hebt een keuze gegeven en aangetekend overgemaakt. De huurder heeft een keuze gemaakt.
Dan kan hij niet nadien eenzijdig de andere optie toepassen. De optie geldt evenmin tot het einde der tijden (of het einde der contract).
Als er geen termijn vooropgesteld is bij je aanbod, dan geldt de redelijke termijn.
Als je al na 10 dagen zulke stappen moet zetten, en er nadien blijkbaar niets meer moest gebeuren, dan lijkt dit impliciet alleszins aan te geven dat huurder voor optie "aanpassen" gekozen heeft. Je hebt een begin van schriftelijk bewijs (aangetekend schrijven) - in principe kan je dit aanvullen met getuigen en vermoedens (bv. getuigenissen van andere bewoners die niet langer last hadden).

Na 5 maanden lijkt mij bovendien die redelijke termijn - gelet op de dringendheid ten bewijze aangetekend schrijven na 10 dagen - ook verstreken.

Je blijft uiteraard wel afhankelijk van de interpretatie van - in extremis - de vrederechter.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 06 feb 2018 08:51

Veel zal afhangen van hoe u de optie precies hebt geformuleerd.

U had zich beter kunnen indekken door de telefonische belofte "aanpassen" op schrift te zetten en de andere mogelijkheid expliciet in te trekken. Of in de eerste plaats een deadline voorop te stellen.
"sowieso" schrijf je zo.

KJ86
Berichten: 2663

#7 , 06 feb 2018 10:59

Je geeft bovendien een slecht signaal door een slechte huurder kosteloos te laten vertrekken. De huurder weet immers als hij de boel op stelten zet, hij weg mag zonder verbrekingsvergoeding. Die bewindvoerder heeft u serieus liggen.

hanver
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 06 feb 2018 13:13

Allen,

bedankt voor jullie feedback... het wordt een dubbeltje op z'n kant....

Kent iemand dan nog enige rechtspraak ivm de opzegtermijn. De brief werd gepost (aangetekend) op 30/01. Maar ik kreeg ze pas van de postbode op 01/02... Dan zou in mijn ogen de opzeg pas ingaan op 01/03.

- klopt dit?
- moet ik hem hiervan in kennis stellen (hij zou t moeten weten van kaartje wat hij van facteur krijgt)?

Ben (beetje) gepikeerd omdat ik de man kansen heb gegeven (hem laten huren, en hem na 10-12 dagen tweede kans te geven). ik moet zeggen dat hij zich daarna gedragen heeft (Kreeg klachten van medebewoners, daarna niet meer). Maar nu beslist hij dus om prove redenen weg t e gaan.

Mvg

adizal

#9 , 06 feb 2018 16:47

Kent iemand dan nog enige rechtspraak ivm de opzegtermijn. De brief werd gepost (aangetekend) op 30/01. Maar ik kreeg ze pas van de postbode op 01/02... Dan zou in mijn ogen de opzeg pas ingaan op 01/03.


Postdatum 30/01/ telt en opzeg is wel 3 maanden...

Blaatpraat
Berichten: 3794

#10 , 06 feb 2018 21:37

Was het een normale aangetekende brief, of eentje met een extra AR responskaart?
In het eerste geval, begint de opzeg op 01/03.
In het laatste geval, is begint de opzeg correct vanaf 01/02.

hanver
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 feb 2018 11:59

thanks alll

Terug naar “Huren”